«Το χαμόγελο της Τζοκόντας»
του Μάνου Χατζιδάκι
«…μια ιστορία σύγχρονη και παλιά μαζί»
Από την Καμεράτα- Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής
και τον
μαέστρο Γιώργος Πέτρου
Αφήγηση: Όλια Λαζαρίδου
Σάββατο, 2 Νοεμβρίου 2013 (20:30)
Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης»
«Βρίσκομαι σε μια αίθουσα συναυλιών. Παίζουν Βιβάλντι και με το πρώτο θέμα βλέπω το κάθισμα πλάι μου αδειανό… Μια καταιγίδα ξέσπασε κραυγάζοντας… ένα σφύριγμα σκίζει την πολιτεία στα δυο… αφήνοντας να διαφανεί ο ήχος από ένα παλιό τσέμπαλο… Όλα αυτά μπερδεύτηκαν μέσα μου, μαζί με ένα εξαίσιο θέμα του Βιβάλντι που είχα ακούσει πριν από λίγες μέρες και που εξακολουθούσε να επανέρχεται τυραννικά στη μνήμη μου…».
Απόσπασμα από το κείμενο του Μ. Χατζιδάκι που συνοδεύει την δισκογραφική έκδοση Το Χαμόγελο της Τζοκόντας
Η πολυβραβευμένη Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του διεθνώς προβεβλημένου μαέστρου και καλλιτεχνικού της διευθυντή Γιώργου Πέτρου, συνεχίζει τις ‘περιπετειώδεις μουσικές της αναζητήσεις’, παρουσιάζοντας το αριστουργηματικό έργο του Μάνου Χατζιδάκι, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, με αφηγήτρια την σπουδαία ελληνίδα ηθοποιό Όλια Λαζαρίδου.
Στην εκδήλωση – αφιέρωμα της Ορχήστρας στον μεγάλο έλληνα συνθέτη, οι διάφανοι και μαγευτικοί ήχοι της μουσικής του Μάνου Χατζιδάκι (σε σύγχρονα όργανα) συνδιαλέγονται με τέσσερα δημοφιλή Κοντσέρτα του μεγάλου συνθέτη του ιταλικού μπαρόκ, Αντόνιο Βιβάλντι (σε όργανα εποχής).
Η εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 2 Νοεμβρίου (8:30 το βράδυ) στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, αποτελεί παραγωγή του Μουσικού & Εκπαιδευτικού Οργανισμού Ελλάδος (Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής ) και πραγματοποιείται με την ευγενική στήριξη της ΟΠΑΠ Α.Ε.
Μέγας χορηγός της Ορχήστρας είναι το Ίδρυμα Ωνάση.
Το Χαμόγελο της Τζοκόντας γράφτηκε το 1964 στη Νέα Υόρκη. Ο Μάνος Χατζιδάκις το εμπνεύστηκε με αφορμή μια γυναίκα που είδε να περπατά με «απελπισμένη αδιαφορία», κατά τη διάρκεια μιας παρέλασης στη πόλη της Νέας Υόρκης, μέσα στη μοναξιά του πλήθους. Ο ίδιος έψαξε να τη βρει. Χωρίς αποτέλεσμα. Το περιστατικό αυτό σε συνδυασμό με το αινιγματικό ‘Χαμόγελο της Τζοκόντας’, τον περίφημο πίνακα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι που κοσμούσε το εξώφυλλο ενός βιβλίου στη βιτρίνα ενός βιβλιοπωλείου, αλλά και με ένα «εξαίσιο μουσικό θέμα» του Βιβάλντι που τριγυρνούσε στο μυαλό του, είναι η πηγή της έμπνευσης γι’ αυτό το υπέροχο έργο. Το έργο ηχογραφήθηκε με παραγωγό τον σταρ Κουΐνσι Τζόουνς και λατρεύτηκε από γενιές ελλήνων (και όχι μόνο!). Σύνθεση με έντονο ελληνικό άρωμα, αποτελείται από δέκα τραγούδια (Όταν έρχονται τα σύννεφα, Κοντέσα Εστερχάζυ, Η παρθένα της γειτονιάς μου, Βροχή, Προσωπογραφία της μητέρας μου, Κοντσέρτο, Ο κ. Νολλ», Οι δολοφόνοι, Βραδινή επιστροφή και Χορός με τη σκιά μου), που γράφθηκαν «με ένα συγκερασμό απελπισίας και αναμνήσεων» με αφορμή τη μοναχική αυτή γυναίκα μέσα στο πλήθος. «Κάθε τραγούδι ένας μονόλογός της κι όλα μαζί συνθέτουν την ιστορία της, μια ιστορία σύγχρονη και παλιά μαζί» μας λέει ο Χατζιδάκις. Στη μοναχική γυναίκα της Νέας Υόρκης, μέσα από τα κείμενα του ίδιου του Χατζιδάκι, δίνει πνοή η σπουδαία ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου.
