Ο Ο.ΠΟ.Ν.Γ.Α ΔΗΜΟΥ ΚΙΛΚΙΣ σε συνεργασία με την ειδική επί των πολιτιστικών σύμβουλο του Δημάρχου και τον επαϊοντα περί των λαογραφικών στοιχείων και της παράδοσης εκπαιδευτικό, Αντώνη Μπαζιργιάννη διοργανώνουν από το 1997– και όλο το έτος στον Αύλειο χώρο του Λαογραφικού Μουσείου.μια σειρά από εκπαιδευτικά προγράμματα με κεντρικό θέμα τα παλιά παιδικά παιχνίδια.
Σκοπός να γνωρίσουν τα παιδιά τα παιχνίδια που παίζονταν παλιά στις γειτονιές και στις αυλές των σπιτιών. Οι συνθήκες της ζωής έχουν αλλάξει και η τεχνολογία έχει κατακλύσει την ζωή μας με αποτέλεσμα την απομόνωση των μελών της οικογένειας μεταξύ τους αλλά και των φίλων. Η ανάγκη των παιδιών όμως για παιχνίδι παραμένει ζωντανή. Η επαφή τους με τον παραδοσιακό τρόπο διασκέδασης θα τους δώσει εναλλακτικές ιδέες για το πως μπορούν να περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους μαζί με τους φίλους τους.
Στο πλαίσιο του προγράμματος πραγματοποιείται ξενάγηση στους χώρους του Μουσείου όπου οι μαθητές γνωρίζουν αντικείμενα από διάφορους τομείς της καθημερινής ζωής.
Απευθύνεταισεπαιδιάσχολικήςηλικίας.Υπάρχειμεγάλησυμμετοχήσεόλεςτιςδράσεις,ανταπόκρισηαπόσχολείααλλάκαισυλλόγουςγονέων. ΟιδράσειςυποστηρίζονταιαπότουςεθελοντέςτουΔήμουΚιλκίς Για τα εκπαιδευτικά προγράμματα δεν απαιτήθηκε μέχρι σήμερα δαπάνη. Παράδοση,λαογραφία,διασκέδασημέσααπότημάθηση
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
1.Παραδοσιακό σκοινάκι:Δύο μαθητές κρατούν από τις δύο άκρες ένα χοντρό σκοινί(τριχιά).Γυρίζουν το σκοινάκι σε καμπύλη τροχιά και ένας μαθητής ή πολλοί προσπαθούν με πηδηματάκια να αποφύγουν την επαφή με το σκοινί.
2.Ξιλίκι:Οι μαθητές χαράσσουν έναν κύκλο στο χώμα. Ένας μαθητής στέκεται μέσα στον κύκλο και κρατώντας μια ράβδο περίπου ενός μέτρου χτυπά με δύναμη μια μικρή βέργα. Οι υπόλοιποι μαθητές προσπαθούν να πιάσουν στον αέρα τη βέργα.
3.Τσέρκι:Οι μαθητές μετακινούν έναν μικρό μεταλλικό τροχό με ένα σιδερένιο ραβδί κατάλληλα διαμορφωμένο.
4.Βόλοι:Ονομάζονται αλλιώς μπίλιες ή γκάζες. Οι μαθητές κρατούν μερικές μπίλιες στα χέρια τους. Τοποθετούν μία μπίλια στο κέντρο και προσπαθούν να τη σημαδέψουν. Όποιος το πετύχει παίρνει από τους άλλους μαθητές μια μπίλια.
5.Σβούρα:Ο μαθητής τυλίγει τη σβούρα με ένα κορδόνι και τινάζοντας το χέρι του, προσπαθεί να κάνει τη σβούρα να στριφογυρίζει.
6.Τζαμί:Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες.Τοποθετούν σε σειρά μικρά κομμάτια κεραμίδας(παλαιού τύπου).Η μία ομάδα,αφού πρώτα ρίξει τα κεραμιδάκια προσπαθεί να να τα επανατοποθετήσει ενώ η άλλη ομάδα τους αποτρέπει με την μπάλα.
7.Κεραμίδα: Οι μαθητές τοποθετούν μία κεραμίδα(παλαιού τύπου) σε έναν τοίχο. Σε απόσταση ενός μέτρου τοποθετούν ένα καρύδι. Προσπαθούν ρίχνοντας καρύδια στο πάνω μέρος της κεραμίδας να πετύχουν το πρώτο καρύδι. Όποιος το πετύχει,παίρνει από τους άλλους ένα καρύδι.
8.Κότσια:Τα παιδιά έχουν στα χέρια τους τα κότσια(κλειδώσεις από πόδια αρνιών ή κατσικιών)Ονομάζουν το κότσι ανάλογα με το σημείο που τοποθετείται σε βασιλιά, Βεζύρη,κλέφτη και λαό. Ρίχνουν το κότσι και όποιος πετύχει τη θέση του βασιλιά παίρνει από τους άλλους ένα κότσι. Όποιος τύχει τη θέση “κλέφτης” τιμωρείται.
9.Διελκυστίνδα:Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα κρατά ένα χοντρό σκοινί από τη μια μεριά προσπαθώντας να τραβήξει προς το μέρος της την αντίπαλη ομάδα, που κρατά το σκοινί από την άλλη μεριά.
10.Παραδοσιακή κούνια(αιώρα):Δύο χοντρά σκοινιά συγκρατούν μία πλατιά σανίδα. Ένας μαθητής κάθεται στη σανίδα ενώ ένας άλλος μαθητής ωθεί τη σανίδα για να αιωρείται.
Γύρω από την Κούνια ομάδα παιδιών τραγουδά και χορεύει ειδικό σκοπό.
ΜέσαστουςκαταστατικούςστόχουςτουΟΠΟΝΓΑείναιηανάδειξητηςπολιτιστικήςκληρονομιάςπουσεότιαφορά την παραπάνω περιγραφόμενη εκδήλωση εξυπηρετείταιαπότηνποικιλότητατων δράσεων, την επαφή μέσα από το παιχνίδι με τη λαογραφία, τη γνωριμία με τα εκθέματα του Μουσείου με τον πλέον ψυχαγωγικό τρόπο καθώςκαιτηναπεύθυνσηάνευδιάκρισηςσεμικρούςκαιμεγάλους,ημεδαπούςήαλλοδαπούς.
Οπολιτισμός,ωςμέγιστηδύναμηπροώθησηςτουδιαλόγου,τηςδημιουργικότητας,τηςσυμμετοχής,τηςπνευματικήςκαλλιέργειας,τηςεγρήγορσης,τηςεθνικήςκαιγλωσσικήςσυνείδησηςμέσααπότηναλληλεπίδρασηκαιτοσυγχρωτισμό,ενώνειλαούς,κόσμους,θρησκείεςκαιαποτελείκύριομέληματηςυπηρεσίας.
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο Λαογραφικό Μουσείο προβλέπεται, στο μέτρο που δεν έχουν και κόστος, να διεξάγονται κάθε χρόνο.
Περισσότερες πληροφορίες:
Φεβρωνία Τεβρετζίδου -2341352143,6937083085
Γραφεια Ο.ΠΟ.Ν.Γ.Α-Γ.καπέτα 17,61100
Κιλκίς-Κεσιδου Σοφια : 2341352158- e–mail : kesidsof@dhmoskilkis.gr