Ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ 2014 ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Τον απολογισμό πεπραγμένων 2014 της Δημοτικής Αρχής παρουσίασε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, κατά την ειδική δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, που πραγματοποιήθηκε σήμερα, Δευτέρα 29 Ιουνίου 2015. Στην ομιλία του ο Δήμαρχος τόνισε ότι ο απολογισμός αποτελεί μία ευκαιρία αυτοκριτικής αλλά και κριτικής από τους δημότες προς το δήμο, δίνοντας το στίγμα της πολιτικής που ακολούθησε η Διοίκηση. «Την περασμένη χρονιά, τον Μάιο του 2014, ολοκληρώθηκε η πρώτη θητεία της Διοίκησής μας στο πλαίσιο του ‘’Καλλικράτη’’, ενώ, με το αποτέλεσμα των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου, οι Θεσσαλονικείς μάς εμπιστεύτηκαν την ευθύνη της διοίκησης της πόλης για τα επόμενα πέντε χρόνια. Η Διοίκησή μας, δεν εξάντλησε τον σχεδιασμό της δράσης της μόνο μέχρι τις εκλογές. Έτσι, είχε να παρουσιάσει έργο και μετά τις εκλογές παρότι κάτι τέτοιο δεν είναι και τόσο συνηθισμένο» είπε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια ο Γιάννης Μπουτάρης αναφέρθηκε στα βασικά έργα και παρεμβάσεις του Δήμου σε όλους τους τομείς δράσης της Δημοτικής Αρχής, τονίζοντας ότι πολλές πολιτικές και δράσεις ολοκληρώθηκαν, ενώ μεγάλες αστικές παρεμβάσεις ξεκίνησαν, συνθέτοντας πλέον τις ψηφίδες μιας ενιαίας και συνεκτικής εικόνας των όσων προσπαθούσε η Διοίκηση να φέρει σε πέρας από τη στιγμή που ανέλαβε. Όσον αφορά τα οικονομικά, διευκρίνισε ότι ο Δήμος Θεσσαλονίκης πορεύτηκε με οδηγούς την περαιτέρω οικονομική και λειτουργική εξυγίανση, αλλά και την εξοικονόμηση πόρων, ταυτόχρονα με την εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης. «Αποπληρώσαμε σχεδόν πλήρως τα χρέη προς τους προμηθευτές, μειώσαμε περαιτέρω τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη κατά επιπλέον 5% και συνεχίσαμε την προσέλκυση κονδυλίων από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα» ανέφερε ο Δήμαρχος και συμπλήρωσε ότι ο προϋπολογισμός του Δήμου Θεσσαλονίκης συνεχίζει να είναι πλεονασματικός. Αναφερόμενος στην κοινωνική πολιτική του Δήμου, ο Γιάννης Μπουτάρης έδωσε έμφαση στην προσπάθεια εξασφάλισης δομών, οι οποίες λειτουργούν ως δίχτυ προστασίας και κοινωνικής αλληλεγγύης για την πόλη, όπως το Κέντρο Ημερήσιας Υποδοχής Αστέγων, το Κοινωνικό Φαρμακείο, ο δημοτικός Λαχανόκηπος και η Τράπεζα Χρόνου. Για τον τομέα της εξωστρέφειας και της πολιτικής γύρω από τον τουρισμό, ο Δήμαρχος στάθηκε στην επιλογή της ανάδειξης της πολιτισμικής κληρονομιάς και της σύγχρονης ιστορίας της πόλης καθώς και στις προσπάθειες προβολής της ως προορισμού για εξειδικευμένες μορφές τουρισμού, όπως ο εκπαιδευτικός, ο συνεδριακός, ο ιατρικός και ο γαστρονομικός. Η εξωστρέφεια υπήρξε στρατηγική επιλογή και για τον τομέα του πολιτισμού, σύμφωνα με το Δήμαρχο Θεσσαλονίκης, ο οποίος έκανε στη συνέχεια ιδιαίτερη αναφορά στο 2014 ως έτος – σταθμό για τη νεολαία και τους εθελοντές μέσω του θεσμού της «Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας». Ακολούθως, ο Γιάννης Μπουτάρης έδωσε το στίγμα της πολιτικής της Δημοτικής Αρχής σε σχέση με το τεχνικό πρόγραμμα αλλά και το περιβάλλον, κάνοντας λόγο για μεγάλες αστικές παρεμβάσεις, όπως η βιοκλιματική ανάπλαση του Φραγκομαχαλά, και οι αναπλάσεις του μνημειακού συνόλου των Δώδεκα Αποστόλων και του άξονα Αχειροποιήτου – Αγίας Σοφίας καθώς και στις αξιόλογες επιδόσεις στον τομέα της ανακύκλωσης. Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στις προσπάθειές για διοικητική μεταρρύθμιση και για την αναβάθμιση της θέσης της Αυτοδιοίκησης στο πολιτικό σύστημα, προκειμένου να καταστεί επαρκής ώστε να επιτελέσει τον ρόλο της στο πλευρό του πολίτη και των τοπικών κοινωνιών. «Παραλάβαμε ένα δήμο που πριν το 2011 λειτουργούσε με άλλες συνθήκες. Από την εφαρμογή του ‘’Καλλικράτη’’ κι έπειτα τα ‘’μικρά δημαρχεία’’, που ήταν και παραμένουν το όνειρό μας, κόλλησαν στο ανεπαρκές αυτό θεσμικό πλαίσιο που δεν προβλέπει σοβαρές αρμοδιότητες για τις δημοτικές κοινότητες. Σ’ αυτή τη νέα θητεία επιθυμούμε να ξεκινήσουμε από τη βάση, από τη συμμετοχή των πολιτών. Επιθυμία μας είναι να έχουμε τους δημότες στο πλευρό μας, να γίνουμε μία κοινωνία που θα χαρακτηρίζεται από τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά» κατέληξε.Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Παναγιώτης Αβραμόπουλος, τόνισε ότι προτεραιότητα της Δημοτικής Αρχής είναι να υπηρετεί τη διαφάνεια και να παλεύει για την εφαρμογή του προγράμματός της, το οποίο φυσικά υπόκειται συχνά σε προσαρμογή στις ανάγκες της κάθε εποχής. Την ειδική δημόσια συνεδρίαση για τον απολογισμό παρακολούθησαν εκπρόσωποι φορέων της πόλης, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος του ΟΛΘ, Γιάννης Παντής, ο Πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας, ο Πρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο οικονομικός διευθυντής του ΟΑΣΘ, Γιώργος Ζαρίφης και ο Συμπαραστάτης του Δημότη στο Δήμο Θεσσαλονίκης, Απόστολος Αγγελόπουλος.(Ακολουθεί η ομιλία του Δημάρχου Γιάννη Μπουτάρη) ΟΜΙΛΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΟΥΤΑΡΗ, ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΩΝ 2014 Την περασμένη χρονιά, τον Μάιο του 2014, ολοκληρώθηκε η πρώτη θητεία της Διοίκησής μας στο πλαίσιο του «Καλλικράτη», ενώ, με το αποτέλεσμα των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου, οι Θεσσαλονικείς μάς εμπιστεύτηκαν την ευθύνη της διοίκησης της πόλης για τα επόμενα πέντε χρόνια.Η Διοίκησή μας, δεν εξάντλησε τον σχεδιασμό της δράσης της μόνο μέχρι τις εκλογές. Έτσι, είχε να παρουσιάσει έργο και μετά τις εκλογές παρότι κάτι τέτοιο δεν είναι και τόσο συνηθισμένο. Στη διάρκεια του 2014, τόσο πριν όσο και μετά τις αυτοδιοικητικές εκλογές, πολλές πολιτικές και δράσεις μας ολοκληρώθηκαν, ενώ μεγάλες αστικές παρεμβάσεις ξεκίνησαν, συνθέτοντας πλέον τις ψηφίδες μιας ενιαίας και συνεκτικής εικόνας των όσων προσπαθούσαμε να φέρουμε σε πέρας από τη στιγμή που αναλάβαμε. Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και το 2014, ο ΔήμοςΘεσσαλονίκης πορεύτηκε με οδηγούς την περαιτέρω οικονομική και λειτουργική εξυγίανση, αλλά και την εξοικονόμηση πόρων, ταυτόχρονα με την εξεύρεση νέων πηγών χρηματοδότησης. Πορεύτηκε, όμως, και με γνώμονα την ανάγκη για συνέχιση και ενδυνάμωση της στήριξης των ευπαθών κοινωνικών ομάδων και των συμπολιτών μας που βρίσκονται σε ανάγκη, αλλά και την εν δυνάμει αναπτυξιακή πορεία της πόλης, τόσο μέσα από την ενίσχυση του τουριστικού προφίλ της Θεσσαλονίκης όσο και μέσα από σειρά παρεμβάσεων και δράσεων σε διάφορους τομείς, όπως οι