Media Art – Sound Art
Προβολές με Live–Sound και DJ–Sets από Έλληνες καλλιτέχνες
Μαρίνα Γιώτη, Γιώργος Μωραΐτης, Νεκτάριος Παππάς
Πέμπτη 27 Ιουνίου 2019, 21:00
Στον αίθριο χώρο του Goethe-Institut
(Ομήρου 14-16, Αθήνα, Τηλ. 210 3661000)
Τον Οκτώβριο του 2018 ξεκινήσαμε το μεγάλο μας αφιέρωμα στο Bauhaus, έχοντας διοργανώσει μέχρι τώρα μια σειρά εκδηλώσεων (προβολές, συζητήσεις, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους κ.ά.) με τον τίτλο Bauhaus im Haus – Bauhaus Open House
Τώρα ολοκληρώνουμε τη σειρά αυτή με Bauhaus Media Art και ήχο του σήμερα από Έλληνες καλλιτέχνες.
Η Μαρίνα Γιώτη, ο Γιώργος Μωραΐτης και ο Νεκτάριος Παππάς εμπνεύστηκαν από έργα media art του Bauhaus και τα συνοδεύουν ζωντανά στον αίθριο χώρο του Ινστιτούτου σ’ ένα 45λεπτο πρόγραμμα.
Στο πάρτι που θ’ ακολουθήσει θα τους ακούσουμε και σε DJ-Sets.
Με το πάρτι αυτό δεν ολοκληρώνουμε μόνον τη σειρά Bauhaus im Haus – Bauhaus Open House, αλλά αποχαιρετούμε προσωρινά και το House στην Ομήρου 14-16, καθώς από το Ιούλιο θ’ αρχίσει η ανακαίνισή του.
Είστε όλοι καλεσμένοι!
Περισσότερες πληροφοφίες για την ανακαίνιση:
https://www.goethe.de/ins/gr/el/sta/ath.html
Όσοι επίσης δεν πρόλαβαν να δουν την εγκατάσταση «Virtual Bauhaus» και «Das Totale Tanz Theater» θα έχουν στις 27/6 την ευκαιρία να τις επισκεφθούν.
Περισσότερες πληροφορίες: https://www.goethe.de/ins/gr/el/sta/ath/ver.cfm?fuseaction=events.detail&event_id=21590040&
Το αφιέρωμα στο Bauhaus θα συνεχιστεί από τον Σεπτέμβριο σε άλλους χώρους της πόλης, π.χ. στο Ωδείο Αθηνών. Το ίδιο και οι άλλες μας εκδηλώσεις μέχρι την Άνοιξη του 2020 οπότε θα σας υποδεχτούμε και πάλι στους ανανεωμένους χώρους στο «σπίτι» μας στην Ομήρου 14-16.
BAUHAUS MEDIA ART
Η φιλμική άσκηση ήταν για τους δασκάλους και τους μαθητές του Bauhaus ένα σημαντικό στοιχείο της εκπαιδευτικής ιδέας που είχε υπογραμμίσει ο Walter Gropius: ότι στη Σχολή πρέπει να μεταδοθεί μια «επιστήμη του βλέμματος». Σκοπός ήταν η τέχνη και η τεχνολογία να αποτελέσουν μια νέα ενότητα, από την οποία δεν μπορούσε να λείπει ο κινηματογράφος, το κατεξοχήν τεχνολογικό μέσο. Παρότι ο László Moholy-Nagy δεν κατάφερε να ιδρύσει στο Bauhaus ένα «Πειραματικό Κέντρο Κινηματογραφικής Τέχνης» (Versuchsstelle für Filmkunst), εντούτοις οι καθηγητές και οι σπουδαστές της Σχολής παρήγαγαν ένα αξιοσημείωτο σύνολο φιλμικών έργων. Ενώ πολλά από αυτά προέρχονται από τα χρόνια λειτουργίας του Bauhaus, ορισμένα υλοποιήθηκαν από τους ίδιους τους καλλιτέχνες μετά τον πόλεμο – με βάση ωστόσο τις «κινηματογραφικές παρτιτούρες» που είχαν δημιουργήσει την περίοδο λειτουργίας της Σχολής.
Στους προγραμματικούς στόχους που υποστήριζε ο Moholy-Nagy, ο κινηματογράφος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με αυτούς, η καλλιτεχνική εξειδίκευση έπρεπε να αντικατασταθεί από την εργασία με πληθώρα μέσων. Η φωτογραφία και ο κινηματογράφος όχι μόνο δεν μπορούσαν να απουσιάζουν από αυτή την πολυδύναμη προσέγγιση, αλλά διαφαινόταν ότι θα λάμβαναν και κεντρική θέση στο παιδαγωγικό σκεπτικό.
Οι φιλμικές δουλειές του Bauhaus μπορούν να ομαδοποιηθούν με βάση τρεις κεντρικούς άξονες: αρχιτεκτονικά ντοκιμαντέρ, καταγραφές κοινωνικής κριτικής και αφηρημένα κινηματογραφημένα πειραματικά έργα media art, τα οποία εξέταζαν επιμέρους προβλήματα και διερευνούσαν τις οπτικές εκφάνσεις του μοντέρνου σχεδιασμού με τη χρήση και διαμόρφωση φωτός και χώρου.
Οι κατηγορίες αυτές περιλαμβάνουν έργα των δασκάλων του Bauhaus (Walter Gropius, Lázló Moholy-Nagy), των σπουδαστών του Bauhaus (Heinrich Brocksieper, Werner Graeff, Kurt Kranz, Kurt Schwerdtfeger) και κινηματογραφιστών που συνδέονταν στενά με το Bauhaus (Hans Richter, Viking Eggeling).
Απόσπασμα από κείμενο του Thomas Tode, δοκιμιογράφου, κριτικού κινηματογράφου και επιμελητή κινηματογραφικών προγραμμάτων, ειδικότερα για τη σοβιετική αβανγκάρντ και το Bauhaus
(Επισυνάπτεται ολόκληρο)
Το πρόγραμμα της βραδιάς
COMPOSITION I
1922/1977, 2΄
του Werner Graeff
KOMPOSITION II/
1922/1959, 2΄
του Werner Graeff
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
KREUZSPIEL
του Ludwig Hirschfeld-Mack (1923)
1964-65, 9΄ (απόσπασμα: 6΄)
Ανακατασκευή μιας σύνθεσης ανακλώμενου φωτός
Παραγωγή στο Αρχείο Bauhaus στο Darmstadt
από σπουδαστές της Σχολής Werkkunstschule Darmstadt,
με βάση τις οδηγίες του Ludwig Hirschfeld-Mack
Live Sound: Γιώργος Μωραΐτης
LEPORELO – DRAFT FOR A COLOUR FILM
1930-31/1972, 5’
του Kurt Kranz
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
REFLECTIVE PLAYS OF COLOURED LIGHT
του Kurt Schwerdtfeger
1922/1967, 24΄ (απόσπασμα: 17΄)
Live Sound: Μαρίνα Γιώτη
SURFACES PERPELLERISTIC, 1930, 3’
DUCK, 1930, 1’
SEAMSTRESS, 1930, 2’
του Heinrich Brocksieper
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
RHYTHMUS 21
1921/1923, 4’
του Hans Richter
DIAGONAL SYMPHONY
1921-1924/25, 7΄
του Viking Eggeling
Live Sound: Γιώργος Μωραΐτης
Και ακολουθεί ΠΑΡΤΙ με DJ-Sets από Μαρίνα Γιώτη, Γιώργο Μωραΐτη, Νεκτάριο Παππά.
Βιογραφικά των καλλιτεχνών:
ΜΑΡΙΝΑ ΓΙΩΤΗ, Κινηματογραφίστρια, Εικαστικός
Σπούδασε χημικός μηχανικός, περιβαλλοντική διαχείριση, κινηματογράφο και ΜΜΕ & Επικοινωνία στην Ελλάδα, τη Βρετανία και το Βέλγιο. Με τον κινηματογράφο στο κέντρο της πρακτικής της, η Γιώτη διερευνά θέματα αφήγησης, τεχνικής και αισθητικής μέσα από βίντεο, εγκαταστάσεις και έργα media art. Το 2017 συμμετείχε ως καλλιτέχνης στην Documenta 14, όπου παρουσίασε την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, The Invisible Hands η οποία μεταξύ άλλων συμμετείχε και στο Forum Expanded της 58ης Berlinale. Άλλες συμμετοχές περιλαμβάνουν: Signal, Μάλμε (2018), Akademie Schloss Solitude, Στουτγάρδη (2018), Μουσείο MACRO, Ρώμη (2018), Donau Festival, Κρεμς (2018), 1st Anren Biennial, Τσενγκντού (2017), 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, (2015), WRO15-Wroclaw Media Art Biennial, Βρότσλαβ (2015), Bozar, Βρυξέλλες (2014), Transmediale 07, Βερολίνο (2007).
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ, Ηχητικός Καλλιτέχνης
Γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1989, ζει και εργάζεται στην Αθήνα Έχει πραγματοποιήσει δράσεις στο δημόσιο χώρο και έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και της Σχολής Καλών Τεχνών της Γλασκώβης.
Ως καλλιτέχνης έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις και performances σε διάφορες χώρες της Ευρώπης όπως Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Σκωτία κ.α. ενώ το 2016 πραγματοποίησε τη πρώτη ατομική του έκθεση στο καθεδρικό ναό της St. Mary’s της Γλασκώβης στη Σκωτία. Το μεγάλο του ενδιαφέρον για τον ήχο εστιάζεται στην εμπλοκή του με θέματα ακουστικής και ψυχοακουστικής όπως και θεματικές που σχετίζονται με το σώμα, τη γλυπτική, το βίντεο και ένα σύνολο άλλων θεματικών σχετιζόμενα με τις σύγχρονες τάσεις της επιστήμης, που αναπτύσσουν ένα σύγχρονο διάλογο στις εικαστικές τέχνες.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, Καλλιτέχνης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1990-1995). Από το 2014 είναι σπουδαστής της ΑΣΚΤ στο εργαστήριο του Καθηγητή Ζάφου Ξαγοράρη και ολοκληρώνει αυτήν την εποχή την πτυχιακή του εργασία. Το 2016 συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της documenta14 School of Listening στο Kassel καθώς και ως βασικός ομιλητής στο πρόγραμμα Συναντήσεις #2 της documenta 14. Έχει συνεργαστεί με το φεστιβάλ moving silence Αθήνα ως σύμβουλος ήχου και μουσικός επιμελητής (2011-2015). Από το 2017 μέχρι σήμερα συνεργάζεται ως εισηγητής σε εκπαιδευτικά προγράμματα της Στέγης που σχετίζονται με το πεδίο του ήχου (Εργαλεία Αποσυναρμολόγησης, Big Bang Festival). Η καλλιτεχνική πρακτική του εστιάζει κυρίως στις ηχητικές εγκαταστάσεις και στην πρόκληση λογικών ασυμφωνιών στο δημόσιο χώρο.
Επισυνάπτονται κείμενα για τα έργα media art που θα παρουσιαστούν.
Με την παράκληση της αναφοράς
Πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό, Βίκυ Τραχανή,
Τηλ. 210 3661043, vicky.trachani@goethe.de