Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

image003ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ ΤΟΥ COLLÈGE DE FRANCE
ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ PIERRE BRIANT
Ο Μέγας Αλέξανδρος, η Ευρώπη και η Ελλάδα: το αποτύπωμα του Διαφωτισμού
Δευτέρα 10 Μαρτίου, 19.00
MEGARON PLUS – Bασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Ελεύθερη είσοδος με δελτία προτεραιότητας. Ταυτόχρονη μετάφραση
Η διανομή των δελτίων αρχίζει στις 17.30
Οι διαλέξεις του Collège de France στο Megaron Plus που πραγματοποιούνται σε συνεργασία με το Collège de France, και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος στα πλαίσια του προγράμματος Ελλάς Γαλλία Συμμαχία 2014, συνεχίζονται με τη διάλεξη του καθηγητή  Pierre Briant,τη Δευτέρα 10 Μαρτίου στις 19.00, με θέμα «Ο Μέγας Αλέξανδρος, η Ευρώπη και η Ελλάδα: το αποτύπωμα του Διαφωτισμού».
Ο Pierre Briant είναι ομότιμος καθηγητής του Collège de France στην Έδρα Ιστορίας και Πολιτισμού του Αχαιμενιδικού Κόσμου και του Βασιλείου του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Την εκδήλωση, θα συντονίσει ο Γιώργος Τόλιας, Διευθυντής Ερευνών στο Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών της Ελλάδας.
Ο  Μέγας Αλέξανδρος επαναπροσδιόρισε   τον κόσμο, ένωσε για πολλά χρόνια την Ανατολή και τη Δύση σε ένα ενιαίο σύνολο, με έναν τρόπο που ήταν αδιανόητος πριν από αυτόν και δεν επαναλήφθηκε μετά από αυτόν. Για την Ευρώπη οι κατακτήσεις του αποτέλεσαν την υλοποίηση ενός διαρκούς οράματος: την κατοχύρωση της δυτικής κοσμοαντίληψης σε σχέση με τις ανατολικές απειλές και επιρροές.
Ο Pierre Briant θα μιλήσει για τη θέση του Αλέξανδρου στην ευρωπαϊκή ιστορία, αλλά  και για τη συμβολική του σημασία στην εμπορική και πολιτισμική εξάπλωση της Δύσης στη Ανατολή
Ο καθηγητής θα αναφερθεί επίσης στον ευρωπαϊκό Διαφωτισμό, που ανέδειξε τον Αλέξανδρο σε σημείο αναφοράς και πρότυπο ή αντιπρότυπο της ευρωπαϊκής εξάπλωσης στη σύγχρονη εποχή. Η ανάλυση της εποχής εξιδανίκευσε τον αρχαίο αυτόν ιδιοφυή πολεμιστή και πολιτικό και δικαίωσε κάθε γεωγραφική ευρωπαϊκή επέκταση με το επιχείρημα της ιερής αποστολής για τη μετάδοση του ευρωπαϊκού-δυτικού πολιτισμού στην υφήλιο.
Η εικόνα αυτή, υποστηρίζει ο Πιέρ Μπριάν, κυριάρχησε κυρίως στη Γαλλία, τη Σκωτία και την Αγγλία, αλλά και στην Ισπανία και την Πορτογαλία και τελικά διαδόθηκε και στη Γερμανία, κατά το πρώτο τρίτο του 19ου αιώνα. Η Ελλάδα του Διαφωτισμού στον  αγώνα της εναντίον της οθωμανικής κυριαρχίας, υιοθέτησε αυτόν τον διαδεδομένο τρόπο ανάλυσης και τις αναλογίες, που η ανάλυση αυτή είχε καθιερώσει, ανάμεσα στο δεσποτισμό της Περσίας των Αχαιμενιδών  και εκείνο των Σουλτάνων της Κωνσταντινούπολης.
Προικισμένος με ιδιαίτερη αντίληψη, ιδιοφυής στρατιωτικός και ικανός πολιτικός, ο Αλέξανδρος στοίχειωσε με την ύπαρξή του την επικράτεια που δημιούργησε, από τον Όλυμπο μέχρι τον Γάγγη, μέσα σε 13 χρόνια. Από τότε μέχρι σήμερα παραμένει ένας δίκοπος ήρωας-ημίθεος και κάθε πλευρά  του αποδίδει τις προθέσεις που υποστηρίζουν τη δική της ερμηνεία του κόσμου.
