Μήνυμα αλληλεγγύης από την Μπάρμπαρα Χέντρικς
«Οι Ευρωπαίοι πολίτες φοβούνται λιγότερο τους πρόσφυγες απ΄ ό, τι οι πολιτικοί της ΕΕ»
Οι πολίτες της Ευρώπης φοβούνται πολύ λιγότερο τους πρόσφυγες από τη Μέση Ανατολή απ΄ ό,τι οι πολιτικοί της Ευρώπης, δήλωσε σήμερα από τη Θεσσαλονίκη η διεθνούς φήμης σοπράνο και υπέρμαχη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, Μπάρμπαρα Χέντρικς,
επικαλούμενη πρόσφατη έρευνα της Διεθνούς Αμνηστίας, αλλά και τις εμπειρίες της από σειρά επαφών με κυβερνητικούς αξιωματούχους της ΕΕ και κατοίκους διαφόρων ευρωπαϊκών κρατών.
Προσκεκλημένη του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η κα Χέντρικς παραχώρησε συνέντευξη Τύπου, στο πλαίσιο της συμμετοχής της στο 7ο Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών, το οποίο ολοκληρώνεται την Κυριακή 9 Απριλίου.
Η ντίβα της όπερας, η οποία συνδυάζει επί 30 και πλέον έτη με αδιαίρετο τρόπο την καλλιτεχνική και την ακτιβιστική δράση, υπενθύμισε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να επιδείξει αλληλεγγύη προς εκείνα τα κράτη – μέλη, όπως η Ελλάδα και η Ιταλία, που «βρίσκονται στην πρώτη γραμμή εισόδου των πληγωμένων οικογενειών από τη Συρία και το Ιράκ». Στην Ελλάδα, όπως είπε, παραμένουν σήμερα περί τους 46.000 πρόσφυγες, πολλοί από τους οποίους αναμένουν από τις αρχές της ΕΕ να πράξουν ό,τι έχουν υποσχεθεί και να διεκπεραιώσουν τη μετεγκατάστασή τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. «Ενδιαμέσως, η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες προσπαθεί να βελτιώσει τις συνθήκες διαβίωσης όσων παραμένουν ακόμη εδώ και να εξασφαλίσει διαμερίσματα για την παραμονή τους», σημείωσε η κα Χέντρικς. «Για την Ευρώπη η διαχείριση 46.000 προσφύγων δεν συνιστά κρίση. Οφείλουμε όλοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας ως Ευρωπαίοι πολίτες, αλλά επίσης και ως μέλη της οικογένειας της ανθρωπότητας», τόνισε η κορυφαία ερμηνεύτρια της κλασικής μουσικής, η οποία είναι ταυτοχρόνως Επίτιμη Ισόβια Πρέσβειρα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNCHR).«Η ψυχή μου ένιωσε μεγάλη συγκίνηση, όταν πριν από δύο χρόνια είδα τις αντιδράσεις των Ευρωπαίων πολιτών, ακόμη και σ΄ αυτές τις χώρες – μέλη της ΕΕ που επιδίωκαν να υψώσουν εμπόδια έναντι των προσφύγων. Αυτοί οι πολίτες έτειναν χείρα βοηθείας προς τις γυναίκες και τα παιδιά των προσφύγων – και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό», είπε.
Η κα Χέντρικς αξιοποίησε την ευκαιρία της δημόσιας παρουσίας της στη Θεσσαλονίκη, για να υπενθυμίσει το περιεχόμενο της πρόσφατης ομιλίας της στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 21 Μαρτίου 2017, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 60 ετών από την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης.
«Ζήτησα από τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», είπε η κα Χέντρικς, «να θυμηθούν τις αξίες αυτής της σπουδαίας Ένωσης, η οποία ιδρύθηκε στο όνομα της ειρήνης. Όταν ιδρύθηκε η ΕΕ, αποφασίσαμε πως δε θέλουμε να επαναληφθούν οι φρικαλεότητες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Αποφασίσαμε πως θα προσπαθήσουμε να ζήσουμε εν ειρήνη και βασιζόμενοι στο σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και των δικαιωμάτων». Η ίδια συμπλήρωσε: «Έχουμε την τάση να ξεχνάμε τις ρίζες μας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργήθηκε σύμφωνα με τις αξίες της ελευθερίας και της ειρήνης – και δεν πρέπει να το λησμονούμε αυτό. Εμείς, ως Ευρωπαίοι πολίτες, έχουμε το καθήκον να εξασκούμε πίεση στους αξιωματούχους και τους πολιτικούς, ώστε να εργαστούν για εμάς, για τις κοινές αξίες μας».
