Thessaloniki Design Week / 5 – 12 Μαΐου 2019
Το Thessaloniki Design Week, ακολουθώντας το επιτυχημένο παράδειγμα ευρωπαϊκών και άλλων πόλεων του κόσμου, διοργανώνεται φέτος για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τις 5 έως τις 12 Μαΐου του 2019. Απώτερος στόχος αποτελεί η καθιέρωσή του ως θεσμού με πανελλαδική και διεθνή εμβέλεια που θα οδηγήσει στην ένταξη της Θεσσαλονίκης, αλλά και άλλων στην συνέχεια ελληνικών πόλεων, στις Creative Cities της UNESCO.
Η ΑΝΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ / RE-CREATION αποτελεί το σύνθημα της πρώτης διοργάνωσης του ThessDW και τον γενικό άξονα θεματολογίας και προβληματικής των εκδηλώσεων, στοχεύοντας να εκφράσει τη δυναμική που καλείται η κοινωνία μας να αναπτύξει, ώστε να ανταποκριθεί στις προκλήσεις, στις ευκαιρίες και τις δυνατότητες της νέας εποχής.. Οι επιμέρους δράσεις –εκθέσεις, ημερίδες, παρουσιάσεις, ξεναγήσεις και διαγωνισμοί- απλώνονται στο μεγαλύτερο μέρος της Θεσσαλονίκης, επιδιώκοντας τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή του κοινού.
Αναλυτικά, όλο το πρόγραμμα του ThessDW, εδώ https://thessalonikidesignweek.gr/
Πληροφορίες: τηλ. 2310 850642, welcome@thessalonikidesignweek.gr
Thessaloniki Design Week @ MOMus
Ο Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus) υποστηρίζει τη φετινή, πρώτη διοργάνωση φιλοξενώντας σε δύο χώρους του
(MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης & MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών) εκθέσεις και δράσεις του συνολικού προγράμματος.
Συγκεκριμένα:
@ ΜΟΜus – Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)
5 Μαΐου – 15 Σεπτεμβρίου 2019
Μεγάλη έκθεση των Ελληνικών Βραβείων Γραφιστικής και Εικονογράφησης (ΕΒΓΕ) 2019, καθώς και έκθεση Αφίσας και καρτποστάλ, με δημιουργίες 10+10 γραφιστών από Θεσσαλονίκη και Κωνσταντινούπολη με κοινό θέμα το «νερό».
Τετάρτη 8 Μαΐου 2019
Ημερίδα ‘INTERNATIONAL DESIGN WEEKS/FESTIVALS’ με καλεσμένους ομιλητές από καταξιωμένες διοργανώσεις άλλων πόλεων του εξωτερικού.
@ ΜΟΜus – Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)
5 – 12 Μαΐου 2019
Έκθεση προτάσεων με κύρια θέματα την αρχιτεκτονική, το σχεδιασμό χώρων σε κάθε κλίμακα, τον αστικό σχεδιασμό, τις πολεοδομικές επεμβάσεις, τη διαμόρφωση τοπίου, τις αποκαταστάσεις και το interior design, τις προτάσεις κοινωνικού και οικολογικού χαρακτήρα, τον καλλιτεχνικό και προϊοντικό σχεδιασμό και τη γραφιστική, οι οποίες προέκυψαν μετά από ανοιχτή διεθνή πρόσκληση-open call του ThessDW. Οι εγκεκριμένες προτάσεις παρουσιάζονται κατά κύριο λόγο στο MOMus- ΠΚΤ, ενώ οι συμμετοχές που αφορούν τον ψηφιακό σχεδιασμό θα εκτίθενται στο περίπτερο 10 της ΔΕΘ.
Έκθεση product design και καλλιτεχνικές εκφράσεις στο χώρο του χρηστικού αντικειμένου, με συμμετέχοντες από την ανοιχτή πρόσκληση, αλλά και σημαντικούς product designers της χώρας με επιλεγμένα έργα.
Performance: ‘Το Μουρμούρισμα της Σπείρας’
Συνέργεια: Έκτορας Μαυρίδης (κεραμική), Σαβίνα Γιαννάτου (Φωνητικά), Κωστής Δρυγιανάκης (ηλεκτρονικά)
Κυριακή 5 Μαΐου 2019 | 14:00
MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στο πλαίσιο της έκθεση «Άλεξ Μυλωνά, Αναδρομική»
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό
Περισσότερες πληροφορίες:
Ένα σημαίνον κεφάλαιο στην διαμόρφωση της ελληνικής ιστορίας και της αρχαιολογίας της είναι δομημένο πάνω σε αναρίθμητα ευρήματα κεραμικής. Η κεραμική και η αγγειοπλαστική μεταφορικά αποτελεί το «νερό» στο σώμα της ελληνικής ιστορίας της τέχνης. Η χρήση της λέξης «σώμα», άλλωστε, διόλου τυχαία είναι στη σύνδεσή της με την κεραμική, καθώς υπάρχουν σαφή μεθοδολογικά δεδομένα που δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης: στην πλειονότητά τους τα ονόματα αγγείων στην αρχαιολογική κεραμική ορολογία προέρχονται από την κοινή ρίζα -κυ- (του ρήματος κυέω = εγκυμονώ), ενώ για την περιγραφή ενός κεραμικού αγγείου είθισται να χρησιμοποιούνται ως εργαλεία περιγραφής του όροι όπως χείλος, λαιμός, ώμος, κοιλιά.
Το σώμα, λοιπόν, η γένεσή του μέσω του τροχού του κεραμίστα, ως μια ακόμη, πρωταρχική εκδοχή και ουσία της σωματικότητας, αποτέλεσαν και το κύριο σκεπτικό για την εικαστική δράση των Έκτορα Μαυρίδη, Σαβίνας Γιαννάτου και Κωστή Δρυγιανάκη Ο δυναμισμός τής σπειροειδούς κίνησης στον κεραμικό τροχό του κεραμίστα Έκτορα Μαυρίδη (κίνηση που θυμίζει και την ελικοειδή κίνηση του ανθρώπινου DNA) στήνει μια γιορτή γήινων αισθήσεων και δημιουργικότητας, που δίνει σχήμα στο ασχημάτιστο, δομή στο απροσδιόριστο και στερεότητα στο αφηρημένο του χώματος/πηλού. Ο ίδιος ο κεραμίστας μετατρέπεται ολόκληρος σε σπείρα, εμπλέκεται, περιπλέκεται και ρέει με το δικό του σώμα μέσα σε κάθε κίνηση του κεραμικού κυλίνδρου, γίνεται ένα με το έργο του˙ συνδράμει συναισθηματικά και χειρονομιακά στην πλαστικότητα της δημιουργίας και, ακόμη και με τους πιο λεπταίσθητους χειρισμούς, μπορεί να αλλάξει τη σάρκα, τη δομή του πηλού, να ανασαίνει και να κινείται μαζί του, ως σώμα ενιαίο.
Ο αντίστοιχος δυναμισμός τής ανθρώπινης φωνής από την Σαβίνα Γιαννάτου εκφράζει και εξωτερικεύει κάθε συναίσθημα, κάθε ίχνος μόχθου και πόνου του σώματος, σχηματίζοντας μια φωνολογική απόπειρα, μια εκ νέου άρθρωση λόγου˙ και οι ηλεκτρισμένοι συχνοτικοί ήχοι του Κωστή Δρυγιανάκη, μια συλλογή ακατέργαστων ήχων της ζωής, αγκαλιάζουν τον τόπο της δημιουργίας, ζωντανεύουν πλείστες τις μαγικές –υλικές και άυλες– εκφάνσεις της δράσης.
Στόχος της πολυδιάστατης δράσης «Το Μουρμούρισμα της Σπείρας» είναι να αναδείξει θεμελιώδη, αρχετυπικά ζητήματα της εικαστικής δημιουργίας, της ηχητικής, φωνητικής και χειρονομιακής σύνθεσης, της ίδιας της σχέσης μας με τις αισθήσεις. Είναι μια σφιχτοδεμένη συνέργεια, αφοσιωμένη στην αγάπη και τη δυναμική της σωματικότητας, και λειτουργεί εντέλει ως ένα σώμα, που φέρει και δηλώνει κάθε πτυχή της ανθρώπινης έκφρασης -δηλαδή την ουσία της ίδιας της δημιουργίας.
Επιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου