Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα
«Ένα γερμανικό ρέκβιεμ»
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Βασίλης Χριστόπουλος
Συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών
Μεγ. Τετάρτη 16 Απριλίου, ώρα 20:30
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Με την ευγενική υποστήριξη
της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα
Για την καταληκτική συναυλία του κύκλου «Adagio – Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα», και τη δεύτερη του κύκλου «Μπραμς» για την ΚΟΑ, τη Μεγάλη Τετάρτη 16 Απριλίου, στις 20.30, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών επέλεξε ένα από τα πιο εσωτερικά και υποβλητικά έργα του Γιοχάνες Μπραμς και κατά πολλούς το σημαντικότερο της εργογραφίας του, το Γερμανικό Ρέκβιεμ.
Ο Κύκλος «Adagio» πραγματοποιείται με την ευγενική χορηγία της Εurobank.
Μυσταγωγικό και συμβατό με την κατανυκτική ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας, το Γερμανικό Ρέκβιεμ παρουσιάζεται υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, με σολίστ δύο καταξιωμένους γερμανούς λυρικούς τραγουδιστές, την υψίφωνο Σουζάννε Μπέρνχαρτ και τον βαρύτονο Γιόχεν Κούπφερ, και με τη συμμετοχή της Χορωδίας MotettenChor του Μονάχου υπό τον Μπένεντικτ Χάαγκ.
Ο Γιοχάνες Μπραμς συνέθεσε το Γερμανικό Ρέκβιεμ (Ein Deutsches Requiem, έργο 45) μεταξύ των ετών 1865 και 1868, χρησιμοποιώντας ένα καθαρά προσωπικό ύφος, χωρίς να στηριχθεί στο καθιερωμένο κατά παράδοση λατινικό κείμενο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, αλλά σε αποσπάσματα από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη και από τα Απόκρυφα Ευαγγέλια. Λόγω του γερμανόφωνου λιμπρέτου, το έργο ονομάστηκε Γερμανικό Ρέκβιεμ –αν και λέγεται ότι ο συνθέτης είχε πει κάποτε πως θα προτιμούσε να το είχε ονομάσει «Πανανθρώπινο». Έναυσμα για τη σύνθεσή του φαίνεται πως ήταν ο θάνατος της μητέρας του, το Φεβρουάριο του 1865, μια απώλεια που, όπως ήταν φυσικό, είχε προκαλέσει στον Μπραμς βαθιά θλίψη.
Το έργο προβάλλει περισσότερο τον ανθρώπινο πόνο και την τραγικότητα της ύπαρξης και λιγότερο το μεταφυσικό δέος του θανάτου. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ενώ τα Ρέκβιεμ στη Ρωμαιοκαθολική Θεία Λειτουργία αρχίζουν με προσευχές για τους νεκρούς («να τους χαρίσεις αιώνια ανάπαυση, Κύριε»), το Γερμανικό Ρέκβιεμ επικεντρώνεται στους εν ζωή, ξεκινώντας με το «Μακάριοι οι πενθούντες, ότι αυτοί παρακληθήσονται» από τους Μακαρισμούς.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
———————————————————————–
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833-1897)
Ένα γερμανικό ρέκβιεμ, για σολίστ, χορωδία και ορχήστρα, έργο 45 Σολίστ: Σουζάννε Μπέρνχαρτ, υψίφωνος Γιόχεν Κούπφερ, βαρύτονος Χορωδία MotettenChor του Μονάχου Διευθυντής Χορωδίας: Μπένεντικτ Χάαγκ Κρατική Ορχήστρα Αθηνών Μουσική διεύθυνση: Βασίλης Χριστόπουλος
—————————————————————————————————————–
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.
SusanneBernhard
Η σοπράνο Σουζάννε Μπέρνχαρντ γεννήθηκε στο Μόναχο. Άρχισε σπουδές τραγουδιού το 1995 στην Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου του Μονάχου, με την AngelicaVogel και τον HelmutDeutsch. Έκανε ιδιαίτερα μαθήματα με τον Jan–HendrikRooterindκαι τον DietrichSchneider. Μελετά με την CarolByersστη Βιέννη. Σπουδάστρια ακόμα έλαβε μέρος σε πολλές παραγωγές της Ακαδημίας Θεάτρου της Βαυαρίας.
Το 2000 και σε ηλικία 23 ετών έγινε μέλος του οπερατικού ensembleστην Όπερα του Κιέλου. Το 2008 έκανε το ντεμπούτο της στην Όπερα της Φραγκφούρτης και στην SemperOper της Δρέσδης.
Εκτός από τις οπερατικές της ερμηνείες δίνει πολλά ρεσιτάλ τραγουδιού και συμμετέχει σε συναυλίες. Έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τη Συμφωνική Ορχήστρα και Χορωδία της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας, τη Φιλαρμονική Δωματίου της Βαυαρίας, την Ορχήστρα του Φεστιβάλ του Λούντβιχσμπουργκ, με το σύνολο Χορωδιακή Κοινότητα του Neubeuern, με το Μουσικό Φεστιβάλ Ράινγκαου, με την Καμεράτα του Ζάλτσμπουργκ και τη Φιλαρμονική της Οζάκα.
Προσκαλείται σε τακτική βάση στο Διεθνές Φεστιβάλ του Κάστρου Χερενχιμζέε. Στις μελλοντικές της υποχρεώσεις περιλαμβάνεται η Ενάτη του Μπετόβεν με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Σάο Πάολο στη Βραζιλία και με τη Φιλαρμονική της Οζάκα.
Έχει ηχογραφήσει για την Τηλεόραση και το Ραδιόφωνο. Στη δισκογραφία έχει πάρει μέρος σε CD με θρησκευτικά τραγούδια και άριες (Oehms), στο έργο του Μπετόβεν Missa solemnis υπό τον Γκούτενμπεργκ (Farao), στην όπερα του Γιόζεφ Μισλιβέτσεκ Μεδόντης (harmonia mundi/Sony) και στα Λαϊκά τραγούδια του Μπρίττεν (Rondeau) με την αρπίστρια Maria Graf και την εφηβική χορωδία του Ρέγκενσμπουρκ Regensburger Domspatzen.
JochenKupfer
Ο Γερμανός Γιόχεν Κούπφερ είναι από τους πιο περιζήτητους τραγουδιστές της νεότερης γενιάς . Εμφανίζεται τακτικά σε όπερες και σε μουσικές σκηνές σε όλο τον κόσμο. Την καλλιτεχνική περίοδο 2013-2014 κάνει το ντεμπούτο του ως Μαντρύκα στην Αραμπέλλα του Στράους, εμφανίζεται ως Τζόρτζιο Ζερμόν (Τραβιάτα) και ως Κόμης ντε Νεβέρ στη νέα παραγωγή του έργου του Μέγερμπεερ Οι Ουγενότοι στο Κρατικό Θέατρο της Νυρεμβέργης.
Εκτός από την όπερα ο Κούπφερ δίνει σε όλο τον κόσμο συναυλίες, μεταξύ άλλων, στην πόλη του Μεξικού με τη Λυρική Συμφωνία του Τσεμλίνσκυ, στη Βαρκελώνη με τα Κάρμινα Μπουράνα, στο Ζάλτσμπουργκ με τα Κατά Ματθαίον Πάθη, στην Αγία Πετρούπολη με το Γερμανικό ρέκβιεμ, καθώς και με προγράμματα λιντ (Το χειμωνιάτικο ταξίδι και τραγούδια Στράους, Ζόμμερ και Κόρνγκολντ). Την περίοδο 2012-2013 ερμήνευσε πολύ επιτυχημένα Κούρβεναλ (Τριστάνος και Ιζόλδη) και Αγγελιοφόρο (Γυναίκα δίχως σκιά), ενώ είχε ήδη ερμηνεύσει Ορέστη (Ηλέκτρα), τον επώνυμο ρόλο στον Γουλιέλμο Τέλλο του Ροσσίνι και Τζόρτζιο Ζερμόν στην Τραβιάτα. Το ντεμπούτο του ως Μπέκμεσσερ στους Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης (Κρατικό Θέατρο της Νυρεμβέργης, 2011) χαρακτηρίστηκε «λαμπρό» από το Opernwelt. Κατά τη διάρκεια των πρόσφατων καλλιτεχνικών περιόδων έχει εμφανιστεί ως προσκεκλημένος τραγουδιστής στις όπερες του Τόκιο και του Στρασβούργο (WolframvonEschenbach) και στο Τεάτρο Κολόν του Μπουένος Άιρες (Αγγελιοφόρος στην όπερα Γυναίκα δίχως σκιά). Έχει εμφανιστεί στην Κόμισε Όπερ του Βερολίνου (επώνυμος ρόλος στον Ντον Τζοβάννι, 2011), στη Σέμπερ Όπερ της Δρέσδης (2010), στην Όπερα της Ζυρίχης (ντεμπούτο το 2012, με πρωταγωνιστικό ρόλο στον Γουλιέλμο Τέλλο), στην Κρατική Όπερα Ούντερ ντεν Λίντεν του Βερολίνου (Καπρίτσιο) και στη Κρατική Βαυαρική Όπερα του Μονάχου (Έτσι κάνουν όλες). Έχει συνεργαστεί με το Θέατρο της Βρέμης ως Ιωάννης (Σαλώμη , 2008). Το 2005 άρχισε η συνεργασία του με το Κρατικό Θέατρο της Νυρεμβέργης. Έχει συνεργαστεί επί μακρώ με τη Σέμπερ Όπερ της Δρέσδης όπου τραγούδησε σημαντικούς οπερατικούς ρόλους: Κόμης Αλμαβίβα (Οι γάμοι του Φίγκαρο), Παπαγκένο (Ο μαγικός αυλός), Γουλιέλμος (Έτσι κάνουν όλες) και Ολίβιερ στο Καπρίτσιο του Στράους. Έχει συνεργαστεί με διάσημους μαέστρους, μεταξύ άλλων, Σινόπολι, Μαζούρ, Σαγύ, Ζακόμπ, Χέρρεβεγκε, Τέιτ, Γκούττενμπεργκ, Ναγκάνο, Τεμιρκάνοφ, Μπλόμστεντ κ.ά. Έχει δώσει ρεσιτάλ σε όλο τον κόσμο και έχει πάρει μέρος σε διεθνή φεστιβάλ (του Ζάλτσμπουργκ, Σλέσβιχ-Χόλσταϊν, Μπετόβεν στη Βιέννη, του Ράινγκαου, Παλαιάς Μουσικής στη Βοστώνη, στο Λίνκολν Σέντερ, Μενουχίν στο Γκστάαντ). Το 2012 κυκλοφόρησαν οι ηχογραφήσεις του στο Χειμωνιάτικο ταξίδι του Σούμπερτ (CD, MeisterKlang) και στους Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης του Βάγκνερ (DVD).
Έχει πάρει βραβεία σε πολλούς διαγωνισμούς. Σπουδαστής ακόμα έκανε τις πρώτες επιτυχημένες οπερατικές ερμηνείες του στο Κρατικό Θέατρο του Μάινινγκεν.
Εννέα μόλις ετών πήρε τα πρώτα μαθήματα τραγουδιού του στη μουσική σχολή της γενέτειράς του, Γκρίμα. Σπούδασε με τη HelgaForner (Μουσική Ακαδημία της Λειψίας) και πήρε μαθήματα τελειοποίησης με τους TheoAdam και ElioBattaglia. Ολοκλήρωσε σπουδές με τους Elisabeth Schwarzkopf, Dietrich Fischer-Dieskau, Harald Stamm και Dale Fundling.
Η Χορωδία MotettenChor του Μονάχου είναι από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά φωνητικά σχήματα της Γερμανίας. Εμφανίζεται σε γνωστές αίθουσες συναυλιών της πόλης καθώς και στην εκκλησία του Αγίου Ματθαίου, και διαδραματίζει ενεργό ρόλο στα γερμανικά και διεθνή μουσικά δρώμενα.