αστικές αναπλάσεις, ο πολιτισμός και η συμμετοχικότητα της κοινωνίας των πολιτών. Όλα αυτά, βέβαια, υπό το βάρος όχι απλώς μιας αυτοδιοικητικής εκλογικής αναμέτρησης και όσων αυτή συνεπάγεται σε επίπεδο καθημερινής λειτουργίας για έναν δήμο, αλλά και σε συνθήκες παρατεταμένης προεκλογικής ατμόσφαιρας, πολιτικής αναστάτωσης και αναμονής εξελίξεων στο θέμα της οικονομικής κρίσης και της πορείας της χώρας, που -κατά τα συνήθη- παραλύουν σε μεγάλο βαθμό τους κανονικούς ρυθμούς και τις δραστηριότητες του κράτους και της οικονομίας. Σ’ αυτό το γενικότερο εθνικό, πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο, ο Δήμος Θεσσαλονίκης συνέχισε το οικονομικό νοικοκύρεμα των πρώτων τριών ετών της θητείας μας και κατά το 2014. Επεκτείναμε τη θωράκιση της οικονομικής λειτουργίας του Δήμου μέσα από τη διευθέτηση και της τελευταίας εκκρεμότητας, δηλαδή, της ένταξης και των αποθηκών σε λογιστική παρακολούθηση και σε μηχανογραφική λειτουργία. Αποπληρώσαμε σχεδόν πλήρως τα χρέη προς τους προμηθευτές, μειώσαμε περαιτέρω τα ανταποδοτικά δημοτικά τέλη κατά επιπλέον 5% και συνεχίσαμε την προσέλκυση κονδυλίων από εθνικά και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα. Ο προϋπολογισμός του Δήμου Θεσσαλονίκης συνεχίζει να είναι πλεονασματικός – εξ ου και τα ταμειακά διαθέσιμα που προέκυψαν, τα οποία κληθήκαμε πρόσφατα -με τρόπο επιεικώς άκομψο- να καταθέσουμε σε λογαριασμό στην ΤτΕ και το κάναμε, μόνο και μόνο για να συνδράμουμε τη χώρα στις δύσκολες διαπραγματεύσεις της με τους εταίρους-δανειστές μας. Ταυτόχρονα, συνεχίσαμε την προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε, να λειτουργήσουμε και να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα κοινωνικών δομών, που στοχεύουν στη στήριξη πληθυσμιακών ομάδων που πλήττονται βαρύτατα από την οικονομική κρίση. Πρόκειται για δομές, οι οποίες λειτουργούν ως δίχτυ προστασίας και κοινωνικής αλληλεγγύης για την πόλη, καθιστώντας, παράλληλα, τον Δήμο σημείο αναφοράς για εκείνους τους πολίτες που θέλουν να συντρέξουν τους χειμαζόμενους συμπολίτες μας. Αναφέρω το Κέντρο Ημερήσιας Υποδοχής Αστέγων, το Κοινωνικό Φαρμακείο, τον δημοτικό Λαχανόκηπο και την Τράπεζα Χρόνου. Αυτά, αποτελούν νέα εργαλεία κοινωνικής μέριμνας και κοινωνικής συνοχής – στον αντίποδα της φιλανθρωπίας και της ελεημοσύνης. Παράλληλα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε, μόνος αυτός από τους δήμους της χώρας, στη διεκδίκηση και εξασφάλιση κονδυλίων από το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσφύγων», προκειμένου να δημιουργήσουμε το «Φιλοξενείο Προσφύγων και Αιτούντων Άσυλο» στο συγκρότημα των παλιών Στάβλων Παπάφη στην Τούμπα, δομή που έλειπε από την πόλη και την ευρύτερη Βόρεια Ελλάδα και που έχει ως προορισμό την εξαφάλιση ανθρώπινων όρων διαβίωσης και φροντίδας σε ανθρώπους -γυναίκες και παιδιά κυρίως-, που η απελπισία, ο φόβος και οι άθλιες συνθήκες στις χώρες τους τούς ανάγκασαν να εκπατριστούν.