ΙΤΑΛΙΚΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΠΑΤΗΣΙΩΝ 47
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Άνοιξη στην Κοιλάδα των Ναών του Ακράγαντα
Οι υδατογραφίες του Πάβλου Χαμπίδη
Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα
ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΙΤΑΛΙΚΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
14/12/18 – 9/2/2019
Την Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2018, στις 19.00, εγκαινιάζεται στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο η έκθεση « Άνοιξη στην Κοιλάδα των Ναών του Ακράγαντα. Οι υδατογραφίες του Πάβλου Χαμπίδη».
Παράλληλα θα εκτεθεί εποπτικό υλικό με εικόνες και πληροφοριακό υλικό από το Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Φεβρουαρίου 2019 και θα είναι ανοιχτή στο κοινό καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή 11.00-17.00 και Σάββατο 11.00 – 13.30 (εκτός αργιών και εορτών). Θα ακολουθήσει cocktail και γευσιγνωσία παραδοσιακών προϊόντων από την Σικελία.
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ
Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με την Περιφέρεια της Σικελίας και το Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα στο πλαίσιο της πολιτιστικής πρωτοβουλίας Tempo Forte της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Ελλάδα.
Την Άνοιξη του 2015 ο Πάβλος Χαμπίδης φιλοξενήθηκε στην “Κοιλάδα των Ναών”
για να δημιουργήσει μιά σειρά σχεδίων με στόχο την έκδοση ενός ταξειδιωτικού
σημειωματαρίου.
Αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς ήταν το λεύκωμα “Spring in the Valley” , το οποίο
εκδόθηκε σε συνεργασία με τις εκδόσεις “DeAgostini” και παρουσιάστηκε στα πλαίσια
της όμωνυμης έκθεσης στην Villa Aurea, στην Κοιλάδα των Ναών, το 2016.”
Το σύγχρονο ημερολόγιο του Πάβλου Χαμπίδη / Agata Polizzi
Με την αίσθηση ενός χρόνου που μεταβάλλεται συνεχώς, κοινωνοί σεναρίων ολοένα και πιο τεχνολογικών και ασφυκτικών με τις εικόνες να τρέχουν με γοργούς ρυθμούς, αφηνόμαστε στη γοητεία της εξαιρετικής αφηγηματικής ηρεμίας του Πάβλου Χαμπίδη: μικρές σκηνές σπάνιας πνοής, ανάλαφρες και φωτεινές, διαπνεόμενες από μια ατμόσφαιρα μαγευτικού δέους όπου η «ιστορία της αρχιτεκτονικής» μεταλλάσσεται σε αιθέριο σκηνικό, παρόν ενός ένδοξου και μυθικού παρελθόντος.
Ο Έλληνας καλλιτέχνης Χαμπίδης, κοινωνός ενός τοπίου παρόμοιου με εκείνο της Σικελίας και συνδεόμενος στενά με αυτό με αδιάψευστη πολιτισμική συνάφεια, συλλαμβάνει εκείνη την ουσία που μόνο τα καθαρά και ενθουσιώδη μάτια μπορούν ακόμα να διαβλέψουν: εκείνη την ουσία που, σε ένα μακρινό Grand Tour, τροφοδότησε το τολμηρό πνεύμα παθιασμένων και ατρόμητων ταξιδευτών, πρωτοπόρων μιας παγκοσμιοποίησης που είχε το άρωμα της ανακάλυψης.
Στα έργα του Χαμπίδη, η Κοιλάδα των Ναών στον Ακράγαντα με την Ιερά Οδό της, προασπιστής μιας ενέργειας που λίγα μέρη στον κόσμο μπορούν ακόμα να επιδείξουν, μετουσιώνεται σε σκηνικό μιας ιστορίας όπου κάθε στοιχείο είναι προσοχή στη λεπτομέρεια, είναι μινιατούρα, είναι μεταφορά αισθήσεων. Χάρη στο σχέδιο που ζωντανεύει από το χρώμα, το ανθρώπινο τοπίο διαπλέκεται με το γεωγραφικό σε απαλές σκηνές, διάσπαρτες με δέντρα, ζώα, ανθρώπους, κτίσματα, αγέρωχη θάλασσα και ουρανό, έντονο φως. Σκηνές στις οποίες ανά στιγμές φαίνεται σαν να μπορούμε ακόμα και ν’ αδράξουμε τις μυρωδιές μιας ηλιόλουστης σικελικής υπαίθρου, όπου όλα έχουν αποκρυσταλλωθεί σε έναν άχρονο χρόνο.