Η διεθνούς φήμης σοπράνο ανέφερε επίσης ότι ζήτησε απ΄ όλα τα κράτη – μέλη της ΕΕ να επιδείξουν αλληλεγγύη προς τις χώρες που συνορεύουν με τη Συρία, όπως ο Λίβανος, ο οποίος έχει πληθυσμό 4 εκατ. ατόμων, αλλά έχει υποδεχθεί περίπου 1, 5 εκατ. πρόσφυγες, εκ των οποίων 500.000 είναι Παλαιστίνιοι.
«Η ελευθερία βρίσκεται μέσα μας»
Αναφερόμενη στην αξία της αλληλεγγύης, η κα Χέντρικις σημείωσε: «Η αλληλεγγύη είναι κάτι που διαχέεται και πρέπει να διαδίδεται. Αυτή είναι λοιπόν η ελπίδα! Η ελευθερία δεν είναι κάτι δεδομένο. Κατακτιέται, αλλά η κατάκτησή της απαιτεί συνεχή επαγρύπνηση. Η ελευθερία δεν είναι κάτι που σου προσφέρει κάποιος άλλος. Είναι κάτι που έχεις μέσα σου. Για παράδειγμα, ο Νέλσον Μαντέλα παρέμενε φυλακισμένος για 26 χρόνια, αλλά εντός του ήταν πάντα ελεύθερος. Και οι πρόσφυγες, αυτοί οι άνθρωποι που ξεριζώνονται από τις εστίες τους, είναι ελεύθεροι, αλλά τρέπονται σε φυγή. Είναι άνθρωποι σαν εμάς. Κάποιοι είναι καλοί, κάποιοι όχι. Κάποιοι έχουν χιούμορ, κάποιοι δεν έχουν. Είναι άνθρωποι με όλη τη σημασία της λέξης. Οι πρόσφυγες είναι ακριβώς όπως εμείς. Και η ελευθερία είναι βεβαίως στάση ζωής».«Τα παιδιά μας είναι το μέλλον»
Αναφερόμενη στους λόγους που αποδέχτηκε την πρόσκληση να λάβει μέρος στο 7ο Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών του Μεγάρου Μουσικής, η κα Χέντρικς είπε: «Αγαπούσα πάντοτε τα παιδιά από την περίοδο που ήμουν και εγώ παιδί. Πιστεύω ότι τα παιδιά βρίσκονται πολύ κοντά σε κάτι που θεωρείται ιερό. Επιπλέον, μου αρέσει να τραγουδώ με χορωδίες. Τα παιδιά μας είναι το μέλλον. Για να μπορέσουμε να τραγουδήσουμε όλοι μαζί, πρέπει να είμαστε ανοιχτοί προς τους άλλους, πρέπει να ακούμε τους άλλους. Αυτό συνιστά ένα εξαιρετικά σημαντικό μάθημα ζωής. Δεν μπορείς να βγεις στη σκηνή και να τραγουδήσεις μόνος σου. Επιβάλλεται να εργαστείς με το συνθέτη και να ακούς. Συνεπώς, η ευκαιρία να τραγουδήσω με παιδιά και χορωδίες μου φάνηκε πως ήταν υπέροχη. Γι΄ αυτό ανταποκρίθηκα στην πρόσκληση και ήρθα στη Θεσσαλονίκη». «Πιστεύω στα θαύματα»
Η ίδια σημείωσε ότι επισκέπτεται και πάλι την Ελλάδα, για να διαπιστώσει τι έχει συντελεστεί κατά το τελευταίο έτος, όσον αφορά στις συνθήκες φιλοξενίας των προσφύγων, και πρόσθεσε: «Πιστεύω στα θαύματα. Κάθε μέρα πιστεύω σε θαύματα που μπορούν να γίνουν».
