Διεθνώς αναγνωρισμένη ως η κορυφαία φωνή στη βιόλα,
η βραβευμένη με Grammy 2013 ερμηνεύτρια,
για μια μοναδική βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής
Μαζί της η Λέρα Αουερμπαχ,
βιρτουόζος του πιάνου και συνθέτρια
Παρασκευή 26 Απριλίου, 20.30μμ
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος
Η Κιμ Κασκασιάν απογείωσε τη βιόλα και διεύρυνε το ρεπερτόριό της με κλασικές, αλλά και σύγχρονες συνθέσεις. Οι ερμηνείες της αποκαλύπτουν μια ανήσυχη μουσική ευφυΐα, που καθηλώνει το κοινό με την ομορφιά και τα χρώματα του ήχου της χωρίς να καταφεύγει σε πυροτεχνήματα.
Βραβευμένη πρόσφατα με το Grammy 2013 για το άλμπουμ της με συνθέσεις των Γκιόργκυ Κούρταγκ και Γκιόργκυ Λίγκετι: Μουσική για Βιόλα, έρχεται στην Αθήνα για ένα μοναδικό ρεσιτάλ με την Λέρα Άουερμπαχ, βιρτουόζο του πιάνου και συνθέτρια. Το πρόγραμμα της βραδιάς περιλαμβάνει στο πρώτο μέρος τα 24 πρελούδια, έργο 34 του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, σε διασκευή της Λέρα Άουερμπαχ. Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ περιέχει το έργο του Γκιόργκυ Κούρταγκ Signs, Games and Messages η ερμηνεία του οποίου χάρισε στη διάσημη βιολίστα το φετινό βραβείο Γκράμμυ καθώς και τη σύνθεση της Λέρα Άουερμπαχ για βιόλα και πιάνο, που φέρει τον τίτλο Arcanum και είναι γραμμένη για την Κιμ Κασκασιάν
Αρμενικής καταγωγής, η Κασκασιάν γεννήθηκε στο Ντιτρόιτ το 1952, άρχισε την περιπέτειά της με τη μουσική ως τραγουδίστρια χορωδίας, συνέχισε με το πιάνο και το φαγκότο και έφτασε στη βιόλα που έγινε το όργανο της ζωής της. Βρήκε στο όργανο αυτό μια μεγάλη γκάμα χρωμάτων, σε σχέση με άλλα έγχορδα, και το ανέδειξε, επίμονα και με έρευνα, σε μια διαφορετική σολιστική πρόταση.
Αναγνωρισμένη από την κριτική διεθνώς, η Κασκασιάν, με εμφανίσεις στις μεγαλύτερες αίθουσες μουσικής στον κόσμο και ως σολίστ με τις κορυφαίες ορχήστρες του κόσμου, δουλεύει ακούραστα για να διευρύνει τη γκάμα της τεχνικής της, να υποστηρίξει τη βιόλα και να ανοίξει το ρεπερτόριό της. Με το πάθος της για τη σύγχρονη μουσική, η Αμερικανίδα βιολίστα καλλιέργησε στενές σχέσεις με συνθέτες που την βοήθησαν να διασκευάζει κλασικά έργα για βιόλα και έγραψαν καινούργια ειδικά για αυτήν: Γκουμπαϊντουλίνα, Πεντερέτσκι, Κουρτάγκ, Μανσουριάν, Πάρτ, Μπέριο, Έοτβος. Η βιόλα της Κιμ Κασκασιάν ακούγεται στη μουσική που έγραψε η Ελένη Καραϊνδρου για την ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου, Το Βλέμμα του Οδυσσέα.
Συνάντησε τον Γκιόργκυ Κούρταγκ(γεν.1926), στη δεκαετία του 90, εποχή που εκείνη ζούσε στο Φράιμπουργκ της Γερμανίας. Βρήκε στον Ούγγρο συνθέτη το δάσκαλο της ωριμότητάς της, δούλεψαν και δουλεύουν μαζί συνεχώς και για την Κασκασιάν είναι ο άνθρωπος που τη διαμόρφωσε ως μουσικό και επηρέασε καθοριστικά την καριέρα της.