Η αναμέτρηση με τον ορίζοντα ενός τόσο φημισμένου αρχαιολογικού χώρου αποτελεί αναμφισβήτητα όχι εύκολο εγχείρημα για οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Αυτό όμως που καθιστά το έργο του Χαμπίδη ξεχωριστό είναι ακριβώς η απλότητα με την οποία αποτυπώνει, με γοργή κίνηση, τη ζωή που κυλάει γύρω από τις αρχαιότητες, ανανεώνοντας την αξία τους.
Το Πάρκο και η ιστορία του
Το Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα διαφυλάσσει τις μνημειώδεις αρχαιότητες του Ακράγαντα, μιας από τις σημαντικότερες ελληνικές αποικίες στη Μεσόγειο. Το 1997 εντάχθηκε στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ενώ το 2015 έλαβε τη Δήλωση Εξέχουσας Οικουμενικής Αξίας, που συντάσσεται για μνημεία που διακρίνονται όχι μόνο για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και για την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και για το επίπεδο προσβασιμότητας.Κάθε χρόνο η μνημειακή και περιβαλλοντική κληρονομιά του Πάρκου προσελκύει πάνω από εξακόσιες χιλιάδες επισκέπτες, με έντονη ανοδική τάση, που το καθιστά ένα από τα πιο επισκέψιμα αξιοθέατα του νησιού. Χάρη στην επιστημονική, οργανωτική, διοικητική και οικονομική αυτονομία του, το Πάρκο έχει διευρύνει τα τελευταία χρόνια την πολιτιστική του προσφορά, ανοίγοντας νέους αρχαιολογικούς χώρους, βελτιώνοντας και διαφοροποιώντας τις διαδρομές των επισκεπτών και εξασφαλίζοντας την πρόσβαση σε όσο το δυνατό περισσότερους επισκέπτες. Σε σταθερή βάση διοργανώνονται επίσης εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την πολιτιστική κληρονομιά και τη δημόσια αρχαιολογία. Αυτές απευθύνονται σε νέους και ενήλικες, σε ειδικούς ή απλούς λάτρεις, αποσκοπώντας στην ανάπτυξη μιας συνεχούς και συνειδητής σχέσης μεταξύ της κοινότητας και της κληρονομιάς της (Maria Concetta Parello).
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Πάβλος Χαμπίδης είναι Έλληνας ζωγράφος γεννημένος το 1957 στη Θεσσαλονίκη. Το 1976 ξαναγεννήθηκε στη Σουηδία, όπου σπούδασε Ιστορία της Τέχνης και Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Λουντ. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Σουηδία, αφιερώθηκε στη μελέτη των σύγχρονων τεχνικών της χαρακτικής, εργάστηκε ως freelance σκιτσογράφος και άρχισε να εκθέτει την δουλειά του. Έχει ζήσει στο Βερολίνο, το Παρίσι, το Τόκιο, τη Γενεύη, τις Βρυξέλλες και στην Αθήνα. Τα έργα του έχουν παρουσιαστεί σε πολυάριθμες ατομικές εκθέσεις σε όλες αυτές τις πόλεις, καθώς και στην Κοπεγχάγη και την Μπολόνια, και σε ομαδικές, στην Αμβέρσα, την Στοκχόλμη, την Κωνσταντινούπολη και στο Σικάγο. Το 2004 η Louis Vuitton ανέθεσε στον Πάβλο Χαμπίδη να φιλοτεχνήσει το “Carnet de voyage d’Athènes”, ένα ταξιδιωτικό σημειωματάριο της σύγχρονης Αθήνας με 117 υδατογραφίες, το οποίο εκδόθηκε με αφορμή του Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας. Ο Πάβλος Χαμπίδης είναι γνωστός για τις δημοφιλείς εκδόσεις με υδατογραφίες σύγχρονων πόλεων και του περιβάλλοντός τους, μεταξύ των οποίων η συλλογή του για την Κωνσταντινούπολη καθώς και το λεύκωμα ” A journey to Paxos” που εκδόθηκε από την Chris Bοϊcos Fine Arts. Το 2015 ο Πάβλος Χαμπίδης αντιμετώπισε μια νέα πρόκληση, εντελώς διαφορετική από τις περίφημες υδατογραφίες του για το αστικό περιβάλλον. Το Αρχαιολογικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα τού ανέθεσε να φιλοτεχνήσει μια σειρά σχεδίων για την Κοιλάδα των Ναών, του μεγαλύτερου αρχαιολογικού χώρου στον κόσμο και μνημείου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, που χρονολογείται από την κλασική περίοδο της Μεγάλης Ελλάδος.