Εξαιρετικό παραμένει και το υπόλοιπο μουσικό πρόγραμμα, καθώς η Καμεράτα, συνδυάζει στη μουσική της παλέτα τα μαγευτικά χρώματα της μουσικής του Μάνου με τέσσερα αριστουργηματικά Κοντσέρτα του Αντόνιο Βιβάλντι, τα οποία θα μονοπωλήσουν το πρώτο μέρος της συναυλίας. Το Koντσέρτο για έγχορδα σε ντο μείζονα RV 113, το Κοντσέρτο για τέσσερα βιολιά σε σι ελάσσονα RV 580, το Kοντσέρτο για δύο βιολιά σε λα ελάσσονα RV 522, αλλά και το πολυαγαπημένο Κοντσέρτο για δυο Μαντολίνα σε σολ μείζονα, RV 532θα ζωντανέψουν μέσα από τα όργανα εποχής των σολίστ της Ορχήστρας Σέρτζιου Ναστάσα, LiuJing, JulietaAvetyan, OtiliaAlitei (βιολί), αλλά και των Θεόδωρου Κίτσου και AnaBelénTejedordelaIglesia στο μαντολίνο, αντίστοιχα.
Η Όλια Λαζαρίδου αποφοίτησε από την σχολή του Θεάτρου Τέχνης (Καρόλου Κουν). Στο Θέατρο Τέχνης σαν ηθοποιός , έπαιξε σε τραγωδίες και στον «Υπηρέτη δύο αφεντάδων» του Γκολντόνι σε σκηνοθεσία Γ. Λαζάνη. Έχει συνεργαστεί με την Έλλη Λαμπέτη στο έργο «Φιλουμένα Μαρτουράνο» σε σκηνοθεσία Μ. Μπολονίνι. Με το θίασο Τζένης Καρέζη – Κώστα Καζάκου στο έργο , «Ποιός φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ» σε σκηνοθεσία Ζυλ Ντασσέν, με τον οποίο την επόμενη χρόνια συνεργάστηκε ξανά στο Εθνικό Θέατρο στο έργο του Μπέρναρντ Σω «Το σπίτι του Σπαραγμού». Το 1986 πήγε στη Γαλλία οπού παρακολούθησε μαθήματα στη σχολή του Α.Vitez. Έχει συνεργαστεί με τους περισσότερους από τους νεώτερους σκηνοθέτες του Θεάτρου μας (Θ. Τερζόπουλο, Β. Παπαβασιλείου, Μ. Λυμπερόπουλου, Λ. Βογιατζή, Γ. Κόκκο, Α . Μπρούσκου, Β. Αρδίττη και πολλούς άλλους σε έργα του σύγχρονου και κλασσικού ρεπερτορίου). Έχει πρωταγωνιστήσει σε δώδεκα ταινίες του νέου Ελληνικού Κινηματογράφου. Για τη συμμετοχή της σε αυτές έχει βραβευτεί τέσσερις φορές με το κρατικό βραβείο ερμηνείας, δύο πρώτου κι δυο δεύτερου γυναικείου ρόλου. Στην τηλεόραση έχει εμφανιστεί στις σειρές «Χαμένη άνοιξη», «Ταξίμ» και «Προδοσία». Για τη συμμετοχή της σε αυτήν την τελευταία , βραβεύτηκε με βραβείο ερμηνείας τηλεόρασης ά ρόλου. Το 2007 κυκλοφόρησε μια ποιητική συλλογή με τίτλο «Η καρδιά και ο χωρίς καρδιά, Οι κυρίες του μυαλού». Έχει γράψει επίσης το θεατρικό έργο «Κορίτσι Μπαταρία» στο οποίο και πρωταγωνίστησε και έχει σκηνοθετήσει τρία έργα.
Η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου έχει πλέον κατακτήσει τις κορυφές της διεθνούς μουσικής σκηνής, γνωστή με τη νέα της διεθνή επωνυμία “ΑrmoniaAtenea“. Οι ηχογραφήσεις της για μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες κύρους (DECCA, SONYClassical) αναμένονται διεθνώς με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ενώ οι δισκογραφικές διακρίσεις (Diapasond‘Ordel‘annee, Chocdel‘annee, InternationalOperaAwards (καλύτερη ηχογράφηση όπερας της χρονιάς), StanleySadiePrize (καλύτερη ηχογράφηση έργου του G. F. Handel), BBC (ηχογράφηση του μήνα) ΙnternationalRecordReview–OUTSTANDING), ακολουθούν η μια την άλλη. Παράλληλα η Ορχήστρα πραγματοποιεί συχνές εμφανίσεις σε μερικές από τις σημαντικότερες ευρωπαϊκές αίθουσες (Concertgebouw, SallePleyel, OperaRoyal–Versailles, TheateranderWien, OperaMonte–Carlo, AixenProvence). Η Καμεράτα διατηρεί ένα πολύ πυκνό πρόγραμμα εμφανίσεων στην Αθήνα που χαρακτηρίζεται από τις περιπετειώδεις μουσικές της αναζητήσεις και την πρωτοτυπία των προγραμμάτων της.
OΓιώργος Πέτρου είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας από τον Οκτώβριο του 2012. Από τους πλέον διακεκριμένους μαέστρους της νεότερης γενιάς, έχει σημαντική διεθνή δραστηριότητα και συνεργασίες με μεγάλες ορχήστρες και θέατρα όπερας καθώς και έντονη δισκογραφική δραστηριότητα.
Τιμές εισιτηρίων € 16 ,00 – 30,00 – 43,00 – 60,00 (Διακεκριμένη Ζώνη)
Ειδικές τιμές € 8,50 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 11,00 (65+, πολύτεκνοι)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr