Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα
Η υμνωδία του Πάσχα
συνομιλεί με τον «Επιτάφιο» του Μίκη Θεοδωράκη
Στο πλαίσιο του κύκλου «Adagio – Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα» η συγκινητική φωνή της ξεχωριστής ελληνίδας ψάλτριας Νεκταρίας Καραντζή συναντά την έντεχνη αισθαντικότητα του κορυφαίου μπάσου Τάσου Αποστόλου, και η μουσική μας παράδοση ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης μελοποιίας, που θα παρουσιαστεί σε μεταγραφή του Γιάννη Σαμπροβαλάκη (για μικρό σύνολο και ανδρική φωνή).
Συνοδεύουν οι μουσικοί: Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Οδυσσέας Κορέλης, Βαγγέλης Νίνα, Βιβή Γκέκα και Βίκυ Στυλιανού.
Ποια είναι η απόσταση ανάμεσα στον βυζαντινό ύμνο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου» και στο λαϊκό-θρησκευτικό τραγούδι «Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα»; Και πόσο απέχει από αυτά το «Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω» του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου; Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη ως ένα έργο βαθύτατα εμποτισμένο από τη λαϊκή μας μουσική παράδοση, η οποία με τη σειρά της είναι βαθύτατα επηρεασμένη από το βυζαντινό μέλος, πρωταγωνιστεί στη μοναδική πασχαλινή συναυλία της Μεγάλης Τρίτης 15 Απριλίου που θα πραγματοποιηθεί στις 8:30 το βράδυ, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης με τη συμμετοχή δύο ξεχωριστών ερμηνευτών: της Νεκταρίας Καραντζή και του Τάσου Αποστόλου. Στη διάρκεια αυτής της βραδιάς, που εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα», η συγκινητική φωνή της ελληνίδας ψάλτριας η οποία έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως «η ιδανική υμνωδός του βυζαντινού μέλους και της αρχέγονης παράδοσης», θα συναντήσει την έντεχνη αισθαντικότητα του σπουδαίου μπάσου και ηθοποιού, όπως, αντίστοιχα, η μουσική μας παράδοση ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης μελοποιίας – τον «Επιτάφιο» του Μίκη Θεοδωράκη, με στόχο την «αντιπαράθεση» των διαφορετικών αισθητικών προσεγγίσεων του ανθρώπινου πόνου. Η συναυλία θα ξεκινήσει με Ύμνους από τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας (Αλληλούια/Ιδού ο Νυμφίος, Η απεγνωσμένη διά τον βίον, Τον νυμφώνα σου βλέπω, Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, Εξέδυσάν με τα ιμάτιά μου κ.ά.) και θρήνους από τη λαϊκή μας παράδοση (Θρήνος Παναγίας από την Κύπρο, Σήμερα μαύρος ουρανός κ.ά.) που θα αποδώσει η Νεκταρία Καραντζή, μια ερμηνεύτρια της σύγχρονης γενιάς η οποία έχει ήδη μακρά θητεία στο χώρο της βυζαντινής και της δημοτικής μουσικής παράδοσης (πρόκειται για τη μοναδική περίπτωση ελληνίδας ψάλτριας με επίσημη δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από τα δεκατέσσερά της χρόνια και ενεργό θητεία στο αναλόγιο εκκλησιών από τα εννιά της, όπως επίσης ζωντανές εμφανίσεις που συνδυάζουν τους βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους με τα παραδοσιακά τραγούδια). Ενώ ο Τάσος Αποστόλου, που θα τη συνοδεύσει αρχικά σε ρόλο αφηγητή, θα ερμηνεύσει σόλο, στη συνέχεια, τα οκτώ μελοποιημένα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου που συναποτελούν τον «Επιτάφιο» (1960) του Μίκη Θεοδωράκη: ποιήματα-σπαρακτικούς μονολόγους μιας μάνας που χάνει το παιδί της στα επεισόδια που έγιναν το 1936 σε απεργία καπνεργατών στη Θεσσαλονίκη. Το έργο που εγγράφεται ως καινοτομία και πρωτοπορία τόσο στην ποίηση όσο και στη μουσική, θα ακουστεί σε μεταγραφή του γνωστού κλαρινετίστα και ενορχηστρωτή Γιάννη Σαμπροβαλάκη για μικρό σύνολο και ανδρική φωνή. Τον Τάσο Αποστόλου συνοδεύουν οι μουσικοί: Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο), Οδυσσέας Κορέλης (βιολί), Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο), Βιβή Γκέκα (μαντολίνο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο).
Η Νεκταρία Καραντζή κατάγεται από τα Βελανίδια Βοιών Λακωνίας και από την Προύσα της Μ. Ασίας.Η φωνή της έχει ταυτιστεί κυρίως με τη βυζαντινή εκκλησιαστική τέχνη και έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως μια από τις σημαντικότερες φωνές του θρησκευτικού μέλους. Πρόκειται για τη μοναδική ελληνίδα γυναίκα ψάλτρια με δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από δεκατεσσάρων ετών και με ενεργό δράση στα ψαλτήρια εκκλησιών από εννιά ετών, η οποία, μέσα από καλλιτεχνικές εμφανίσεις σε συναυλιακούς χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παρουσιάζει προγράμματα αμιγώς αφιερωμένα στη βυζαντινή υμνωδία.
Οι πρώτες της ηχογραφήσεις ήταν πλάι στη φωνή του σύγχρονου αγίου, του Οσίου Πορφύριου του Καυσοκαλυβίτη, με την παρότρυνση του οποίου ακολούθησε από την παιδική της ηλικία τη σπουδή της ψαλτικής τέχνης. Ολοκλήρωσε τη μαθητεία της στη βυζαντινή μουσική με πτυχίο και δίπλωμα από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ι.Μ. Πειραιώς, με δάσκαλο κυρίως τον Δημήτρη Βερύκιο. Είναι επίσης γνωστή στην ελληνική μουσική σκηνή μέσω της συνεργασίας της με τον κορυφαίο δάσκαλο της παραδοσιακής μουσικής Χρόνη Αηδονίδη, αλλά και τον διεθνούς φήμης πιανίστα, συνθέτη και μαέστρο Βασίλη Τσαμπρόπουλο, μέσα από ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα εμπνευσμένο από τους βυζαντινούς ύμνους, που συνδέει Δύση και Ανατολή και δισκογραφήθηκε από την κορυφαία γερμανική εταιρεία ECM.
Σημαντικές στιγμές στην πορεία της υπήρξαν οι προσκλήσεις από την περίφημη Ακαδημία Λιστ στην Ουγγαρία και από το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης στη Γαλλία, για masterclasses με θέμα τη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική. Έχει παρουσιάσει συναυλίες βυζαντινής και παραδοσιακής μουσικής, μεταξύ άλλων, σε Γαλλία, Ουγγαρία, Σερβία, Τουρκία, Σκόπια, Βουλγαρία και Εσθονία, ενώ έχει συνεργαστεί με την κορυφαία παραδοσιακή ερμηνεύτρια της Ουγγαρίας Marta Sebestyen, καθώς και με την περίφημη Ανδρική Χορωδία του Αγίου Εφραίμ.
Είναι ιδρύτρια και επίτιμη πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ψαλτριών, ενώ έχει τιμηθεί για την προσφορά της στη βυζαντινή μουσική από τον χώρο των ιεροψαλτών, μέσω της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας – Ινστιτούτου Μελέτης της Βυζαντινής και Ελληνικής Παραδοσιακής Μουσικής και του περιοδικού Το Ψαλτήρι. Είναι επίσης νομικός, με μεταπτυχιακές σπουδές στο Ποινικό και στο Εκκλησιαστικό Δίκαιο, και υποψήφια Διδάκτωρ Νομικής.