Ανέφερε ακόμη ότι αύριο, Παρασκευή, το πρωί θα μεταβεί εκ νέου στο Κέντρο Υποδοχής / Φιλοξενίας Προσφύγων στα Διαβατά Θεσσαλονίκης, για να δει ιδίοις όμμασιν ποιες διαφορές έχουν επισυμβεί, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2016, όταν είχε επισκεφθεί τον ίδιο χώρο για πρώτη φορά.
Για τη Μαρία Κάλλας
Εξάλλου, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη σύγκριση της ίδιας με τη θρυλική Μαρία Κάλλας, την οποία έκανε παλαιότερα ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, η κα Χέντρικς είπε:
«Δεν μπορώ να συγκρίνω τον εαυτό μου με τη Μαρία Κάλλας. Ήταν μία μοναδική ερμηνεύτρια. Κανείς δεν μπορεί να φτάσει στο σημείο να είναι όπως εκείνη ή να προσπαθήσει να της μοιάσει. Ωστόσο, η Μαρία Κάλλας αποτελεί για μένα πηγή έμπνευσης. Φοιτήσαμε μαζί στο Juilliard School of Music της Νέας Υόρκης, σε εξειδικευμένο σεμινάριο, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, αλλά η προσέγγισή μας ήταν τελείως διαφορετική. Έλεγε ότι στην πραγματικότητα δεν της άρεσε ο Μότσαρτ, αλλά πιστεύω ότι κατ΄ ουσίαν δεν ήταν σε θέση να κατανοήσει τον Μότσαρτ και τη μουσική του. Για μένα ο Μότσαρτ αποτελεί το σταθερό σύντροφο των μουσικών προτιμήσεών μου κατά τα τελευταία 30 χρόνια».
Και η ίδια συμπλήρωσε: «Πιστεύω ο Χέρμπερτ φον Κάραγιαν εννοούσε ότι το κοινό σημείο με τη Μαρία Κάλλας ήταν η συμπεριφορά μας έναντι της μουσικής. Όπως πιστεύω, η Μαρία Κάλλας έδινε πάντα προτεραιότητα στον συνθέτη και ήταν πολύ κοντά σ΄ αυτόν. Ίσως αυτή η στάση έναντι της μουσικής είναι αυτό που έκανε τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν να πιστεύει ότι μοιραζόμασταν το ίδιο πάθος».
«Μικρό θαύμα ελευθερίας»
Εξάλλου, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, ο πρόεδρος του Δ.Σ. του ΟΜΜΘ, Νικήτας Μυλόπουλος, έκανε λόγο για «μικρό θαύμα ελευθερίας» που συμβαίνει σήμερα στο Μέγαρο Μουσικής, το οποίο, όπως εξήγησε, «σχετίζεται με το γεγονός ότι μία από τις ωραιότερες φωνές στον κόσμο, αυτή της Μπάρμπαρα Χέντρικς, ενώνεται, στο πλαίσιο του 7ου Φεστιβάλ Χορωδιών, με τις φωνές 500 παιδιών και νέων από την Ελλάδα, μοιρασμένες σε επτά φωνητικά σύνολα. Μεταξύ αυτών και οι φωνές 20 παιδιών προσφύγων από τη Συρία και το Ιράκ».
Ο κ. Μυλόπουλος πρόσθεσε: «Ταυτόχρονα, μία από τις πιο δυναμικές και συνεπείς ακτιβιστικές φωνές παγκοσμίως, ταγμένη στην υπόθεση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η φωνή της Μπάρμπαρα Χέντρικς, συναντιέται με τις φωνές παιδιών που ξεριζώθηκαν βίαια από τον τόπο τους, για να εγκατασταθούν, μέσω ενός δολοφονικού – από πολλές πλευρές – ταξιδιού, σε κέντρα υποδοχής στην Ελλάδα. Τις φωνές της κας Χέντρικς και των προσφυγόπαιδων συνοδεύουν και ενισχύουν οι φωνές των υπόλοιπων ελληνικών χορωδιών – και μαζί με αυτές και η φωνή όλης της Ελλάδας, η οποία στο προσφυγικό ζήτημα στάθηκε μόνη να υπερασπίζεται την τιμή όλου του κόσμου».
