«Δουλειά σε μονοπλάνο» Εγχείρημα του Harun Farocki και της Antje Ehmann σε βιντεοεγκατάσταση στο beton7 gallery
36 βίντεο από 9 πόλεις του κόσμου με θέμα τη δουλειά
Ανόι, Βερολίνο, Κάιρο, Λότζ, Μόσχα, Μπανγκαλόρ, Μπουένος Άιρες, Ρίο ντε Τζανέιρο και Τελ Αβίβ
Διάρκεια της εγκατάστασης: έως 1 Μαρτίου 2014
Είσοδος ελεύθερη
Ώρες λειτουργίας: καθημερινές 14.00-20.30 | Σάββατο 14.00-18.00
Χώρος Kέντρο Τέχνης και Πολιτισμού ΒΕΤΟΝ7: Πύδνας 7, (στάση Μετρό “Κεραμεικός”) Βοτανικός
Τηλέφωνο: 210-7512625
Στον απόηχο της επίσκεψης των δυο Γερμανών καλλιτεχνών τον περασμένο Οκτώβριο στην Αθήνα για το αφιέρωμα «Harun Farocki – Ενάντια σε τι; Ενάντια σε ποιον;» και μετά από επιθυμία του κοινού το εγχείρημά τους «Δουλειά σε μονοπλάνο» παρουσιάζεται τώρα στο Beton7.
Μια συνεργασία του Goethe-Institut, της Harun Farocki Filmproduktion και του Beton7
Ένα θέμα, δύο λεπτά, κανένα cut
Ο Harun Farocki και η Antje Ehmann έχουν διοργανώσει από το 2011 σε 15 πόλεις του κόσμου εργαστήρια με σκοπό την παραγωγή βίντεο διάρκειας 1 έως 2 λεπτών με θέμα την εργασία.
Εργασία αμειβόμενη ή μη, χειρωνακτική ή πνευματική, εργασία που εκτελείται με παραδοσιακές ή σύγχρονες μεθόδους …
Με κάμερα στατική ή κινούμενη και με κανένα cut.
Eπιλογή των βίντεο: Harun Farocki, Antje Ehmann
«Η Δουλειά σε μονοπλάνο θέλει να στρέψει το βλέμμα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εκάστοτε πόλης ή περιοχής στην οποία λαμβάνει χώρα ένα εργαστήριο. Σε κάθε πόλη ασκούνται καθημερινά ένα σωρό επαγγέλματα. Θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς επί το έργον τσαγκάρηδες, σερβιτόρες και μάγειρες, υαλοκαθαριστές, νοσοκόμες, καλλιτέχνες του τατουάζ, ή οδοκαθαριστές. Συχνά, ωστόσο, οι άνθρωποι αυτοί δουλεύουν πίσω από κλειστές πόρτες. Υπάρχουν δουλειές που είναι όχι μόνο αθέατες, αλλά και αδιανόητες. Γι’ αυτό, πρέπει να αφιερώσει κανείς χρόνο στο να κάνει μια σχετική έρευνα, ν’ ανοίξει τα μάτια του, να κινητοποιηθεί. Πού μπορούμε να δούμε ποια δουλειά; Τι παραμένει κρυμμένο; Τί συμβαίνει στο κέντρο μιας πόλης, τί στις παρυφές της; Τί είναι χαρακτηριστικό και τί ασυνήθιστο για την κάθε πόλη; Ποιες διαδικασίες εργασίας αποτελούν πρόκληση για τον κινηματογραφιστή;
Πώς μπορεί να απαθανατίσει κάποιος τη χορογραφία της εργασιακής ροής με τον καλύτερο και τον πιο ενδιαφέροντα τρόπο – κι αυτό με μια και μοναδική λήψη; Τα βίντεο που δημιουργούνται στα εργαστήρια αποδεικνύουν ότι ένα μόνο πλάνο του ενός ή των δύο λεπτών μπορεί να έχει πλοκή, αλλά και το στοιχείο της έντασης ή της έκπληξης. Κι αυτό ακριβώς είναι που μας συναρπάζει σε πολλά από τα βίντεο των εργαστηρίων.»
