Βαμβακάρης,Τσιτσάνης,Καλδάρας…αλλιώς!
ToRetropolisII,ηνέαπαραγωγήτηςMmusic –μουσικό labelτηςMmediaAE– είναιήδηδιαθέσιμοκατ’αποκλειστικότητασταPublic.Πρόκειταιγιαμιαπρωτότυπηπροσπάθειασυνδυασμούτηςιστορικήςπαράδοσηςτουρεμπέτικουκαιλαϊκούτραγουδιού –στοπρόσωποτριώνεμβληματικώνδημιουργών,τουΜάρκουΒαμβακάρη,τουΒασίληΤσιτσάνηκαιτουΑπόστολουΚαλδάρα– μετηνέαγενιάτραγουδοποιώνκαιμουσικών.Τοcdαποτελείται απόέντεκα «πειραγμένες»εκδοχέςαγαπημένωντραγουδιών,γιατιςοποίεςευθύνονταιοιEmptyFrame,οιMinorProject(σε2τραγούδια),οΛεωνίδαςΜαριδάκης,οΗλίαςΒαμβακούσηςκαιοΓκιωτιέΒελισσάρης,ηΜαρίναΣάτικαιοTareq,οLolek,ηΣίσσυΒλαχογιάννη, οΧρίστοςΘεοδώρουκαιοΓιάννηςΛίνας(σε2τραγούδια,στοέναμόνοςκαιστοάλλοσεσυνεργασίαμετον Γιώργο Μισετζή και τον Φώτη Παπαθεοδώρου).
ΗπαραγωγήαυτήδενθαμπορούσεναολοκληρωθείχωρίςτηνπολύτιμηβοήθειακαιυποστήριξητωνοικογενειώντουΜάρκουΒαμβακάρη,τουΒασίληΤσιτσάνηκαιτουΑπόστολουΚαλδάρααλλάκαιχωρίςτηνευγενικήχορηγίατηςεταιρείαςΠΑΠΟΥΤΣΑΝΗΣΑ.Β.Ε.Ε.
ΗεπιλογήτωντραγουδιώνκαικαλλιτεχνικήεπιμέλειαέγινεαπότονΓεράσιμοΕυαγγελάτοσεσυνεργασίαμετηΣίαΑλοκρίουκαιτηΝατάσαΜαστοράκου.ΟΝίκοςΑσημάκηςμετοMusicArtLabStudiosείχετηνευθύνηοργάνωσηςκαιεπιμέλειαςτηςπαραγωγήςενώηΒάσιαΑναγνωστοπούλουπέρααπότιςφωτογραφίες,είχετη γενική ευθύνηγιαταvideoπουσυνοδεύουντηνπαραγωγή.
Ακούστετατραγούδια
ΔύοκείμεναγιατοRetropolisII
Πιοεπίκαιροαπόποτέ
ΌτανκάναμετοRetropolisγνωρίζαμεότιρεμβάζουμεμόνοτηνμιαπλευράτουφεγγαριού.Τηνίδιαεποχήπουάνθιζετοδυτικότροπο«ελαφρό»τραγούδιστασαλόνιατηςΑθήνας,ένασκοτεινόλουλούδιφερμένοαπόταβάθητηςΑνατολήςκαιτουχρόνουρίζωνεβαθιάστηνΑττικήγη.Τορεμπέτικο,σκοτεινόκαιβρώμικο,ειλικρινέςκαιαθώοσανπροσευχή,τραγουδούσεσεκαπνισμένουςτεκέδεςκαιλαικέςγειτονιέςτονέρωτα,τηνξενιτιά,τηνπροδοσία.Δενείχετιςφιοριτούρεςκαιτηνκομψότητατουσαλονάτουτραγουδιούτωναστών·δενήταντηςμόδαςαλλάτηςσειράς·δενχάιδευετααφτιάμεταξένιωνκορασίδων,αλλάσυνόδευεταμεθύσιακαιτιςσκοτούρεςτουαπλούλαού.Οιστίχοιτουχτυπούσανστιλέτοτιςμεγάλεςαλήθειεςτηςζωήςμεμιαγλώσσαάμεσηκαισυχνάπροκλητική.Βαθιάπολιτικόκιευθύβολο,αφτιασίδωτοκιενίοτεάκρωςποιητικόμεέναναφοπλιστικάθυμοσοφικότρόπο,τοΡεμπέτικοήτανφυσικόναπεριθωριοποιηθείαπόταχριστάήθητηςεποχής.ΟχρόνοςόμωςήρθεναεπισημάνειπόσοκυτταρικήήτανησχέσητουμετηνψυχοσύνθεσητουΈλληνα.ΤοΡεμπέτικοόχιμόνοεπιβίωσε,αλλάέφτασεκαινακαθορίσειτηνεξέλιξητηςελληνικήςμουσικής – λαικήςκαιλόγιας.Ηλιτότητακιολυρισμόςτουέγιναναφετηρίακαισημείοαναφοράς.Σεμιαεποχήσαντησημερινή,πουταπροσωπείαέχουνπέσεικιηανάγκηγιαουσίαείναιεπιτακτική,τοΡεμπέτικομοιάζειπιοεπίκαιροαπόποτέ.Γιατίανξέρεινακάνεικάτικαλάολαόςμαςαπότηνπρώτηστιγμήπουπάτησεπάνωστηγη,είναιναξορκίζειτιςδυσκολίεςτηςζωήςτου,τραγουδώνταςτες.
ΓεράσιμοςΕυαγγελάτος
EvivaκιΕβίβα
Δενείναιηπρώτηφοράούτεητελευταία.Βαμβακάρης,Τσιτσάνης,Καλδάρας.Κίονεςπάνωστουςοποίουςχτίστηκετοσύγχρονοελληνικότραγούδι.Πολλέςφορέςδιασκευάστηκαντατραγούδιατουςκαιπολλέςφορέςθαδιασκευαστούνστομέλλον.Έναςλαόςδενπάειπουθενάανδεν«πειράζει»συνεχώςτησυλλογικήτουμνήμη.Σημασίαδενέχειπόσεςφορέςκάνειςκάτιαλλάπώςτοκάνεις.Εδώ,δεκάδεςπρόσωπατηςκαινούργιαςσκηνής,οιεναλλακτικοίτουμέλλοντόςμας,πήραντατραγούδιαταπαλιάκαιταάγγιξαν,ταχάιδεψανήτακράτησανσφιχτά – ό,τικάνειτελοσπάντωνκανείςμεταχέρια.ΕίχατηχαράναακούσωτουλικότουRetropolisΙΙπριναπότηνκυκλοφορίατου.Καιήτανχαράπραγματική,όσοκιανέβαλατοσιντάκιναπαίζειμεδισταγμό.Δισταγμό,γιατίσυχνάταχέριαπνίγουν.Εδώδενέπνιξαν,έπλασαν.
Ησχέσημουμετηδιασκευήτουπαλιούείναιαγάπηςκαιμίσους.Δενμουαρέσουνοιδιασκευέςχωρίςλόγο.Τιςλατρεύωότανυπάρχειέναςμαέστρος –συχνάσκηνοθέτης-πουκινείτανήματα.ΈναςΑλμοδόβαρ.ΈναςΛούρμαν.ΈναςΤαραντίνο.ΣτησυλλογήRetropolisΙΙείναισανναυπάρχειένατέτοιοαδιόρατοχέρι.Κάποιοςπουσκηνοθέτησετοαίσθημα.Έτσι,αυτοίοιάνθρωποιλειτούργησανσαννήματατουίδιουυφαντού,σαναποστακτήρεςτουίδιουακριβούυλικού.Ήπιααπότοποτότους.Καιδιαπίστωσαότιτο “Eviva” απέχειαπότο«Εβίβα»όσοένασύμπαν,αλλάμεταδίδειτηνίδιαμέθη.
ΝίκοςΜωραΐτης
ΛίγαλόγιαγιατοprojectRetropolis
ΤοprojectRetropolisείναιμιαολοκληρωμένηπλατφόρμαενεργειώνκαιδράσεωνμεπρώτηύληδιασκευέςκαι «πειραγμένες»εκδοχέςπαλιώνκαιαγαπημένωντραγουδιώνπουάφησαντοαποτύπωματουςστηνιστορικήδιαδρομήτουελληνικούτραγουδιούστον20οαιώνα.
ΗαρχήέγινεμετοRetropolisΙ.Ηπρώτηύληγιατηδημιουργίατουήταντραγούδιατουαθηναϊκούαστικούελαφρούτραγουδιού – γνωστάκαιαγαπημένατραγούδιατηςπροπολεμικήςεποχής.ΤατραγούδιατωνΑττίκ,ΚώσταΓιαννίδη,ΜιχάληΣογιούλ,ΝίκουΧατζηαποστόλου,ΜανώληΧιώτηκά.διασκευάστηκαναπόνέουςσυνθέτες,τραγουδοποιούςκαισυγκροτήματαόπωςηMariettaFafoutiandBand,Mattisse,Tareq,ΑλέξανδροςΕμμανουηλίδηςκαιΜαρίαΠαπαγεωργίου,ΓιώργηςΧριστοδούλου,Δάρνακες,ΣτάθηςΔρογώσης,Cyanna,EmptyFrameκά.
ΤοRetropolisIπεριελάμβανετηνέκδοσηειδικήςέντυπηςέκδοσης(κείμενανέωνσυγγραφέων,φωτογραφήσειςκαλλιτεχνών/ερμηνευτών,πληροφορίεςγιατατραγούδια,τουςδημιουργούςτουςκαιτηνεποχήτους),τηνκυκλοφορίαενόςCDμε20τραγούδια,τηδημιουργίαενόςειδικούsiteκαιενόςκαναλιούστοYouTubeγιατιςανάγκεςπροβολήςτουproject.ΤοRetropolisIολοκληρώθηκεμεέναπολύεπιτυχημένοliveστοθέατροτουΙδρύματοςΜιχάληςΚακογιάννηςστις3Μαΐου2011.ΥλικόγιατοRetropolisΙυπάρχειδιαθέσιμοστοmicrositehttp://retropolis.metropolisnews.gr/
Τοκαλοκαίριτου2012ξεκίνησεηπροετοιμασίαγιατοRetropolisII.Αυτήτηφοράεπιλέχθηκε ωςχώροαναφοράςτορεμπέτικοκαιλαϊκότραγούδιμεβάσητατραγούδιατριώνεμβληματικώνσυνθετών,τουΜάρκουΒαμβακάρη,τουΒασίληΤσιτσάνηκαιτουΑπόστολουΚαλδάρα.
Τομακρύ,δύσκολοαλλάενδιαφέρονταξίδιτουprojectRetropolis,συνεχίζεται…