«Θεσμός διεθνώς αναγνωρισμένος»
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, Γεώργιος – Εμμανουήλ Λαζαρίδης, αναφέρθηκε «στο σπόρο που φυτεύτηκε πριν από επτά χρόνια, όταν ιδρύθηκε το Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών μόνο με τη συνδρομή των δυνάμεων της Θεσσαλονίκης». Αυτός ο σπόρος, όπως είπε, έχει αναπτυχθεί σε «διεθνώς αναγνωρίσιμο θεσμό με κύρος και ταυτότητα», καθώς έχει πλέον τη δυνατότητα να επεκτείνεται διαρκώς και να φιλοξενεί προσωπικότητες της εμβέλειας της Μπάρμπαρα Χέντρικς.
Ο ίδιος σημείωσε ότι το Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών συνδυάζεται φέτος με τη δράση της MOYSA, της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων του Μεγάρου Μουσικής, η οποία συγκροτήθηκε πριν από 3 χρόνια. «Είναι υπέροχο να βλέπεις δύο παιδιά που έφτιαξες εσύ ο ίδιος – το ένα επτά ετών και άλλο τριών ετών – να γίνονται οι καλύτεροι φίλοι και να εμπνέουν το ένα το άλλο», ανέφερε. Ο κ. Λαζαρίδης είπε επίσης ότι για πρώτη φορά, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών, επτά φωνητικά σύνολα συνεργάζονται με δύο σημαντικά ορχηστρικά σχήματα, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής, κατά την πανηγυρική συναυλία που θα δοθεί την Κυριακή 9 Απριλίου. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΟΜΜΘ δήλωσε, τέλος, ότι αποτελεί ιδιαίτερη τιμή γι΄ αυτόν το γεγονός ότι η Μπάρμπαρα Χέντρικς θα χαρίσει τη φωνή της στο έργο του με τίτλο «Δέησις», που συνέθεσε, όταν ήταν 18 ετών, το 1996, και το οποίο θα παρουσιαστεί στην ενορχηστρωμένη μορφή του σε παγκόσμια πρώτη εκτέλεση την Κυριακή 9 Απριλίου.
Με πρωτοποριακές ιδέες
Εξάλλου, η καλλιτεχνική επιμελήτρια του 7ου Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών, Μαρία Έμμα Μελιγκοπούλου, ανέφερε ότι ο θεσμός που η ίδια εποπτεύει και ο οποίος ιδρύθηκε πριν από επτά χρόνια, το 2011, «δεν αρκείται στη στείρα, τυπική του επανάληψη, αλλά εμπλουτίζεται κάθε χρόνο με πρωτοποριακές ιδέες, μοναδικές στον ελλαδικό χώρο, όπως το χορωδιακό εργαστήριο υπό την καθοδήγηση ενός διεθνούς μαέστρου, η ειδική βραδιά με τη συμμετοχή υποδειγματικών σχολικών χορωδιακών συνόλων και η θεματική ομπρέλα που διευρύνει το ρεπερτόριο των συμμετεχόντων σχημάτων».
Η ίδιος εξήγησε: «Δεν είναι μόνον οι εμφανίσεις. Συνδυάζουμε πάντα τη μουσική πρωτοπορία με τη χορωδιακή εκπαίδευση». Και η κα Μελιγκοπούλου πρόσθεσε: «Το εκπαιδευτικό προφίλ του Φεστιβάλ Χορωδιών, εκτός της καλλιτεχνικής υπόστασής του, έχει αναδείξει μια ανερχόμενη γενιά παιδικών και νεανικών χορωδιακών σχημάτων και ταλαντούχων μαέστρων, διαμορφώνοντας νέα τάξη πραγμάτων στο σύγχρονο χορωδιακό γίγνεσθαι της ελληνικής κοινωνίας».
Τέλος, η Μαρί Μπέσταμ, μαέστρος από τη Σουηδία, η οποία έχει αναλάβει να διδάξει στο χορωδιακό εργαστήριο Freedom του 7ου Φεστιβάλ Παιδικών – Νεανικών Χορωδιών, σημείωσε: «Πρέπει να γινόμαστε η αλλαγή την οποία θέλουμε. Δε θα μας τη φέρει κανείς άλλος την αλλαγή που επιθυμούμε. Η ελευθερία πρέπει να είναι βίωμά μας. Δεν πρέπει να περιμένουμε άλλο. Οφείλουμε να δρούμε και να έχουμε τη μεγαλοψυχία να δράσουμε. Έτσι κι αλλιώς, η μουσική μάς κάνει από μόνη της ευτυχισμένους».