Μαρία Φραγκή, PhD Θεατρικών Σπουδών-Σκηνοθέτης
Η σκηνική πράξη στην εκπαιδευτική διαδικασία
Αιτήσεις συμμετοχής:skinikipraxi2012@gmail.com, artislifeworld@gmail.com
ΤΡΙΤΗ, 15.00-17.30 – Φεβρουάριος-Μάιος 2014
Χώρος διεξαγωγής του προγράμματος επιμόρφωσης
Τα εργαστήρια θα πραγματοποιηθούν στους χώρους του 1ου Πρότυπου Πειραματικού Γενικού Λυκείου
Αθήνας «Γεννάδειο», Ηπίτου 15, Πλάκα, Αθήνα
ΟΜΑΔΑ στην οποία ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:Το προτεινόμενο πρόγραμμα ενδοσχολικής επιμόρφωσης απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Άτομα 25-30
ΓΕΝΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ:
Στόχος μας είναι η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τη σκηνική πράξη για την αρτιότερη ένταξη μεθόδων και πρακτικών στην εκπαιδευτική διαδικασία, για την καλύτερη απόδοση στις καθημερινές ανάγκες του επαγγέλματος και τέλος για την γνωριμία «από μέσα» της τέχνης του θεάτρου στο σύνολό της.
Υπάρχει το ενδεχόμενο όλο το πρόγραμμα να ξεκινήσει στις 4/3/2014
Α. Το σώμα μιλά….τη δικήτου γλώσσα.ΤΡΙΤΗ,25/2/2014
Ο άνθρωπος ενεργεί επικοινωνεί μεταδίδει, αποτρέπει, εμπνέει μέσω του σώματός του, ενώ συχνά ΤΟ ΣΩΜΑ λέει τη δική του αλήθεια , πέρα από ότι θα θέλαμε. Γνωρίζουμε τις δυνατότητες του σώματός μας και εξερευνούμε την επικοινωνία μέσα από αυτές
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
– Η σωματική συμπεριφορά.
– Η γλώσσα και η έκφραση του σώματος.
– Η επικοινωνία.
Β. Η φωνήκαι τα όριάτηςΤΡΙΤΗ, 4/3/2014
Η ανθρώπινη φωνήείναι η υλικήκαι άυλη συνάντηση των ανθρώπων με το περιβάλλον τους
Μέσα απότο σώμα (το υλικόμέρος ο άνθρωποςεκφράζεται ποικιλοτρόπωςμε τιςδυνατότητεςτηςφωνήςτου (του φωνούμενου λόγου).Απότην άναρθρη κραυγήμέχρι τη διάλεξη σε ένα κοινό ή την καλλιτεχνική έκφραση (τραγούδι) οι ίδιεςαρχέςδιέπουν την ανθρώπινη φωνή
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
– Η φωνή και η φυσική συμπεριφορά της.
– Η γλώσσα , η έκφραση, η ένταση και η απόχρωση.
– Η επικοινωνία μέσω της φωνής.
[Οι παραπάνω δύο ενότητεςμπορείνα αναπτυχθούν με αρκετήσυμπύκνωση σε 2 τρίωρα.Λόγω τηςφύσηςτου αντικειμένου μπορείνα επανερχόμαστε σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος ώστε να γίνουν κατανοητέςορισμένεςβοηθητικέςασκήσειςκαι πρακτικές]
Γ. Η προφορικότητα , η στίξη και η ανάγνωση. ΤΡΙΤΗ, 11/3/2014
Αρχές και κατευθύνσειςγια μια καλήσχέση με τα κείμενα και τη διδασκαλία τους όπου απαιτείται προφορική απόδοση .
Δ. Αφήγηση, πεζογραφία, ποίηση κ.α. είδη του λόγου. ΤΡΙΤΗ,18/3/2014
Πού κρύβεται ・・το νόημα・・ σε μια φράση που διαβάζουμε ή διδάσκουμε; Πώςθα κάνουμε ελκυστική την ανάγνωση και την απαγγελία αποφεύγονταςτο στόμφο και τη μονοτονία;
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
– Η ανάγνωση και η απαγγελία ως στοιχεία της διδακτικής των κειμένων.