Οι κριτικοί ξεχωρίζουν την Κασκασιάν γιατί παίζει τη βιόλα χωρίς να προσπαθεί να την κάνει κάτι άλλο. «Είναι μια καλλιτέχνης με μια διεισδυτική και ανήσυχη μουσική ευφυΐα, με μεγάλη ομορφιά στον ήχο της», σημειώνει ο κριτικός του Σαν Φρανσίσκο Κρόνικλ και εκείνος των Νιου Γιόρκ Τάιμς, « πλούσιος και ήπιος ήχος, εντυπωσιακή μουσικότητα».
Η Κασκασιάν αγάπησε με ένταση τη μουσική του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα, ήχους ανοίκειους για πολλούς, που αναζητούσαν την ομορφιά σε περιοχές πέρα από την αρμονική τονικότητα και τον παραδοσιακό λυρισμό. Κατάφερε να μπει στον πυρήνα τους και να ερμηνεύσει εξαιρετικά δύσκολα έργα, με ακραίες τεχνικές απαιτήσεις, χωρίς να αφήνει τις δυσκολίες να θαμπώσουν την ουσία και την εκκεντρική ομορφιά τους. Στον τελευταίο της δίσκο ερμηνεύει έξοχα το ακραίο ιδίωμα του Λίγκετι και τα λακωνικά ηχητικά θραύσματα του Κούρταγκ, σε ένα από τα πιο ξεχωριστά άλμπουμ του 2012, που της χάρισε το Grammy του 2013.
Με 30 άλμπουμ στη δισκογραφία της, η Κασκασιάν, ζει στη Βοστόνη με την κόρη της και παράλληλα με τις εμφανίσεις της σε όλο τον κόσμο, τις ηχογραφήσεις και τη συνεργασία με σύγχρονους συνθέτες, διδάσκει στο Ωδείο της Νέας Αγγλίας. Δουλεύει εκεί με νέους βιολίστες και εκπαιδεύει σύνολα δωματίου. Η μουσική έχει και κοινωνική όψη για την κορυφαία βιολίστα. Ζωντανή συνείδηση της εποχής, με επίγνωση για τα προβλήματα και τις κακουχίες των ανθρώπων, η Κασκασιάν είναι ιδρυτικό μέλος της πρωτοβουλίας Music for Food, μουσική εναντίον της πείνας στις κοινότητες όπου ζουν και δουλεύουν οι μουσικοί.
Η Λέρα Άουερμπαχ είναι μια ακόμα περίπτωση αλλοδαπής καταγωγής, καλλιτέχνη με ταλέντα, που βρήκε το δρόμο προς την επιτυχία και την αναγνώριση. Γεννημένη στη Ρωσία το 1973, στα Ουράλια, κοντά στα σύνορα με τη Σιβηρία, σπούδασε πιάνο και σύνθεση στη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης και σολιστικό πιάνο στην Ανώτατη Σχολή Μουσικής του Ανόβερου.
Η δεξιοτεχνία της στο πιάνο και η πρωτοτυπία των συνθέσεών της έχουν αναγνωριστεί από την κριτική και για την Κασκασιάν, η Άουερμπαχ είναι μια συνεργάτης με κοινή γλώσσα και συνθέτης που συμμερίζεται την αγάπη της για τη βιόλα. Ξεχωριστή και διακεκριμένη για τα 90 έργα που έχει ήδη συνθέσει, για όπερα, μπαλέτο, συμφωνική μουσική και μουσική δωματίου, η Άουερμπαχ , επιλέχθηκε το 2007 ως μέλος του φόρουμ Young Global Leaders από το Διεθνές Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός.
Τον Ιούλιο, στο Lincoln Center for Performing Arts της Νέας Υόρκης, θα παρουσιαστεί η a cappella όπερά της, Ο Τυφλός, βασισμένη σε θεατρικό του Μορίς Μέτερλινκ.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι: €19,00, 30.00
Ειδικές τιμές: 7,00 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) 12,00(65+, πολύτεκνοι)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του ΜΜΑ: www.megaron.gr
Τομέας Τύπου
Ράνια Βουγιουκαλάκη, 210 7282717,
rvou@megaron.gr
Πληροφορίες για το δελτίο τύπου αυτό:
Αντώνης Στεφάνου, 210 7282725,
aste@megaron.gr