Για την Δύση ο Αλέξανδρος είναι αυτός που προστάτεψε την Ελλάδα και ίσως και την Ευρώπη από την περσική εξάπλωση, προετοίμασε το έδαφος για τη Ρωμαϊκή κοσμοκρατορία και διέδωσε τον ελληνικό πολιτισμό. Για τους Δυτικούς, αν ο Μακεδόνας βασιλιάς δεν είχε επιτύχει στην Ισσό ή στον Γρανικό και στις άλλες κρίσιμες μάχες, είναι πιθανόν ότι οι Πέρσες και όχι οι Αθηναίοι θα είχαν καθορίσει τη δυτική σκέψη. Πριν από τον πρόωρο θάνατό του, στα 33 του χρόνια, ο Αλέξανδρος είχε εξουσία που δεν είχε αποκτήσει κανείς μέχρι τότε και τη δύναμη να επιβάλλει ειρήνη και σταθερότητα στον κόσμο της εποχής του και να τον ενώνει κάτω από την ίδια σημαία. Αυτή η εικόνα ταξίδεψε στο χρόνο, από τους Έλληνες, στους Ρωμαίους μέχρι τους Ευρωπαίους και τον έκανε μια από τις πιο ανθεκτικές προσωπικότητες –παραδείγματα σε όλη την ιστορία.
Η Ανατολή δημιούργησε άλλες εκδοχές του Αλέξανδρου. Για κάποιους ήταν ο ιδιοφυής, εκπαιδευμένος από τον Αριστοτέλη, ηγεμόνας, ο ενοποιητής και για άλλους ο ανελέητος, σαδιστής κατακτητής, ο εχθρός του λαού, ο δαίμονας της κολάσεως. Οι ισλαμιστές συγγραφείς των πρώτων μεταχριστιανικών αιώνων επέλεξαν να τον περιλάβουν στα μεγάλα έργα τους, σε βαθμό που να τον  κατατάσσουν στους κορυφαίους βασιλείς του Ισλάμ και να τον θεωρούν προφήτη σε ιερή αποστολή με εντολή του Θεού. Οι Ζωροάστρες τον αναθεμάτιζαν για το ρόλο του στην πτώση της μεγάλης, πρώτης τους αυτοκρατορίας και τον κατέτασσαν στους αιώνιους εχθρούς τους. Οι λαοί της Ανατολής ενσωμάτωσαν τις εκστρατείες και τις περιπέτειές του στους ισλαμικούς μύθους και θρύλους.
Από όποια θέση και αν τον δει κανείς, ο μεγάλος αυτός άνδρας της αρχαιότητας συνιστά έναν μικρόκοσμο στις σχέσεις Ανατολής-Δύσης μέχρι σήμερα. Είναι ένα ιστορικό πρόσωπο, το οποίο εξακολουθεί να τροφοδοτεί μια εσαεί συζήτηση για τις επιρροές της Δύσης στην Ανατολή, για τα μαθήματα της Ανατολής προς τη Δύση και να χρησιμεύει ως αφετηρία για τις εικόνες που δημιουργεί η κάθε πλευρά για την άλλη.
Ο Πιέρ Μπριάν, αφιέρωσε τη μακρόχρονη ακαδημαϊκή του καριέρα στη μελέτη της μακρινής αυτής προχριστιανικής ιστορικής περιόδου, εποχής που η περσική αυτοκρατορία, η μεγαλύτερη που υπήρξε ποτέ, διεκδίκησε την επέκτασή της προς τα δυτικά και βρήκε απέναντί της τον Μαραθώνα και τη Σαλαμίνα και τελικά τον  Αλέξανδρο. «Οι Πέρσες και η Αυτοκρατορία», «Αντίγονος ο Μονόφθαλμος», «Βασιλείς, Φυλές και Αγρότες», είναι μερικά από τα βιβλία που έχει γράψει, με τα οποία εξιχνιάζει τις συνθήκες, τη δυναμική και την γεωπολιτική του 3ου π.Χ. αιώνα. Το βιβλίο ‘Ανοιχτή επιστολή στον Μέγα Αλέξανδρο’ σε μετάφραση Κατερίνας Σχινά κυκλοφορεί και στη χώρα μας από τις εκδόσεις Πατάκη.
Γεννημένος το 1940 στην  Ανζέρ, ο Πιέρ Μπριάν σπούδασε ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Πουατιέ και δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Τουρ πριν γίνει καθηγητής στο Κολλέγιο της Γαλλίας. Από το 2000 έως το 2012 είχε τη θέση του προέδρου στο Επιστημονικό Συμβούλιο των Γαλλικών Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων για τις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες για τη λεκάνη της Μεσογείου, για την Τουρκία, το Ιράν και την Κεντρική Ασία, του γαλλικού Υπουργείου Εξωτερικών.
Παράλληλα, ήταν μέλος της Συντακτικής Επιτροπής της Ιστορίας των Αχαιμενιδών σε συνεργασία με το Ολλανδικό Ινστιτούτο για την Εγγύς Ανατολή και το Γερμανικό Ινστιτούτο Δύσης-Ανατολής. Είναι ο ιδρυτής και Διευθυντής της επιθεώρησης Persika, ενώ υπήρξε και πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του διεθνούς προγράμματος www.achmenet.com, που ανέπτυξε το Κολλέγιο της Γαλλίας και το οποίο διαχειρίζεται το Μουσείο του Λούβρου από το 2010.
Η διάλεξη θα μεταδοθεί ζωντανά από το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας & Τεχνολογίαςhttps://webcast.grnet.gr/

Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333

 

You may also like...