Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Βασιλιάς Ληρ
Σκηνοθεσία: Σαμ Μέντες
Σάββατο 3 Μαΐου, ώρα 21:00
Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
Με ελληνικούς υπότιτλους
Με τον Σάιμον Ράσελ Μπιλ, έναν από τους κορυφαίους ηθοποιούς του πλανήτη, σε έναν παράδοξο και ανορθόδοξο Ληρ, που υπερβαίνει κάθε προσδοκία.Ο βραβευμένος με Όσκαρ Σαμ Μέντες δημιουργεί στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας μια ατμόσφαιρα ενός σύγχρονου ολοκληρωτικού κράτους και μεταμορφώνει τον σαιξπηρικό βασιλιά σε έναν γέρο δεσπότη σταλινικού τύπου, έναν αλαζόνα και αυτοκαταστροφικό τύραννο, που περιβάλλεται διαρκώς από μια πολυπληθή ένοπλη και απειλητική φρουρά.
Ο Βασιλιάς Ληρ είναι η πέμπτη της φετινής σειράς αναμεταδόσων από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας, που το Μέγαρο Μουσικής προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό για τέταρτη συνεχή χρονιά, σε συνεργασία με την Βρετανική Πρεσβεία και το Βρετανικό Συμβούλιο.
Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας μεταδίδεται σε μαγνητοσκόπηση, από το Olivier Theatre, στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, στις 3 Μαΐου στις 9 το βράδυ.
Είναι μια σκοτεινή, βίαιη εκδοχή των τελευταίων ημερών ενός παρανοϊκού δικτάτορα. Ένας δυστοπικός κόσμος φτιαγμένος με υλικά από τους ολοκληρωτισμούς που σημάδεψαν θλιβερά τον 20ό αιώνα, με αναφορές στη χιτλερική Γερμανία και τη σταλινική Ρωσία. Ο Ληρ εξουσιάζει τα πάντα, τρομοκρατεί και δολοφονεί, αδυνατεί να αντιληφθεί τίποτα πέρα από την υποταγή και την κολακεία. Στις πλατείες, οι τεράστιοι ανδριάντες του κοιτούν βλοσυρά τον τσακισμένο λαό του.
Ο βίαιος, ευέξαπτος και ανελέητος αυτός Ληρ, στα χέρια του Σάιμον Ράσελ Μπιλ, «ενός από τους κορυφαίους ηθοποιούς του πλανήτη», όπως τον αποκαλεί ο Μπεν Μπράντλι των Νιου Γιορκ Τάιμς, σαρώνει επί 3,5 ώρες τη σκηνή, ένα οπερατικό τέρας που βρυχάται, ένας ψυχρός ηγεμόνας που καταρρέει διανοητικά και παλεύει με τα πιο αντιφατικά συναισθήματα, που διαλύουν τον ίδιο και ρημάζουν όσους επιμένουν να τον αγαπούν.
«Είναι μια μοναδική, ξεχωριστή παράσταση» γράφει ο Μάικλ Μπίλιγκτον στον Γκάρντιαν. «Συνδυάζει μια συμπαντική κλίμακα με μια οικεία αίσθηση στις λεπτομέρειες… Ο Σαμ Μέντες με τη σκηνοθεσία και ο Ράσελ Μπιλ με την ερμηνεία αναδεικνύουν τον Ληρ ως ένα έργο παράλογων αντιφάσεων και τον κόσμο του Σαίξπηρ έναν κόσμο χωρίς λογική και χωρίς πρότυπο θείας δικαιοσύνης… Ο Ράσελ Μπιλ είναι ένας σαγηνευτικός και ανορθόδοξος Ληρ, κάνει μια μεγάλη ερμηνεία, χωρίς να σκιάζει τις υπόλοιπες ερμηνείες του εξαιρετικού αυτού θιάσου… Σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής μάς οδηγούν σε μια βαθύτερη κατανόηση αυτής της ανάλυσης του Σαίξπηρ για την ανθρώπινη παράνοια, για την κυριαρχία του παράλογου πάνω στη λογική».
Ένα βασίλειο, ένας βασιλιάς που συλλαμβάνει το πιο διαστροφικό σχέδιο διαθήκης και διαμοιρασμού της επικράτειάς του στις τρεις κόρες του και το υπόσχεται σε αυτήν που θα του εξομολογηθεί την περισσότερη αγάπη. Ανίκανος να ξεχωρίσει την αγάπη από τον έπαινο και την κολακεία, προκαλεί τραγωδία και θάνατο. Η παράσταση αρχίζει εντυπωσιακά. Ο Ληρ έχει οργανώσει μια επίσημη τελετή, με μικρόφωνα και ένα μεγάλο κοινό, για να ακούσει τις δηλώσεις αγάπης από τις κόρες του. Η Γονερίλη και η Ρεγάνη παίζουν το παιχνίδι του, αλλά η Κορντέλια εκστομίζει αλήθειες πιστεύοντας ότι αυτή είναι πράξη αγάπης και κερδίζει την απόρριψη και την καταδίκη από τον πατέρα της
«Η συνεργασία του Σαν Μέντες και του Σάιμον Ράσελ Μπιλ κρατάει 25 χρόνια» σημειώνει ο Τσαρλς Σπένσερ στην Τέλεγκραφ. «Όσες φορές συναντήθηκαν στον Σαίξπηρ μου χάρισαν κορυφαίες στιγμές της θεατρικής μου εμπειρίας…. Η παραγωγή του Ληρ είναι σε επική κλίμακα, συναρπαστική. Ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ συλλαμβάνει εξαιρετικά την παράνοια του Ληρ, μια παράνοια βασανιστική για τον ίδιο, που η επίγνωσή της δεν τον προστατεύει από τον βίαιο χαρακτήρα του. Ο Μπιλ είναι ένα απόλυτα πειστικό κτήνος που οργώνει τη σκηνή, ξεσπάει σε εκρήξεις και συντρίβεται από τα λάθη του».
