Την «Οδύσσεια», θεατρική μεταφορά του ομηρικού έπους, μια παράσταση για θεατές κάθε ηλικίας, ανεβάζει στις αρχές Οκτωβρίου η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης». Το έργο παρουσιάζεται σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης στο Θέατρο «Άνετον», όπου ο Δήμος οργανώνει τα τελευταία χρόνια, μεταξύ άλλων, κύκλους καλλιτεχνικών εκδηλώσεων για παιδιά και νέους («Κυριακές στο Άνετον»).Η πρεμιέρα θα δοθεί το Σάββατο 3 Οκτωβρίου, στις 9 το βράδυ, και από την επομένη, 4 Οκτωβρίου, το έργο θα παίζεται κάθε Κυριακή στις 11.30 το πρωί. Προβλέπονται επίσης, τις καθημερινές, πρωινές παραστάσεις για σχολεία.Το έργο, που είχε ανεβάσει η Πειραματική Σκηνή και στο παρελθόν με μεγάλη επιτυχία και με εμφανίσεις στο εξωτερικό, δεν είναι μια «διασκευή» της «Οδύσσειας» σε θεατρικό έργο, αλλά το «ταξίδι» ενός θιάσου μέσα στο ομηρικό έπος. Η παράσταση ακολουθεί, όσο αυτό είναι δυνατόν, το ομηρικό κείμενο, τα επεισόδια γίνονται θέατρο καθώς αναδύονται μέσα από την αφήγηση του μύθου.Η παράσταση δεν φέρνει μόνο τα παιδιά σε επαφή με έναν από τους γοητευτικότερους μύθους της ανθρωπότητας και με ένα μεγάλο ποιητικό κείμενο, αλλά ταυτόχρονα τα εξοικειώνει με τους κώδικες της θεατρικής γλώσσας, δεδομένου ότι είναι μια σπουδή πάνω στη θεατρικότητα, με στοιχεία που παραπέμπουν στις τεχνικές του θεατρικού παιχνιδιού και της δραματοποίησης του αφηγηματικού λόγου. Και όλα αυτά σε ένα θέαμα διασκεδαστικό, ευφάνταστο, γεμάτο εκπλήξεις, με πολλά κωμικά στοιχεία και ζωντανή μουσική. Για όλους αυτούς τους λόγους προσφέρεται πραγματικά για θεατές όλων των ηλικιών.Η σκηνοθετική και σκηνογραφική σύλληψη είναι του Κόλιν Χάρρις, ο οποίος υπογράφει μαζί με τον Νικηφόρο Παπανδρέου και τη σύνθεση του κειμένου. Το φετινό νέο ανέβασμα γίνεται με τη σκηνοθετική επιμέλεια της Έφης Σταμούλη. Τα κοστούμια είναι της Όλγας Χατζηιακώβου, τα τραγούδια της Γεωργίας Δεληγιαννοπούλου, οι ζωντανές μουσικές παρεμβάσεις του Γιάννη Μαστρογιάννη, η κινησιολογική επιμέλεια της Άσπας Φούτση, οι φωτισμοί της Μαρίας Λαζαρίδου, που είναι και βοηθός σκηνοθέτη. Συμμετέχουν, ερμηνεύοντας ο καθένας πολλούς ρόλους, οι ηθοποιοί: Σοφία Βούλγαρη, Σαββίνα Γεωργίου, Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιώργος Δημητριάδης, Έλσα Καραγιώργου, Γιάννης Μαστρογιάννης, Ηλίας Παπαδόπουλος, Κωστής Ραμπαβίλας.Κράτηση θέσεων το πρωί 10-2: τις καθημερινές στο 2310.860708, τις Κυριακές στο 2310.869869.ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Το ταξίδι του Οδυσσέα Το ταξίδι είναι πάντα μια επιστροφή μέσα μας. Το ίδιο συμβαίνει και με το ταξίδι του Οδυσσέα. Πολλοί πειρασμοί θα βρεθούν μπροστά του: η λήθη στη χώρα των Λωτοφάγων, ο αισθησιασμός στο παλάτι της Κίρκης, η αθανασία στο νησί της Καλυψώς, κλπ. Αλλά κάθε φορά αντιστέκεται στον πειρασμό, δεν θα αφεθεί σε κανένα από τα όνειρά του, ούτε καν στο τελευταίο, όταν θα βρεθεί στην κατάσταση ενός τρωτού γυμνού παιδιού, με την τύχη του στα χέρια της Ναυσικάς, και θα τον δεχτούν οι μακάριοι Φαίακες, ένας λαός που αγαπάει την ισορροπία, που ξέρει να οργανώνει την ευτυχία. Κι αυτόν τον πειρασμό του επίγειου παραδείσου, ο Οδυσσέας θα τον αρνηθεί. Σε καμιά στιγμή του ταξιδιού δεν ξεχνάει τη βαθύτερη επιδίωξή του: την επιστροφή στην πατρίδα.Η Τροία και η Ιθάκη μακραίνουν μέσα στην αυγή της ιστορίας, αλλά ο Οδυσσέας ξαναγεννιέται αδιάκοπα, διατρέχει τη ζωή, όπως όλοι μας πρέπει να ολοκληρώσουμε τη δική μας: μόνοι, αλλά στηρίζοντας ο ένας τον άλλο μέσα από τις συλλογικές τελετουργίες που είναι τα δείπνα και τα παιχνίδια. Κι ανάμεσά μας αυτοί οι δύο δεσμοί –η φωνή και το σώμα – για να ανταλλάξουμε τα όνειρά μας, για να μεταδώσουμε την πραγματικότητά μας. Φωνή και σώμα, το υλικό του θεάτρου.Μικροί και μεγάλοι, ηθοποιοί και θεατές, συγκεντρωνόμαστε χάρη σ’ αυτήν τη μεγάλη περιπέτεια του ανθρώπινου πνεύματος που είναι το έργο του Ομήρου, ποιητικό ξεπέταγμα της παιδικής ηλικίας του ανθρώπου. Ας ξεκινήσουμε μαζί του γι’ αυτό το ομαδικό ταξίδι που είναι η θεατρική παράσταση.Η παράσταση Με την «Οδύσσεια» αναζητήθηκε μια θεατρική φόρμα που να μπορεί να απευθυνθεί σε θεατές κάθε ηλικίας. Το ομηρικό έπος, με την ποικιλία των στοιχείων που περιλαμβάνει, προσφέρεται ιδιαίτερα για μια τέτοια απόπειρα, καθώς επιδέχεται αναγνώσεις σε διαφορετικά επίπεδα. Στην παράσταση χρησιμοποιούνται στοιχεία του παιδικού παιχνιδιού, ενώ παράλληλα γίνεται μια έρευνα των σχέσεων αφήγησης και θεάτρου, με στόχο την ποιητική μεταμόρφωση των κοινών αντικειμένων και την αποδέσμευση της φαντασίας του θεατή.Θέατρο-παιχνίδι και θέατρο-αφήγημα, η παράσταση χρησιμοποιεί τεχνικές του λαϊκού θεάτρου: άμεση σχέση με το θεατή, αυτοσχεδιασμός, αφηγητές, τραγούδια και πολλά κωμικά στοιχεία. Μέσα από μια διόγκωση των καταστάσεων που θυμίζει κόμικς, με το μοντάζ ακίνητων πλάνων και σκηνών όλο κίνηση, λυρισμού και γκροτέσκου, επιδιώκεται η κατάκτηση μιας αισθητικής της αφέλειας.Γύρω από ένα πατάρι, που γίνεται άλλοτε το καράβι του Οδυσσέα, άλλοτε το παλάτι της Κίρκης, άλλοτε η σπηλιά του Κύκλωπα κλπ., οκτώ ηθοποιοί ταξιδεύουν μέσα στην «Οδύσσεια», περνώντας αδιάκοπα από την αφήγηση στη δράση και αντίστροφα, χρησιμοποιώντας τα πιο διαφορετικά μέσα της σκηνικής τελετουργίας, παίζοντας ο καθένας πολλά πρόσωπα, δίνοντας το προβάδισμα όχι στην «ψυχολογία» των ηρώων αλλά στην ποιητική δύναμη του μύθου, ενός από τους πιο μεγάλους και πιο γοητευτικούς μύθους της ανθρωπότητας.Το θέατρο διηγείται μια συναρπαστική ιστορία, εκθέτοντας ταυτόχρονα τα μέσα και τα τεχνάσματα