Η θεατρική παράσταση «Πριν τη Φόνισσα» του Α. Παπαδιαμάντη ανεβαίνει στη σκηνή του Ανοικτού Θεάτρου «Πύλη Βηθλεέμ» την Δευτέρα 18 και Τρίτη 19 Ιουλίου. Η παράσταση ξεκινάει στις 21:30.
Διασκευή- Σκηνοθεσία: Μαρία Φραγκή
Σκηνογραφική-Ενδυματολογική επιμέλεια: Άννα Μαχαιριανάκη
Μουσική-Σχεδιασμός Ήχου: Άννα Μουζάκη
Φωτισμοί: Μαρία Φραγκή
Βίντεο-Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ξύδα
Ηλεκτρονική Επεξεργασία Εικόνας – Τρέιλερ: Αναστάσης – Παναγής Μελέτης
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Νικολέττα Γκριμέκη, Κατερίνα Γραμματικάκη, Μαρία Δελημάρα, Γιώργος Ρουστέμης
Είσοδος: 10€ | Φοιτητικό: 5€ | Κάρτα ανέργων του ΟΑΕΔ: Δωρεάν
Για την έρευνα και την παράσταση…
Η ενασχόλησή μας με τον πατέρα της σύγχρονης ελληνικής αφήγησης αναπτύχθηκε σε πολλά στάδια . Στην αρχή κάναμε μια ερευνητική δουλειά που παρουσιάσθηκε με τον τίτλο «Εις το πνεύμα του το υποβρύχιον» και παίχτηκε για δύο μήνες στην Αθήνα(Δεκέμβριος 2011 – Ιανουάριος 2012) . Μελετήσαμε και διαμορφώσαμε ένα υλικό με άξονα τα αθηναϊκά διηγήματα του Α.Παπαδιαμάντη , τα οποία και ερευνήσαμε σε συνεργασία με επιστήμονες και καλλιτέχνες κατά τη διάρκεια επιμορφωτικού κύκλου (Φεβρουάριος 2012). Ακόμη διοργανώσαμε με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Εταιρεία Παπαδιαμαντικών Σπουδών, την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Απολλώνιο Ωδείο , ένα Φεστιβάλ Μαθητικής και Καλλιτεχνικής Δημιουργίας με Συμπόσιο, το οποίο εστιάζει στη Δημιουργική Ανάγνωση του έργου του μεγάλου μας λογοτέχνη(3-6/5/2012),υπό την αιγίδα του ΥΠ.ΠΟ.Τ. και του ΥΠΕΠΘ. Μέσα από διαρκή ενασχόληση και έρευνα, έχουμε ετοιμάσει μια παράσταση γύρω από τη γυναίκα στο έργο του Α.Παπαδιαμάντη. Τα κείμενα που ακούγονται είναι : Η στοιχειωμένη καμάρα, Η φωνή του δράκου , Το νησί της Ουρανίτσας, Οι μάγισσες.
Στις «φωνές» αυτές ο Παπαδιαμάντης μιλά για τον έρωτα και την απόρριψη, τη μητρότητα και την περιφρόνηση, την αγιότητα και τη φύση. Η γυναίκα, ως άνθρωπος και ως ον επί της γης, έχει για τον μεγάλο διανοητή μια τεράστια «λογοτεχνική» αξία, εφάμιλλη εκείνης που έχει για τους τραγικούς της αρχαιότητας. Ο Α. Παπαδιαμάντης επιπλέον διαθέτει την εμπειρία και την ευαισθησία που δημιουργεί την βαθιά ανάγκη να γράψει για τις γυναίκες που γνώρισε. Θέλει να μιλήσει μέσα από αυτές , να εκφράσει ίσως ακόμα και θέσεις που η ανδρική φύση και θέση δεν θα το επέτρεπε. Τα έργα που επιλέξαμε είναι από τα πιο χαρακτηριστικά αυτής της κατηγορίας και μας οδηγούν στο κεντρικό θέμα της κοινωνικής ζωής μιας γυναίκας-τη μητρότητα- θέμα με το οποίο θα φθάσει στο ζενίθ της δημιουργίας του ο συγγραφέας, μέσα από τη «Φόνισσα». Οι γυναίκες – κορίτσια, παντρεμένες και γεροντοκόρες- έχουν μια δύναμη , δαιμονική για κάποιους και πηγή δεινών για άλλους, που είναι η δύναμη της τεκνοποιίας. Γύρω από αυτή την θεματολογία κινούνται τα πάθη της άτεκνης Κρατήρας, της αιμομίκτριας Σοφούλας, της καταραμένης Αρετούλας κ.ο.κ. Ένα «ευήκοον ους» χρησίμευσε ως διαμεσολαβητής και μας μετέφερε τα πάθη του βίου τους. Πάθη ενεργητικά και παθητικά, πάθη νόμιμα και παράνομα, πάθη που μας προβληματίζουν και μας συγκλονίζουν μέχρι σήμερα, αφού το αντίκρισμα, το κόστος των «γυναικείων» παθών, παραμένει μεγάλο, ακόμα και αν κάποιες κοινωνικές αξίες είναι διαφορετικές πια.