«Ο Ληρ του Σαμ Μέντες δεν είναι μια τραγωδία δωματίου. Είναι ο πιο εντυπωσιακός και μεγάλων διαστάσεων Ληρ που ανέβηκε ποτέ στο Εθνικό Θέατρο» γράφει ο Αντρέι Λουκόφσκι στο Τάιμ Άουτ. «Ο μεγάλος Σάιμον Ράσελ Μπιλ είναι συναρπαστικός και ο υπόλοιπος θίασος υπερβαίνει όλους τους υπερθετικούς… Είναι μια παράσταση που αποσβολώνει και η κλίμακά της επιτρέπει να αναδειχθούν οι πολλές και σύνθετες σχέσεις των χαρακτήρων του έργου. Η ομάδα του Άντονι Γουάρντ, που δούλεψε για τα κοστούμια και τα σκηνικά, έχει καταφέρει έναν άθλο».
«Ο Μέντες και ο Ράσελ Μπιλ υποστηρίζουν με όλες τους τις δυνάμεις την εκδοχή αυτή του Ληρ και την αποδίδουν με τόλμη και τέχνη» γράφει ο Μπεν Μπράντλι στους Νιου Γιορκ Τάιμς. «Ο Ληρ του Μπιλ, ένας σακατεμένος από τα γεράματα δεσπότης, έχει άψογη φυσική ακρίβεια, που παραπέμπει στις αγροτικές του ρίζες και στον νεότερο, ανελέητο χαρακτήρα του. Οι στιγμές συναισθηματικής αναπηρίας του εναλλάσσονται με στιγμές βαθιάς συναισθηματικής ενόρασης. Αυτός ο Ληρ δεν είναι ο πρωταγωνιστής της τραγωδία που προκαλεί, αλλά μια ακραία ενσάρκωση ενός απόλυτα διεφθαρμένου πολιτικού συστήματος, δεν αφήνει περιθώρια για συμπάθεια και συμπόνια, ακόμα και όταν θρηνεί τη νεκρή του κόρη… Σε αυτή την παραγωγή το θέαμα έχει τον πρώτο λόγο, και είναι θέαμα επικών διαστάσεων».
«Ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ αποκαλεί τον Σαμ Μέντες αδελφή ψυχή του στο θέατρο» γράφει ο Πολ Τέιλορ στον Ιντιπέντεντ. «Επί 25 χρόνια ο ένας αποσπάει από τον άλλο τον καλύτερο εαυτό του. Εδώ και αρκετά χρόνια ετοίμαζαν τη συνεργασία τους στον Ληρ. Χαίρομαι που μπορώ να γράψω ότι η αναμονή άξιζε τον κόπο… Είναι μια δυναμική παραγωγή της σαιξπηρικής τραγωδίας που αναμιγνύει το οικείο με το συμπαντικό, το επικό με το προσωπικό και αναδεικνύει κάθε λεπτομέρεια του έργου με ένα φρέσκο και ευρηματικό σφρίγος».
Ο Σαν Μέντες (γενν. 1965) εμφανίστηκε στον κόσμο του θεάτρου ως ο καινοτόμος δημιουργός του μικρού αλλά πάντα γόνιμου και τολμηρού Donmar Warehouse. Γρήγορα βρέθηκε στο Χόλλυγουντ και υπέγραψε την προκλητική ταινία ανεξάρτητης παραγωγής American Beauty. Συνέχισε μεγεθύνοντας διαρκώς τις κλίμακές του και έφτασε μέχρι το τζεϊμσμποντικό Skyfall (με εισπράξεις 1 δις. δολ.) και τη θεατρική υπερπαραγωγή στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας.
Η συνεργασία του με τον Σάιμον Ράσελ Μπιλ (γενν. 1961) άρχισε το 1990, με τον σπουδαίο αυτόν ηθοποιό στο ρόλο του Θερσίτη στο Τροΐλος και Χρυσηίδα. Από τότε, με τις οδηγίες του Μέντες, ο Μπιλ έχει ερμηνεύσει τον Ριχάρδο Γ΄, τον Άριελ, τον Ιάγο, τον Μαλβόλιο, τον Λεόντιο στο Χειμωνιάτικο παραμύθι. Η σχέση τους στις θεατρικές σκηνές συνδέθηκε με εξαιρετικές επιτυχίες.
Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 14 € και 7 € (φοιτητικά)
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr<http://www.
Επίσης:
https://www.facebook.com/
http://www.pinterest.com/
https://twitter.com/