Mαρίνος Σανούδος ο Νεότερος: ένας «άτυχος » βενετός χρονικογράφος της Αναγέννησης

Το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών διοργανώνει τη  διάλεξη του Σέργιου Μοσχονά με τίτλο: Mαρίνος Σανούδος ο Νεότερος: ένας «άτυχος » βενετός χρονικογράφος της Αναγέννησης.

paliewΔευτέρα 17 Mαρτίου 2014, ώρα 19.00
Iταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, Πατησίων 47
Στα ελληνικά με ιταλική μετάφραση
Είσοδος Ελεύθερη
Μαρίνος Σανούδος ο Νεότερος: μια εξαιρετική προσωπικότητα που έζησε στο απόγειο της βενετικής Αναγέννησης. Λόγιος πατρίκιος, υπήρξε ιστοριογράφος με μεθοδολογία έρευνας και πάθος για τα ιστορικά γεγονότα. Η διάλεξη θα επικεντρωθεί στην παρουσίαση του έργου του Σανούδου σε σχέση με την προσωπική του ζωή.

Ο 15ος αιώνας, το «Quattrocento», συστήνεται στην Ιστορία ως μια ιδιαίτερα σημαντική χρονική περίοδος τόσο για την πόλη του Αγίου Μάρκου, όσο και για την υπόλοιπη ιταλική χερσόνησο. Η Βενετία, ήδη από τον δύσκολο και καταπονημένο 14ο αιώνα, μοιάζει το κέντρο του πολιτιστικού κόσμου˙ με την πόλη ταυτίζονται προσωπικότητες σαν τον Φραγκίσκο Πετράρχη και τον χρονικογράφο δόγη Ενρίκο Δάνδολο, ενώ αργότερα συρρέουν σε αυτήν λόγιοι όπως ο καρδινάλιος Βησσαρίωνας, ο Άλδος Μανούτιος και άλλοι σημαντικοί τυπογράφοι, αλλά και αυτόχθονες όπως ο Francesco Barbaro, ο Leonardo Giustinian και φυσικά ο δόγης Francesco Foscari. Σε αυτό το ουμανιστικό περιβάλλον γεννήθηκε (22 Μαΐου 1466) και μεγάλωσε ο Μαρίνος Σανούδος, γόνος σημαντικής οικογένειας ευγενών.
Παρά τα δύσκολα παιδικά χρόνια εξαιτίας της απώλειας του πατέρα του, ο Σανούδος είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τα μαθήματα της Σχολής του Αγίου Μάρκου (Scuola di San Marco) και να λάβει την απαραίτητη για την εποχή μόρφωση. Παράλληλα με την ισχνή πολιτική του σταδιοδρομία, ασχολήθηκε με τη συστηματική καταγραφή των ιστορικών γεγονότων της εποχής του και το έργο που άφησε αποτελεί εξαιρετική πηγή για τη μελέτη της ιστορίας της Βενετίας και του σύγχρονου κόσμου. 

Με πλούσια αφήγηση, πολυμορφική θεματολογία και, κυρίως, ιστορική αλήθεια στα γεγονότα, ο Μαρίνος Σανούδος έμεινε γνωστός για το πολύτομο έργο του Diarii που καλύπτει το χρονικό πλαίσιο από την 1η Ιανουαρίου 1496 μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 1533. Στα Diarii, ο Σανούδος καταγράφει συστηματικά – μέρα τη μέρα – καθετί που «ακούει, βλέπει και διαβάζει» για την ιδιωτική και δημόσια ζωή της πόλη με πραγματικό πάθος για τη λεπτομέρεια. Σημαντικό, τέλος, μέρος του συνόλου του έργου του αποτελεί το De origine, situ et magistratibus urbis venetiae. Ovvero la città di Venezia (1493-1530), το πολύτομο σύγγραμμά του Le vite dei Dogi (1424-1494) και άλλα, επίσης σημαντικά, ιστορικά αφηγήματα, όπως το Itinerarium cum syndicis terrae firmae.
Ο Μαρίνος Σανούδος πεθαίνει σε άσχημη οικονομική κατάσταση στις 4 Απριλίου του 1536, χωρίς να δει το έργο του να εκδίδεται, που παρέμεινε ανέκδοτο μέχρι τον 19ο αιώνα, αλλά κυρίως με την πικρία της ανάθεσης της συγγραφής της επίσημης Ιστορίας της Βενετίας στον Pietro Bembo.