Και στη διάρκεια του 2014 συνεχίσαμε τις προσπάθειές μας να καταστήσουμε τη Θεσσαλονίκη πόλο τουριστικής έλξης και ελκυστικό τουριστικό προορισμό, χωρίς να μετατρέψουμε τον δήμο σε τουριστικό πράκτορα ή πλασιέ, αλλά μέσω της ανάδειξης της πολιτισμικής κληρονομιάς και της σύγχρονης ιστορίας της πόλης και της -με αυτό τον τρόπο- δημιουργίας συνθηκών αναπτυξιακής προοπτικής για τη Θεσσαλονίκη. Καταφέραμε να παγιώσουμε την ένταξή της στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη και να βελτιώσουμε την αναγνωρισιμότητά της, όπως αποδεικνύουν τόσο οι όλο και πιο συχνές αναφορές αλλά και οι διεθνείς διακρίσεις της πόλης μας από τον διεθνή τύπο όσο και τα στοιχεία της επισκεψιμότητας, των διανυκτερεύσεων και του βαθμού ικανοποίησης των επισκεπτών της. Η «δουλειά» του Δήμου, εν προκειμένω, συνίσταται σ’ αυτό ακριβώς, «ν’ ανοίγει το δρόμο» για να λειτουργήσουν οι φορείς, οι επιχειρηματίες, οι ομάδες της πόλης ώστε να καταστήσουν την πόλη πραγματικά ελκυστική ως προορισμό.
Το 2014 επιχειρήσαμε επιπλέον να προβάλουμε τη Θεσσαλονίκη ως προορισμό για εξειδικευμένες μορφές τουρισμού, όπως ο εκπαιδευτικός, ο συνεδριακός, ο ιατρικός, ο γαστρονομικός, αλλά και ο τουρισμός που σχετίζεται με το μοναδικό παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης ή με την τοπική αγορά της. Πέραν του προφανούς οφέλους για τη Θεσσαλονίκη, η όλη προσπάθεια κατέστησε, επιπλέον, τον Δήμο σημείο αναφοράς για όλους όσοι εμπλέκονται με διάφορους τρόπους και σε διαφορετικό βαθμό στον κλάδο του τουρισμού.Αλληλένδετες με την εξωστρέφεια είναι οι πολιτιστικές επιλογές αλλά και οι δράσεις που αναπτύξαμε και που – παρά τα πενιχρά οικονομικά μέσα –συνέβαλαν στο να ξεφύγει η πόλη από τη συνηθισμένη κατά το παρελθόν εσωστρεφή ομφαλοσκόπησή της. Στόχος μας, ο πολιτισμός να αποτελέσει ταυτόχρονα μέσο και πεδίο δημιουργικής έκφρασης, αλλά και τομέα οικονομικής και αναπτυξιακής δραστηριότητας. Για τον σκοπό αυτό, προωθήσαμε ένα πρόγραμμα πολιτισμού τέτοιο, ώστε να εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη νέων κυττάρων δημιουργίας, ένα πρόγραμμα εξωστρεφές, συμμετοχικό, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις, μέσα από τη σύμπραξη των δημόσιων διαχειριστών του πολιτισμού με τον αυξανόμενο αριθμό αυτόνομων πολιτιστικών και καλλιτεχνικών συλλογικοτήτων και δικτύων.Όμως, το 2014 ήταν και η χρονιά που η Θεσσαλονίκη λειτούργησε ως η «Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας». Αυτό το εγχείρημα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για πολλούς λόγους. Για το πετυχημένο μοντέλο διεκδίκησης του τίτλου και τη διαδικασία κατάρτισης του φακέλου υποψηφιότητας από ομάδες νέων της πόλης αντί της ανάθεσής της σε κάποια εταιρεία συμβούλων.
Για τη μεγάλη συμμετοχή των νέων της πόλης στον σχεδιασμό του προγράμματος, στον καθορισμό των προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας, στις ίδιες τις δράσεις και στις εκδηλώσεις της, στην εθελοντική υποστήριξη της διοργάνωσης.
Για τις προοπτικές που άνοιξαν όλες αυτές οι συζητήσεις γύρω από τα θέματα και τις πολιτικές για τη νεολαία, που πιστεύουμε ότι μπορούν να αποτελέσουν επαρκή βάση για τον σχεδιασμό νέων πολιτικών αναφορικά με τους νέους. Αλλά, κυρίως, γιατί τέτοιες προσπάθειες συμβάλλουν στην ανάδυση μιας νέας γενιάς ενεργών πολιτών, στην κατεύθυνση της ισχυροποίησης της κοινωνίας των πολιτών και αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον. Στόχος μας είναι να πετύχουμε την εγκατάσταση στην πόλη του «Κέντρου Ανάπτυξης Πολιτικής Νεολαίας της νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ ήδη η Θεσσαλονίκη συνυπογράφει την ιδρυτική διακήρυξη του «INTERCITY Youth Network», ενός δικτύου πόλεων της Ευρώπης που διαθέτουν και υποστηρίζουν κοινωνικές πολιτικές για τους νέους.Θα ήθελα να σταθώ στα τεχνικά έργα και στις αστικές αναπλάσεις που προχωρήσαμε κατά τη διάρκεια του 2014. Πέρα από τα μικρά, αλλά ουσιαστικά και κυρίως εφικτά έργα που μεταμόρφωσαν τις γειτονιές σε όλες τις δημοτικές Κοινότητες, το 2014 ήταν η χρονιά κατά την οποία ξεκίνησε σειρά μεγάλων αστικών παρεμβάσεων.