Αριθμεί περίπου 90 μέλη. Στο ρεπερτόριό της υπάρχουν πολλά έργα α καπέλα και συμφωνικές συνθέσεις του 19ου, του 20ού και του 21ου αιώνα: Συτς, Μοντεβέρντι, Μπαχ, Χαίντελ, Χάυντν και Μότσαρτ, αλλά και Σούμπερτ, Μπετόβεν, Μπερλιόζ, Μπραμς και Βέρντι, καθώς και Ρέγκερ, Πουλένκ, Χόνεγκερ, Μαρτίν, Γιάνατσεκ, Μπέρνστιν και Μπρίττεν. Το Σύνολο ερμηνεύει έργα που σπάνια παρουσιάζονται π.χ. Η νύφη φάντασμα του Ντβόρζακ, Αθαλία του Μέντελσον, και έργα σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση: Βίλφρηντ Χίλλερ Σουλαμίτ (1990), Κάρλο Πεντίνι Ρέκβιεμ (2005), Πάουλ Μπεν Χαΐμ Γιοράμ (2008), Μαρί Βίμαντ Unterwegs (2010), Ε. Σνάιντερ Orbe rotundo (2010).
Η MotettenChor περιοδεύει σε όλο τον κόσμο, από τις ευρωπαϊκές χώρες στα Κανάρια νησιά και από το Ισραήλ στη Βραζιλία και την Αργεντινή. Το 2002 περιόδευσε σε Βραζιλία, ΗΠΑ, Μεξικό και Κίνα. Το 2005 ερμήνευσε το Ρέκβιεμ του πολέμου του Μπρίττεν για την 60ή επέτειο από τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, συναυλία που μεταδόθηκε ζωντανά από τη βαυαρική Τηλεόραση. Το 2008, στο Μόναχο, ερμήνευσε σε πρώτη παρουσίαση το ορατόριο του Πάουλ Μπεν Χαΐμ Γιοράμ (1933), ενώ το 2012 το παρουσίασε στο Τελ Αβίβ με τη Φιλαρμονική του Ισραήλ. Κομβικό σημείο στην ιστορία της θεωρεί τις πολλές και πετυχημένες παρουσιάσεις του έργου Κάρμινα Μπουράνα του Ορφ, μια από τις οποίες παρακολούθησε ο ίδιος ο συνθέτης. Η Χορωδία MotettenChor του Μονάχου, που συνδέεται στενά με την προτεσταντική Εκκλησία του Αγίου Ματθαίου, ιδρύθηκε το 1960 από τον Hans Rudolf Zöbeley (1931-2007). Ο Hayko Siemens υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του Συνόλου από το 1998 μέχρι το 2003.
Από το 2013 μουσικός διευθυντής της MotettenChor του Μονάχου είναι ο Benedikt Haag.
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στην Ελλάδα. Δημιουργήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα ως Συμφωνική Ορχήστρα
του Ωδείου Αθηνών και έκτοτε πέρασε από διάφορα στάδια, τόσο ως προς την ονομασία, όσο και ως προς τον τρόπο λειτουργίας της. Η πρώτη συναυλία της ως Κρατική Ορχήστρα Αθηνών δόθηκε στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Από την ίδρυσή της έως σήμερα, η ΚΟΑ προσφέρει στους Έλληνες τη δυνατότητα επικοινωνίας με τα αριστουργήματα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, ενώ ταυτόχρονα είναι ο κορυφαίος εκφραστής της εγχώριας συνθετικής παραγωγής. Έχει σταθερή παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα, πραγματοποιώντας πάνω από πενήντα συναυλίες ετησίως. Εκτός από την Αθήνα, εμφανίζεται τακτικά σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, καθώς και σε σημαντικές αίθουσες και φεστιβάλ του εξωτερικού. Εξέχοντες αρχιμουσικοί, ανάμεσά τους οι Ρίχαρντ Στράους, Βάινγκαρτνερ, Κνάπερτσμπους, Βάλτερ, Μητρόπουλος, Γιόχουμ, Μαρκέβιτς, Μάαζελ, Τεμιρκάνοφ, Πλασόν, και κορυφαίοι σολίστ, όπως οι Ρούμπινσταϊν, Κεμπφ, Κορτώ, Κράισλερ, Τιμπώ, Καζάλς, Ροστροπόβιτς, Μπρέντελ, Μπάρενμποϊμ και Άργκεριχ, έχουν συμπράξει με την Ορχήστρα κατά την πολύχρονη ιστορία της.
Διευθυντές της Ορχήστρας έχουν διατελέσει κατά το παρελθόν οι Φιλοκτήτης Οικονομίδης, Θεόδωρος Βαβαγιάννης, Ανδρέας Παρίδης, Μάνος Χατζιδάκις, Γιάννης Ιωαννίδης, Αλέξανδρος Συμεωνίδης, Άρης Γαρουφαλής και Βύρων Φιδετζής.
Από τον Μάιο του 2011 διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών είναι ο Βασίλης Χριστόπουλος.
Βασίλης Χριστόπουλος
Καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΑ από τον Μάιο του 2011και κορυφαίος αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νοτιοδυτικής Γερμανίας στην Κωνσταντία από το 2005. Από το 1999 έως το 2005 υπήρξε τακτικός προσκεκλημένος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Έχει διευθύνει φημισμένες ορχήστρες, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η Φιλαρμόνια του Λονδίνου, η Φιλαρμονική της Ραδιοφωνίας της Βόρειας Γερμανίας, η Νέα Φιλαρμονική της Ιαπωνίας, η Φιλαρμονική του Κατάρ, η Συμφωνική της Τσέχικης Ραδιοφωνίας και οι Φιλαρμονικές της Βρέμης και του Ντούισμπουργκ.
Γεννήθηκε το 1975 στο Μόναχο. Σπούδασε όμποε και ανώτερα θεωρητικά στο Ωδείο Αθηνών, διεύθυνση ορχήστρας στη Μουσική Ακαδημία του Μονάχου με τον καθηγητή Χέρμαν Μίχαελ. Ως ομποΐστας διετέλεσε μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ από το 1993 έως το 1995.
Το 1999 τιμήθηκε από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με την ετήσια διάκριση σε νέο μουσικό. Το 2000 κέρδισε τον πρώτο διαγωνισμό «Μπαντ Χόμπουργκ» στην ομώνυμη πόλη της Γερμανίας και βραβεύθηκε στον διεθνή διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος» στην Αθήνα.
Στη δισκογραφία του συμπεριλαμβάνεται η πρώτη ηχογράφηση κοντσέρτων του Νίκου Σκαλκώτα με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (BIS, 2008). Ο δίσκος του Άριες Μότσαρτ, με τη γαλλίδα υψίφωνο Ζεραλντίν Καζέ και τη Φιλαρμονική της Νοτιοδυτικής Γερμανίας, απέσπασε έναν χρυσόν Ορφέα από τη Διεθνή Ακαδημία Λυρικού Δίσκου στο Παρίσι, ως η «καλύτερη ηχογράφηση Μότσαρτ του 2009».
Το 2013, η Γαλλική Δημοκρατία τίμησε τον Βασίλη Χριστόπουλο με το παράσημο του Ιππότη των Τεχνών και των Γραμμάτων.
Τιμές των εισιτηρίων: 11 € (Ζώνη Γ), 20 € (Ζώνη Β), 28 € (Zώνη Α) και 40 € (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 6,5 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι και Α.Μ.Ε.Α.) και 8,5 € (65+ και πολύτεκνοι).
Πληροφορίες για το κοινό στο τηλέφωνο: 210 72.82.333
και στην ιστοσελίδα του Μεγάρου: www.megaron.gr
Επίσης: https://www.facebook.com/megaron.gr http://www.pinterest.com/megaronathens/
https://twitter.com/MegaronAthens Πληροφορίες γι’ αυτό το δελτίο τύπου: Αντώνης Στεφάνου: 210 7282 725 aste@megaron.gr Γεωργία Σμέρου: 210 7282 748 smerou@megaron.gr