Harun Farocki, Antje Ehmann
Τοεγχείρημα «Δουλειάσεμονοπλάνο / Labour in a Single Shot» είναισυμπαραγωγήτης Harun Farocki Filmproduktion μετο Goethe-Institut.
Επισυνάπτουμε περισσότερες πληροφορίες για το εγχείρημα σε ελληνική γλώσσα καθώς και βιογραφικά.
Περισσότερες πληροφορίες σε αγγλική και γερμανική γλώσσα:
http://www.eine-einstellung-zur-arbeit.net
Συνέντευξη με Farocki και Ehmann (σε ελληνική γλώσσα): Ταινίες για την εργασία «Αναζητάμε τη στιγμή που εμπεριέχει όλες τις άλλες» http://www.goethe.de/ins/gr/lp/kul/dug/flm/el10847453.htm
Με την παράκληση της αναφοράς
Πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό:
Βίκυ Τραχανή, Τηλ. 210 3661 043
www.goethe.de/athen
Beton7 | Μαρία Ανέστη | press@beton7.com| τηλ. 2107512625 | www.beton7.com
ΔΟΥΛΕΙΑΣΕΜΟΝΟΠΛΑΝΟ / LABOUR IN A SINGLE SHOT
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΟΥ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΟΣ
Δουλειά σε μονοπλάνο
Πρόκειται για ένα εγχείρημα που η Antje Ehmann και ο Harun Farocki ξεκίνησαν το 2011. Περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο εργαστήρια, στα οποία οι συμμετέχοντες δημιουργούν βίντεο. Εργαστήρια έχουν γίνει ήδη σε 15 πόλεις του κόσμου. Τον Φεβρουάριο του 2013 εγκαινιάστηκε επίσης μια σειρά από εκθέσεις, όπου παρουσιάστηκαν επιλεγμένα βίντεο των εργαστηρίων. Το εγχείρημα Δουλειά σε μονοπλάνο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2014 με δύο μεγάλες εκθέσεις στο Βερολίνο και στη Βοστώνη.
Περιορισμοί
Στα εργαστήρια οι κινηματογραφιστές που συμμετέχουν καλούνται να δημιουργήσουν βίντεο διάρκειας 1-2 λεπτών, γυρισμένα σε μονοπλάνο. Η κάμερα μπορεί να είναι στατική ή κινούμενη, ως προς αυτό δεν υπάρχουν περιορισμοί – μόνο τα cuts απαγορεύονται.
Εργασία
Το αντικείμενο έρευνας στα εργαστήριο είναι η εργασία, η δουλειά: αμειβόμενη ή μη, χειρωνακτική ή πνευματική, εργασία που εκτελείται με παραδοσιακό τρόπο ή με εντελώς σύγχρονες μεθόδους. Σε ορισμένα αφρικανικά κράτη, για παράδειγμα, οικογένειες ολόκληρες ζουν καλλιεργώντας μια μικρή λωρίδα γης πλάι στον αυτοκινητόδρομο. Σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι αγρότες αντίθετα εξασφαλίζουν τα προς το ζην αφήνοντας τα χωράφια τους ακαλλιέργητα, κάτι για το οποίο πληρώνονται και κάτι για το οποίο ελέγχονται μέσω δορυφόρων.
Χειρισμός της κάμερας
Σκοπός των εργαστηρίων είναι να καθοδηγήσουν τους συμμετέχοντες στην εφαρμογή των βασικών φορμαλιστικών αρχών της κινηματογραφίας. Παράλληλα, οι κινηματογραφιστές έρχονται αντιμέτωποι με ουσιώδη ερωτήματα της φιλμικής διαδικασίας. Όλες σχεδόν οι μορφές εργασίας εμπεριέχουν την επανάληψη. Πώς μπορεί κάποιος να βρει και να αποτυπώσει με την κάμερα μια αρχή και ένα τέλος στην εκάστοτε εργασία; Η κάμερα είναι καλύτερο να κινείται ή να είναι στατική; Πώς μπορεί να απαθανατίσει κάποιος τη χορογραφία της εργασιακής ροής με τον καλύτερο και τον πιο ενδιαφέροντα τρόπο, και αυτό σε ένα και μόνο πλάνο; Τα βίντεο που δημιουργούνται στα εργαστήρια αποδεικνύουν ότι ένα μόνο πλάνο του ενός ή των δύο λεπτών μπορεί να έχει πλοκή, αλλά και το στοιχείο της έντασης ή της έκπληξης. Αυτό ακριβώς συναρπάζει τους δημιουργούς του εγχειρήματος σε πολλά από τα βίντεο των εργαστηρίων.