-Η προφορικότητα (επιτονισμός, μουσικότητα, φραστικές ενότητες, ενέργεια και λόγος) και η γραπτή κωδικοποίησή της.
– Η ποίηση , η πεζογραφία, τα ρητορικά σχήματα και οι τρόποι που υποστηρίζουμε τον προφορικό λόγο
[Οι δυο ενότητεςαναπτύσσονται σύμφωνα με τιςανάγκεςτηςομάδαςσε δύο -ή παραπάνω- συναντήσεις
Ε. Θέατρο και ομαδικότητα. ΤΡΙΤΗ,1/4/2014
Οι σύγχρονεςεκπαιδευτικέςπροτάσειςπολλών διαφορετικών αντικειμένων ανατρέχουν σε θεατρικές τεχνικές Πώςσυμβάλλουν και διευκολύνουν τουςεκπαιδευτικούςστόχουςοι διάφορες Ποιος είναι ο ρόλοςτου εκπαιδευτικούστη δημιουργία του ομαδοσυνεργατικού πνεύματος
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
ως .
-Οι ομαδοσυνεργατικές προτάσεις όπως καλλιεργούνται μέσα από τις τεχνικές του θεάτρου .
Στ. Ενσυναίσθηση , η βασική παράμετρος της θεατρικής πράξης ΤΡΙΤΗ, 8/4/2014 και 13/5/2014
Μια θεματική ενότητα που θα αναπτυχθεί μέσα από την τεχνική του θεατρικού αυτοσχεδιασμού
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
– Γνωρίζουμε τις βασικές αρχές του θεατρικού αυτοσχεδιασμού(ψυχοτεχνική).
– Η δημιουργικότητα όπως αναπτύσσεται σε πολλές εκδοχές της μέσα από τον αυτοσχεδιασμό.
-Η γνωριμία με τις βαθύτερες αξίες της ανθρώπινης επικοινωνίας στο σχολείο.
Ζ. Κοινότητα, διαφορετικότητα και συνύπαρξη. ΤΡΙΤΗ, 20/5/2014
Η πρόληψη και διαχείριση φαινομένων σχολικήςβίαςκαι απομόνωσης ανατρέχει πολύ συχνά σε πρακτικέςπου ξεκίνησαν απότο θέατρο (δραματοθεραπεία κ.α.). Πώςμπορούμε να προσεγγίσουμε με τη θεατρικήπράξη αυτάτα ζητήματα; Ποιεςεφαρμογέςμπορούν να λειτουργήσουν “προληπτικά” ή“διορθωτικά” μέσα στο σχολικό περιβάλλον;
ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΤΟΧΟΙ:
-Η γνωριμία με τις κοινωνικές διαστάσεις της σχολικής ζωής, τα ζητήματα διαφορετικότητας,αποκλεισμού, εκφοβισμού κ.ο.κ.
Μετά την ολοκλήρωση των θεματικών ενοτήτων, η τελευταία τρίωρη συνάντηση θα χρησιμεύσει και για την τελικήαξιολόγηση του μαθήματος τον αναστοχασμόκαι την παραλαβή των βεβαιώσεων παρακολούθησηςπου θα γίνει την Τρίτη 20 Μαϊου 2014 .
ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ : ΕθνικόΘέατρο, Θέατρο Τέχνης Απολλώνιο Ωδείο, Institut Francais d’Athenes κ.α.
Διαδικασία – Αίτηση συμμετοχής
Στα εργαστήρια μπορούν να συμμετέχουν εκπαιδευτικοίόλων των ειδικοτήτων. Στο πρόγραμμα μπορούν να λάβουν μέροςέως30 επιμορφούμενοι.
Οι αιτήσειςσυμμετοχήςμε τα στοιχεία: ΟΝΟΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ , ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ, ΗΛΙΚΙΑ, ΣΧΟΛΕΙΟ θα αποστέλλονται στα email: skinikipraxi2012@gmail.com , mariafragi@yahoo.gr
Η προθεσμία συμμετοχών είναι έωςκαι την Παρασκευή14 Φεβρουαρίου 2014 και θα τηρηθείσειράπροτεραιότητας Η ανακοίνωση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών θα αναρτηθεί στονιστότοπο του σχολείου την Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014 .
