Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2014, ώρα 19:00
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, Πατησίων 47
ΚΥΚΛΟΣ ΟΜΙΛΙΩΝ
ΙΤΑΛΟΙ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ ΚΑΙ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΟΙ
ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ (14ΟΣ–16ΟΣ ΑΙ.)
Σκοπός αυτού του κύκλου ομιλιών είναι η μελέτη της παρουσίας ιταλών ταξιδιωτών και προσκυνητών στην ανατολική Μεσόγειο αλλά και η σπουδή του έργου ιταλών χαρτογράφων οι οποίοι περιέγραψαν την Ανατολή που επισκέφτηκαν και μελέτησαν. Οι διαλέξεις θα πραγματοποιηθούν απο ειδικούς επιστήμονες που προσκλήθηκαν να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των ερευνών και μελετών τους.
Διοργάνωση:
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών σε συνεργασία με το Κέντρο Μελετών Ιονίου
Είσοδος ελεύθερη
Νικήτας Σινιόσογλου
Η Περιπλάνηση ως μεθοριακή εμπειρία: σκέψεις για την ερειπιογραφία του Κυριακού Αγκωνίτη
Ταξιδεύοντας ακατάπαυστα στην Ελλάδα και στην Μικρά Ασία λίγο πριν την κατάρρευση του Βυζαντίου, ο Κυριακός Αγκωνίτης (Ciriaco di Ancona, 1391-1452) αναζητά και εφευρίσκει έναν νέο και εντελώς προσωπικό τρόπο να σχετιστεί με το παρελθόν και να αναμετρηθεί με την βία του ιστορικού χρόνου: σε αντίθεση με τους σύγχρονούς του λόγιους που περιορίζονταν να μελετούν τον αρχαίο κόσμο μέσα από κείμενα, εκείνος επιλέγει την αυτοψία και την επιτόπια έρευνα, την περιήγηση και την περιπλάνηση, κατόπιν την υβριδική σύνθεση των εντυπώσεών του σε ημερολόγια και επιστολές. Μολονότι τα κείμενά του είναι σημαντική ιστορική μαρτυρία, μοιάζουν με άσκηση σε ένα φανταστικό λογοτεχνικό είδος από αυτά που θα άρεσαν στον Borges: την ερειπιογραφία. Η περιπλάνηση του Κυριακού εν μέσω ερειπίων και η πράξη της συγγραφικής ανασύνθεσης γίνονται μια μεθοριακή ή μεταιχμιακή εμπειρία, κατά την οποία ο Κυριακός κινείται μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας: συναντά σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του, όπως ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθων, αλλά και θαλάσσιες νύμφες˙ γίνεται παρατηρητής των συναρπαστικών πολιτικών εξελίξεων, αλλά και ακροατής του ζωντανού αρχαίου πνεύματος κάθε τόπου (genius loci)˙ εντέλει επιτρέπει σε μυθολογικά και παγανιστικά στοιχεία να συμφύρονται με την χριστιανική του ταυτότητα υπονομεύοντας την φαινομενικά γραμμική ανέλιξη της ιστορίας ή τις αναμενόμενες συμβάσεις της καθημερινότητας. Η περιπλάνηση και η ερειπιογραφία του Κυριακού είναι μια διαβατήρια εμπειρία που αφενός απολήγει στην αισθηματοποίηση (και όχι την απλή καταγραφή) των υλικών καταλοίπων και βιωμάτων του παρελθόντος, αφετέρου στην προσωπική ρήξη με τα όρια Ανατολής και Δύσης, Χριστιανισμού και παγανιστικού κόσμου, Βυζαντίου και Αναγέννησης, μυθολογίας και ιστορίας.
Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου 2014, ώρα 21.00
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθουσα «Αιμίλιος Ριάδης»
Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2014, ώρα 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα
ΚΥΚΛΟΣ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ
SUONO ITALIANO
BENEDETTO LUPO, πιάνο
To Suono Italiano είναι ένας κύκλος συναυλιών που παρουσιάζει μερικούς από τους πιο σπουδαίους Ιταλούς ερμηνευτές μουσικής δωματίου και διοργανώνεται σε συνεργασία με το CIDIM (Eθνική Επιτροπή Ιταλίας για τη Μουσική), το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών , με την υποστήριξη του Ιταλικού Υπουργείου Πολιτισμού
Πρόγραμμα
Nino Rota (1911‐1979)
15 Preludi
Claude Debussy (1862‐1918)
Images, Première série
Reflets dans l’eau
Hommage à Rameau
Mouvement
———————-
Alexander Skrjabin (1872‐1915)
24 Preludi op. 11
Θεωρούμενος από τη διεθνή κριτική ως ένα από τα πιο αξιόλογα και ολοκληρωμένα ταλέντα της γενιάς του, ο Benedetto Lupo έκανε το ντεμπούτο του σε ηλικία δεκατριών ετών με το Πρώτο Κοντσέρτο του Μπετόβεν, διακρινόμενος αμέσως σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς, όπως “Cortot” και “Ciudad de Jaén” στην Ευρώπη και “Robert Casadesus”, “Gina Bachauer” και “Van Cliburn” στις ΗΠΑ. Το 1992, ενώ ήδη ασκούσε πλούσια συναυλιακή δραστηριότητα σε Αμερική, Ιαπωνία και Ευρώπη, τιμήθηκε στο Λονδίνο με το Βραβείο “Terence Judd”.
O Benedetto Lupo έχει εμφανιστεί πολλές φορές στο Lincoln Center στη Νέα Υόρκη, στη Salle Pleyel στο Παρίσι, στο Wigmore Hall στο Λονδίνο, στη Philarmonie στο Βερολίνο, στο Palais des Beaux Arts στις Βρυξέλλες, καθώς και στα σημαντικότερα διεθνή φεστιβάλ. Έχει φιλοξενηθεί στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα και στους σημαντικότερους μουσικούς θεσμούς στην Ιταλία. Έχει συμπράξει με κορυφαίες ορχήστρες, συνεργαζόμενος με τους σπουδαιότερους διευθυντές ορχήστρας του κόσμου.
Πιανίστας με ευρύ ρεπερτόριο, ο Benedetto Lupo δραστηριοποιείται έντονα στο χώρο της μουσικής δωματίου, διεξάγοντας ταυτόχρονα και διδακτική δραστηριότητα. Διδάσκει στο Κονσερβατόριο “Nino Rota” στην πόλη Monopoli, ενώ από το ακαδημαϊκό έτος 2013/2014 είναι καθηγητής πιάνου στα τμήματα τελειοποίησης της Μουσικής Ακαδημίας Santa Cecilia στη Ρώμη. Δίνει master classes σε καταξιωμένους διεθνείς οργανισμούς, ενώ συχνά προσκαλείται ως μέλος κριτικών επιτροπών σε σημαντικούς διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου. Εκτός από τις πολυάριθμες ηχογραφήσεις του για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ο Benedetto Lupo έχει κάνει ηχογραφήσεις για διάφορες δισκογραφικές εταιρείες όπως τα άπαντα των έργων για πιάνο και ορχήστρα του Σούμαν για τη δισκογραφική εταιρεία Arts. Το 2005 κυκλοφόρησε μια νέα ηχογράφηση του Concerto Soirée του Nino Rota για τη δισκογραφική Harmonia Mundi που τιμήθηκε με πέντε διεθνή βραβεία, μεταξύ των οποίων το “Diapason d’Or”. Tο 2011, με την ευκαιρία του εορτασμού των εκατό χρόνων από τη γέννηση του Nino Rota, o Benedetto Lupo ερμήνευσε πολλές φορές το Concerto Soirée με διεθνούς φήμης ορχήστρες.
Γεννημένος στο Μπάρι, ο Benedetto Lupo ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στη γενέτειρά του, υπό την καθοδήγηση του Michele Marvulli ‐κατόπιν ακρόασης από τον Nino Rota‐ στο Ωδείο “Niccolò Piccinni”, τις οποίες ολοκλήρωσε δίπλα στον Pierluigi Camicia αποφοιτώντας με άριστα, έπαινο και ειδική μνεία.
Kατόπιν συνέχισε τις σπουδές του δίπλα στους Marisa Somma, Sergio Perticaroli, Aldo Ciccolini, ενώ έχει παρακολουθήσει master classes με τους Carlo Zecchi, Nikita Magaloff, Jorge Bolet και Murray Perahia.
Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
Πατησίων 47 – 10433 – Aθήνα
Tηλ: +30 210 5242646, fax: +30 210 5242714
www.iicatene.esteri.it
www.facebook.com/IICAtene – www.twitter.com/IICAtene