Η βιοκλιματική ανάπλαση του Φραγκομαχαλά, η ανάπλαση του μνημειακού συνόλου των Δώδεκα Αποστόλων, η ανάπλαση του άξονα Αχειροποιήτου-Αγίας Σοφίας στο τμήμα της από τη Μακένζι Κινγκ ως την Τσιμισκή (η οποία ολοκληρώνεται αυτό το διάστημα και παραδίδεται προς χρήση στους πολίτες), αλλά και η έναρξη της κατασκευής των δημοτικών Ιατρείων στην Τριανδρία, όπως και της εγκατάστασης 50 φωτοβολταϊκών συστημάτων σε σχολεία και δημοτικά κτήρια ολοκληρώνουν τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις της προηγούμενης θητείας, δίνοντας πλέον τη συνολική και πλήρη εικόνα της Θεσσαλονίκης που φιλοδοξούμε να διαμορφώσουμε. Στον τομέα της περιβαλλοντικής πολιτικής θα ξεχώριζα τις αξιόλογες επιδόσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης στην ανακύκλωση συσκευασιών μέσω του συστήματος με έναν Μπλε κάδο. Το ποσοστό της ανακύκλωσης στο σύνολο των παραγόμενων απορριμμάτων στον Δήμο Θεσσαλονίκης αυξήθηκε σε 12,5% κατά το 2014, από 11,3% το 2013. Επιπλέον, ολοκληρώνεται έπειτα από περισσότερα από δύο χρόνια προσπαθειών η απόκτηση 120 οχημάτων κάθε τύπου για τον τομέα της Καθαριότητας με κοινοτικά κονδύλια, καθώς τα οχήματα έχουν αρχίσει να παραλαμβάνονται σταδιακά.Αλλά και την έναρξη της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε στέγες σχολείων και δημοτικών κτηρίων, που εισάγει τον Δήμο Θεσσαλονίκης στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες ενεργειακές πηγές. Όπως, αντίστοιχα και την προώθηση της αντικατάστασης των λαμπτήρων του δημοτικού φωτισμού με λαμπτήρες LED και της εγκατάστασης υπόγειων κάδων απορριμμάτων στο ιστορικό κέντρο με αξιοσημείωτα οικονομικά, περιβαλλοντικά και αισθητικά οφέλη για την πόλη, έργα τα οποία προγραμματίζονται να ολοκληρωθούν εντός του 2016.Στον τομέα της ευαισθητοποίησης και της κινητοποίησης των πολιτών έγιναν προσπάθειες σε δύο κατευθύνσεις. Από τη μια επιχειρήθηκε ο Δήμος να στηρίξει την ενεργή κοινωνία των πολιτών. Τόσο μέσω της υπηρεσίας του, που ανέλαβε να λειτουργεί ως μια πρωτόλεια «υπηρεσία μιας στάσης» για τις συλλογικότητες εκείνες που αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για τη γειτονιά τους, την πόλη τους, την καθημερινότητα, τους πολίτες. Όσο και μέσω της διαδικτυακής πλατφόρμας «ΣύνΘεση», όπου οι συλλογικότητες μπορούν να κοινοποιούν τις δράσεις τους και να δικτυώνονται. Από την άλλη, επιχειρήθηκε η προώθηση του εθελοντισμού και της ενεργοποίησης των πολιτών για τα θέματα της καθημερινότητάς τους, της πόλης και της γειτονιάς τους, τόσο μέσω της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Νεολαίας 2014, όσο και με τον ορισμό αρμόδιου αντιδημάρχου και δύο εντεταλμένων δημοτικών συμβούλων. Στόχος είναι να υπηρετηθεί η ενθάρρυνση της συμμετοχής του πολίτη στα δημοτικά πράγματα και η ανάληψη πρωτοβουλιών μέσω και της δραστηριοποίησης και εξωστρέφειας των δημοτικών Κοινοτήτων, ώστε σιγά-σιγά το όνειρο για τα έξι «μικρά δημαρχεία», που δυστυχώς βρίσκει προσκόμματα στα όσα προβλέπει ο «Καλλικράτης», ν’ αρχίσει να υλοποιείται «από τα κάτω». Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στις προσπάθειές μας για διοικητική μεταρρύθμιση και εκσυγχρονισμό στον Δήμο Θεσσαλονίκης. Όπως ξέρετε, τα προηγούμενα χρόνια κάναμε διάφορες κινήσεις. Ξεκινήσαμε με τον νέο «Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας» (που εφαρμόστηκε το 2013), δηλαδή με την αναδιάρθρωση των δημοτικών υπηρεσιών με στόχευση την καλύτερη λειτουργία του Δήμου και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, και με γνώμονα τον διαχωρισμό της άσκησης πολιτικής και της διοίκησης κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Συνεχίσαμε να συμμετέχουμε στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος διοικητικής βοήθειας της «Task Force» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες αναδιάρθρωσης των διοικητικών δομών των δήμων για την καλύτερη απορροφητικότητα ευρωπαϊκών πόρων και τη βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού τους, ώστε οι υπηρεσίες να καταστούν πιο αποτελεσματικές και φιλικές προς τον πολίτη. Επιπλέον, το 2014 βάλαμε τα θεμέλια για τη μετάβαση στην «Έξυπνη Πόλη» και στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, πολιτική που θα συνεχιστεί και θα ενταθεί σ’ αυτήν τη δεύτερη θητεία. Έπειτα από μια τετραετή σχεδόν θητεία στο πλαίσιο του «Καλλικράτη», αναδείχτηκαν – μαζί με τα όποια θετικά – και όλες οι αδυναμίες του νέου θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Εμείς, σε συνεργασία με άλλους δήμους, επεξεργαστήκαμε και παρουσιάσαμε προτάσεις και θέσεις για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας διοίκησης, την ανεξαρτητοποίηση της Αυτοδιοίκησης από τον σφιχτό εναγκαλισμό του Κράτους μέσα από την οικονομική και διοικητική αυτοτέλειά της, την ουσιαστική αποκέντρωση του κράτους αλλά και την ενδοδημοτική αποκέντρωση, τη μητροπολιτική διακυβέρνηση, τη συμμετοχή των πολιτών και την κοινωνική οικονομία. Παράλληλα, διατυπώσαμε προτάσεις και για την αναδιάρθρωση της λειτουργίας και της δράσης των συλλογικών οργάνων της Αυτοδιοίκησης (ΠΕΔ και ΚΕΔΕ). Όλα αυτά, βεβαίως, δεν ολοκληρώνουν την προσπάθεια για εκσυγχρονισμό του Δήμου και της Αυτοδιοίκησης. Ούτε εμείς, στον δήμο Θεσσαλονίκης τα κάναμε όλα τέλεια και αλάνθαστα. Πολλά μένουν ακόμη να γίνουν και να βελτιωθούν. Πέραν του αυτοδιοικητικού πλαισίου, όμως, απαιτούνται, παράλληλα, δομικές μεταρρυθμίσεις και στο κεντρικό επίπεδο για την αναδιάρθρωση της δημόσιας διοίκησης συνολικά και την αναβάθμιση της θέσης της Αυτοδιοίκησης στο πολιτικό σύστημα, προκειμένου να καταστεί επαρκής ώστε να επιτελέσει τον ρόλο της στο πλευρό του πολίτη και των τοπικών κοινωνιών. Η νέα αυτή θητεία και η σχεδιαζόμενη αναθεώρηση του «Καλλικράτη» από τη νέα κυβέρνηση αποτελούν ευκαιρία για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου της Αυτοδιοίκησης, την οποία δεν σκοπεύουμε ν’ αφήσουμε να πάει χαμένη. Η ανασυγκρότηση της χώρας, χωρίς την καθοριστική συμβολή της Αυτοδιοίκησης, απλώς δεν είναι εφικτή.Υπενθυμίζεται ότι το πλήρες κείμενο του απολογισμού πεπραγμένων της Δημοτικής Αρχής για το 2014 βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης στον ακόλουθο σύνδεσμο: ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2014