Μια ανοιχτή πλατφόρμα έκφρασης, όπου καταξιωμένοι σκηνοθέτες συζητούν με φοιτητές γεμάτους πρωτότυπες ιδέες, ο χορός και η ποίηση δίνουν νέα πνοή στον κινηματογράφο, κορυφαίοι ερμηνευτές της όπερας μοιράζονται τη σκηνή με καρτούν και τα παιδιά αντιμετωπίζονται ως ισότιμοι θεατές με τους μεγάλους. Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγράψει το 8ο Διεθνές Φεστιβάλ και Αγορά Κινουμένων Σχεδίων Animasyros ένας ανυποψίαστος επισκέπτης στην πρώτη του επαφή με τη διοργάνωση, που φέτος περιλάμβανε περισσότερες συμμετοχές από κάθε άλλη χρονιά, αφιερώματα στα άτομα με αναπηρία και τη βιομηχανία animation του Ιράν, μία συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή και ένα νέο τμήμα με φιλμ μεγάλου μήκους.
Τα τελευταία οκτώ χρόνια, το Animasyros έχει καταφέρει να μετατρέψει την Ερμούπολη σε τόπο συνάντησης για τους λάτρεις του animation από όλο τον κόσμο, να εξελιχθεί σε ένα από τα καλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης (κάτι που πρόσφατα αναγνωρίστηκε από την Ενωση Ευρωπαϊκών Φεστιβάλ), αλλά και να βοηθήσει στην κατάργηση ενός αρκετά διαδεδομένου στερεότυπου, σύμφωνα με το οποίο τα κινούμενα σχέδια «λειτουργούν» μόνο για το νεότερο κοινό. Δεν είναι τυχαίο ότι στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, το ελληνικό παράρτημα της Διεθνούς Ενωσης Δημιουργών Κινουμένων Σχεδίων αποφάσισε να δράσει άμεσα με στόχο την ίδρυση ενός μεταπτυχιακού προγράμματος για τον «κινηματογράφο εμψύχωσης» στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, αναγνωρίζοντας αφενός την έλλειψη ενός αυτοτελούς πανεπιστημιακού προγράμματος σπουδών στον συγκεκριμένο τομέα και αφετέρου την άνθηση του animation στη χώρα μας. Αλλωστε, τη θέση του προέδρου της ASIFA Hellas κατέχει πλέον ο Βασίλης Καραμητσάνης, πρόεδρος του φεστιβάλ από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του.
Μεταξύ των προσωπικοτήτων διεθνούς εμβέλειας, που βρέθηκαν στη Σύρο από τις 24 έως τις 27 Σεπτεμβρίου, ήταν ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Αρι Φόλμαν, πιο γνωστός για το αντιπολεμικό, αυτοβιογραφικό «Βαλς με τον Μπασίρ» (βραβευμένο με Χρυσή Σφαίρα και υποψήφιο για Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας) και την τηλεοπτική σειρά «In Treatment», καθώς και η ελληνικής καταγωγής Αλίκη Θεοφιλόπουλος, κινηματογραφίστρια, σεναριογράφος και η πρώτη executive producer της Disney.
Oι δυο τους μίλησαν στην «Κ» για τη δουλειά τους και για ορισμένα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν όσοι επιμένουν να εργάζονται και να δημιουργούν στον χώρο του animation, όπως η ταύτιση, στη συνείδηση του κοινού και των εταιρειών παραγωγής, των κινουμένων σχεδίων με την παιδική ηλικία, αλλά και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειονότητα των σχεδιαστών, σκηνοθετών και παραγωγών είναι άντρες.