Ο Τάσος Αποστόλου σπούδασε κλασικό τραγούδι με καθηγητή τον Φ. Βουτσίνο. Με υποτροφία του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» τελειοποίησε τις σπουδές του με καθηγητές τους Μ. Λ. Τσόνι και Ρ. Νέγκρι στο Μιλάνο της Ιταλίας, όπου κέρδισε σε σημαντικό διεθνή διαγωνισμό λυρικού τραγουδιού. Είναι απόφοιτος της Σχολής Δραματικής Τέχνης «Βεάκη». Παρακολούθησε μαθήματα και διαδικασίες παράστασης, σεμινάρια υποκριτικής και σκηνοθεσίας με τον Λ. Ρονκόνι στο Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, με υποτροφία του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης». Είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ως μονωδός, τραγούδησε, μεταξύ άλλων, σε παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, της Όπερας Θεσσαλονίκης, της Ορχήστρας των Χρωμάτων, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, του ΕΣΣΜ, στο κτίριο του ΟΗΕ στη Ν. Υόρκη (με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 61 χρόνων από την ίδρυσή του), στο Λίνκολν Σέντερ στη Ν. Υόρκη, στη Βοστόνη, στα εγκαίνια της Νέας Βιβλιοθήκης στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο Θέατρο Ηρώδου Αττικού, στους Δελφούς, στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο Μιλάνο της Ιταλίας.Το ρεπερτόριό του περιλαμβάνει έργα Πουτσίνι, Γκουνό, Ροσίνι, Βέρντι, Μπελίνι, Μπιζέ, Μότσαρτ, Χέντελ, Μοντεβέρντι, Βάιλ, Χέντσε, Π.Μ. Ντέιβις, Χάρτμαν, Φος κ.ά. Έχει συνεργαστεί σε συναυλίες, πρώτες εκτελέσεις έργων και ηχογραφήσεις με σημαντικούς έλληνες συνθέτες (Δ. Μητρόπουλος, Μ. Χατζιδάκις, Θ. Αντωνίου, Α. Κουνάδης, Δ. Δραγατάκης, Δ. Παπαδημητρίου, A. Μπαλτάς, Γ. Κουρουπός, Λ. Ζώρας, Ν. Ξανθούλης, Χ. Γωγιός, Κ. Καραμεσίνη, Ε. Κοκκόρης, E. Mανωλίδου, Σ. Γυφτάκης, Ι. Κονιτόπουλος, Γ. Δροσίτης, Ι. Βαλέτ, Τ. Ζωγράφου κ.ά.).
Έχει πρωταγωνιστήσει σε αρχαίο και σύγχρονο ρεπερτόριο σε θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης, του Θεάτρου «Αμόρε», του Θεάτρου «Λαμπέτη» και άλλων, στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο και αλλού, κι έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες όπως οι Μ. Βολανάκης, Α. Βουτσινάς, Γ. Λαζάνης, Μ. Κουγιουμτζής, Δ. Μαυρίκιος, Ν. Κοντούρη κ.ά. Συμμετείχε σε παραστάσεις του χοροθεάτρου «Ροές» της Σ. Σπυράτου. Έπαιξε για τον κινηματογράφο σε ταινίες των Θ. Αγγελόπουλου, Λ. Ξανθόπουλου, Μ. Ηλιού, Α. Αγγελίδη και σε τηλεοπτικές παραγωγές της ΕΤ1 και ΕΤ2. Έχει σκηνοθετήσει διάφορες παραστάσεις.
Τιμές εισιτηρίων γι’ αυτή τη συναυλία: 9 € (Γ΄ Ζώνη), 15 € (Β΄ Ζώνη), 22 € (Α΄ Ζώνη), 30 € (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 5 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 8 € (Πολύτεκνοι, 65+)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333 και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr

You may also like...