Μαρία Φραγκή
Σπούδασε υποκριτική και παίζει στο θέατρο από το 1983. Αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και από το 1987 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ελληνικής και γαλλικής φιλολογίας και θεατρολογίας στο Παρίσι. Το 1996 ονομάζεται Διδάκτωρ Γραμμάτων και Ανθρωπιστικών Επιστημών με ειδίκευση στις ΤΕΧΝΕΣ ΤΟΥ ΘΕΑΜΑΤΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ, του Πανεπιστημίου PARIS X-NANTERRE.
Έχει σκηνοθετήσει επαγγελματικούς και ερασιτεχνικούς θιάσους, με έμφαση στην έρευνα παραστάσεων για νεανικό κοινό. Ίδρυσε το «Εργαστήριο Θεατρικής Έρευνας και Τέχνης» του Πανεπιστημίου Κρήτης και την Ομάδα «ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ; » του Eθνικού και Kαποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Δίδαξε θέατρο, θεωρία και πράξη, στον Τομέα Θεατρολογίας- Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών, στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής Προσχολικής Ηλικίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών , στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών καθώς και σε πολλά επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών. Εκπονεί μεταδιδακτορική έρευνα ως συνεργάτης του Νεοελληνικού Ινστιτούτου του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, όπου δίδαξε Νεοελληνικό θέατρο στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα (Μάστερ2).
Έχει γράψει και μεταφράσει κείμενα για το θέατρο και συμμετείχε στην επιτροπή θεάτρου του προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ, στη δημιουργία του Ενιαίου Πλαισίου Προγραμμάτων Σπουδών για το Θέατρο (Π.Ι.,1999) και του Προγράμματος Σπουδών για το Πεδίο Τεχνών-Πολιτισμού του Νέου Σχολείου (Π.Ι. 2010) και Εγκαρσίων Δράσεων για την Αξιοποίηση των Τεχνών στην Εκπαίδευση- Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης (Π.Ι.2011). Είναι συγγραφέας της ομάδας για την μέθοδο «Θεατρική Αγωγή Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού » που έγινε για το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και εκδόθηκε από τον Ο.Ε.Δ.Β, το 2006 και του βιβλίου «Η σκηνική πράξη στο σχολείο»,εκδ.Bardy,2011
Πρόσφατες σκηνοθεσίες:
2016 – Θείο Δράμα, Ιερός Ναός Μετάμορφωσης Σωτήρος , Πλάκα
2015 – Μουσική και ποίηση από τον καιρό των ιπποτών, Μεσαιωνικός Πύργος, Θήβα
2015 – Ως τα τρίμματα του αδάμαντος-Ο εξηνταβελόνης , Θέατρο ΒΕΤΟΝ 7
2015 – Λογοτεχνία επί σκηνής…, Θέατρο ΒΕΤΟΝ 7
2014 – Πριν από τη Φόνισσα, Θέατρο Παραμυθίας, κ.α.