Με θέμα πάντοτε τη Βενετία θα ακολουθήσουν τα
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ:
Η ΒΕΝΕΤΙΑ ΣΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ ΤΗΣ
του Riccardo Zipoli
Διοργάνωση:
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με τον Ελληνο-Ιταλικό Πολιτιστικό
Σύλλογο Λέρου. Υπό την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβίας της Αθήνας

Μια μεταβλητή και άπιαστη πόλη, αλλά ταυτόχρονα ιδανική και μεταφυσική. Έτσι φαίνεται η Βενετία αντανακλαστική στα τζάμια των παράθυρών της, μια φανταστική Βενετία που αλλάζει μορφές και χρώματα, που σκορπίζει την παρουσία της σε απροσδόκητες προοπτικές και εκπληκτικά πλησιάσματα πού το συγκεκριμένο ενώνεται σαν ζωγραφική  με το αφηριμένο, με θόλους, δέντρα, καμπαναριά, κολόνες, σύννεφα, αγάλματα και καμινάδες που ξεφυτρώνουν, λίγο ή πολύ διεστραμμένα, στα παράθυρα  των σπιτιών και των παλάτιων.
Οι φωτογραφίες της έκθεσης, επιλεγμένες ανάμεσα σε παραπάνω από χίλιες, παρουσιάζονται σε ζευγάρια, η καθεμία έχει μια ιδιαιτερότητα που συνδέει τις δυο εικόνες.
Οι στίχοι που συνοδεύουν τις φωτογραφίες, μεταφρασμένοι από τον Ρικάρδο Ζίπολι, είναι όλοι αφιερομένοι στο μοτίβο της αντανάκλασης στον καθρέφτη και είναι από την συλλογή λυρικών ποιημάτων του Μίρζα Αμπδολκαδέρ Μπιδέλ (1644 – 1720), ένας από τους ανώτατους εκπρόσωπους της λογοτεχνίας σε περσική γλώσσα.
Οι στίχοι μεταφράστηκαν αριστοτεχνικά στα ελληνικά από τον ποιητή Σπύρο Μακρυγιάννη που μένει στο Βόλο.
Η έκθεση έχει ήδη παρουσιαστεί σε σημαντικά μέρη όπως το Maison Europeenne de la Photografie στο Παρίσι και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Τεχεράνη καθώς και στη Ρώμη, Πότσνταμ στη Γερμανία και στο Πανεπιστήμιο Ca ‘Foscari της Βενετίας.
Για την πρωτοβουλία και με τον συντονισμό του ελληνο-ιταλικού πολιτιστικού συλλόγου της Λέρου, και ύπο την αιγίδα της ιταλικής πρεσβίας της Αθήνας, άρχισε στην Ρόδο το Σεπτεμβρίο 2013 ένα ταξίδι στην Ελλάδα φτάνοντας στην συνέχεια Λέρο, Πάτρα, Μεσσήνη και Ναύπλιο για να τερματίσει στην Αθήνα.
Στο τέλος του ταξιδιού θα εκτεθεί το Μαίο 2014 στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο της Θεσσαλονίκης (Εγκαίνια 5 Μαϊου, διάρκεια έκθεσης: 5/5/2014 – 30/5/2014).
Ο Ρικάρδο Ζίπολι γεννήθηκε στο Πράτο το 1952 και διδάσκει Λογοτεχνία και Περσική Γλώσσα και Σχεδιασμό και Παραγωγή Φωτογραφίας στο πανεπιστήμιο Ca’ Foscari στην Βενετία, που ήταν μέχρι το 2005 Διευθυντής του Τμήματος Ευρασιατικών Σπουδών. Δημιουργός  πολυάριθμων δημοσιεύσεων, ασχολείται ειδικά με ιστορικά προβλήματα και υφολογία στα πλαίσια της περσικής λογοτεχνίας. Άρχισε να φωτογραφίζει το 1972, και το 1978 απόκτησε το δίπλωμα σε σκηνοθεσία και διεύθυνση της φωτογραφίας στο Πειραματικό Κέντρο Κινηματογραφία της  Ρώμης. Οι πρώτες του εκθέσεις φωτογραφιών φιλοξενήθηκαν απ’το Institute of Contemporary Arts του Λονδίνου το 1976 και από την γκαλερία Il Diaframma του Μιλάνο το 1977. Από τότε τα έργα του είχαν εκτεθεί και εκδοθεί στην Ιταλία και στο εξωτερικό.

Διάρκεια έκθεσης: 17 Μαρτίου-11 Απριλίου 2014
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10.00- 14.00
και κατά τη διάρκεια των απογευματινών εκδηλώσεων
Είσοδος Ελεύθερη

Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
Πατησίων 47 – 10433 – Aθήνα
Tηλ: +30 210 5242646, fax: +30 210 5242714
www.iicatene.esteri.it – eventi.iicatene@esteri.it
www.facebook.com/IICAtene – www.twitter.com/IICAtene

You may also like...