Αμέσωςμετάτην ανακοίνωση, οι επιμορφούμενοι θα πρέπει να στείλουν απαντητικό ηλεκτρονικό μήνυμα αποδοχής στην εισηγήτρια (mariafragi@yahoo.gr) μέχρι τηνΠαρασκευή21 Φεβρουαρίου 2014.
Επικοινωνία, Ατομικός σχεδιασμός προγράμματος, Ανατροφοδότηση
Οι εκπαιδευτικοίπου ενδιαφέρονται να επιχειρήσουν μια δραστηριότητα στην τάξη (μάθημα,πρόγραμμα, παράσταση….)επικοινωνούν μαζίμας- ηλεκτρονικάκαι δια ζώσης και συνεργαζόμαστε για την εφαρμογήτου κατάτην επόμενη σχολική περίοδο.
Προτεινόμενα θέματα προς ανάπτυξη για την επόμενη χρονιά (Οκτώβριος 2014- Απρίλιος 2015) :
1.Δημιουργικήανάγνωση- διασκευή δραματουργική επεξεργασία-δραματοποίηση
2.Δημιουργικήγραφή(θέατρο)
3.Σκηνοθετικέςαπόπειρες
4.Διαθεματικάproject , πολιτιστικάπρογράμματα, όμιλοι θεάτρου.
5.Κάνονταςδημιουργικόθέατρο με μαθητές
6.Βλέπονταςθέατρο με μαθητές
ΜΑΡΙΑ ΦΡΑΓΚΗ, PhD
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε υποκριτικήκαι παίζει στο θέατρο απότο 1983. Αποφοίτησε απότη ΦιλοσοφικήΣχολήτου Εθνικούκαι ΚαποδιστριακούΠανεπιστημίου Αθηνών το 1986.
Από το 1987 έκανε μεταπτυχιακέςσπουδέςελληνικήςκαι γαλλικήςφιλολογίαςκαι θεατρολογίαςστο Παρίσι. Το 1996 ονομάζεται Διδάκτωρ Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στιςΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ, του Πανεπιστημίου PARIS X-NANTERRE.
Έχει σκηνοθετήσει επαγγελματικούςκαι ερασιτεχνικούςθιάσους με έμφαση στην έρευνα παραστάσεων για νεανικόκοινό Ίδρυσε το ・・Εργαστήριο Θεατρικής Έρευνας και Τέχνης・ του Πανεπιστημίου Κρήτηςκαι την Ομάδα ・・ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ; ・・ του Eθνικούκαι KαποδιστριακούΠανεπιστημίου Αθηνών.
Δίδαξε θέατρο, θεωρία και πράξη, στον Τομέα Θεατρολογίας Μουσικολογίαςτου Πανεπιστημίου
Κρήτης στο Μαράσλειο Διδασκαλείο ΔημοτικήςΕκπαίδευσης στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών, στο Τμήμα Εκπαίδευσηςκαι Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών , στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών καθώς και σε πολλά θεατροπαιδαγωγικά- επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών. Εκπονεί με τα διδακτορική έρευνα ως συνεργάτης του Νεοελληνικού Ινστιτούτου του Πανεπιστημίου της Σορβόννης όπου δίδαξε Νεοελληνικό θέατρο στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα (Μάστερ2).
Ως Διευθύντρια του Ελληνικού Πολιτιστικού Κέντρου Καΐρου, ίδρυσε και διηύθυνε την καλλιτεχνική& επιστημονική έκδοση ・・Πάπυροι・・ (2006-2010).
Έχει γράψει και μεταφράσει κείμενα για το θέατρο και συμμετείχε στην επιτροπή θεάτρου του προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ, στη δημιουργία του Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών για το Θέατρο (Π.Ι.,1999) και του Προγράμματος Σπουδών για το Πεδίο Τεχνών-Πολιτισμού του Νέου Σχολείου (Π.Ι. 2010) και Εγκαρσίων Δράσεων για την Αξιοποίηση των Τεχνών στην Εκπαίδευση- Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης(Π.Ι.2011). Είναι συγγραφέας της ομάδας για την μέθοδο
・・Θεατρική Αγωγή Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού・・ που έγινε για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εκδόθηκε από τον Ο.Ε.Δ.Β, το 2006 και του βιβλίου «Η σκηνική πράξη στο σχολείο»,εκδ.Bardy,2011