Κατάλογος στο Διαδίκτυο
Ο κατάλογος αυτός είναι ταυτόχρονα ένα είδος αρχείου, όπου συγκεντρώνονται όλες οι δουλειές που ολοκληρώθηκαν στα πλαίσια των εργαστηρίων. Δεν πρόκειται δηλαδή για μια επιλογή των βίντεο που ξεχώρισαν η Antje Ehmann και ο Harun Farocki, αλλά για μια πλήρη καταγραφή.
Ν’ ανοίξουμε τα μάτια μας
Η Δουλειά σε μονοπλάνο έχει έναν ακόμη στόχο, να στρέψει το βλέμμα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της εκάστοτε πόλης ή περιοχής στην οποία λαμβάνει χώρα ένα εργαστήριο. Σε κάθε πόλη ασκούνται καθημερινά ένα σωρό επαγγέλματα. Θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς επί το έργον τσαγκάρηδες, σερβιτόρες και μάγειρες, υαλοκαθαριστές, νοσοκόμες, καλλιτέχνες του τατουάζ, ή οδοκαθαριστές. Συχνά, ωστόσο, οι άνθρωποι αυτοί δουλεύουν πίσω από κλειστές πόρτες. Υπάρχουν δουλειές που είναι όχι μόνο αθέατες, αλλά και αδιανόητες. Γι’ αυτό, πρέπει να αφιερώσει κανείς χρόνο στο να κάνει μια σχετική έρευνα, ν’ ανοίξει τα μάτια του, να κινητοποιηθεί. Πού μπορούμε να δούμε ποια δουλειά; Τι παραμένει κρυμμένο; Τί συμβαίνει στο κέντρο μιας πόλης, τί στις παρυφές της; Τί είναι χαρακτηριστικό και τί ασυνήθιστο για την κάθε πόλη; Ποιες διαδικασίες εργασίας αποτελούν πρόκληση για τον κινηματογραφιστή;
Χρησιμοποιώντας το βίντεο σαν να ήταν κινηματογραφική ταινία
Στα εργαστήρια, οι συμμετέχοντες ανατρέχουν στη μέθοδο κινηματογραφικών δημιουργιών από το τέλη του 19ου αιώνα, όπως εκείνων των Αδελφών Λυμιέρ (Έξοδος των εργατών από το εργοστάσιο, Άφιξη του τρένου στο σταθμό Λα Σιοτά), προκειμένου να ανακτηθεί κάτι από την αποφασιστικότητα των πρώτων εκείνων ταινιών. Οι ταινίες εκείνες έλεγαν: Κάθε λεπτομέρεια του κόσμου που κινείται είναι άξια να απαθανατιστεί και να παρατηρηθεί. Επίσης, είχαν αναγκαστικά σταθερό σημείο θέασης, ενώ σήμερα στα ντοκιμαντέρ παρατηρούμε, συχνά λόγω αναποφασιστικότητας, το ένα πλάνο να διαδέχεται το άλλο.
Αντίθετα, το μονοπλάνο συνδυάζει προαποφασισμένες λήψεις και ευελιξία, την ύπαρξη ενός σκεπτικού πίσω από τις εικόνες και τη συνέχεια του φιλμικού υλικού.
Έξοδος των εργαζομένων από το χώρο εργασίας τους σε 15 πόλεις
Μέρος του εγχειρήματος είναι και η δημιουργία remakes της ταινίας των Λυμιέρ –επικαιροποιημένων δηλαδή εκδοχών της- σε όλες τις πόλεις όπου γίνονται εργαστήρια. Πού και ποιους εργαζόμενους μπορούμε να δούμε σήμερα να φεύγουν από το χώρο εργασίας τους;
Το εγχείρημα είναι μια συμπαραγωγή της Harun Farocki Filmproduktion και του Goethe-Institut.
www.eine-einstellung-zur-Arbeit.net, www.farocki-film.de