Το Μουσείο Μπενάκη εγκαιν ίασε την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2015 και ώρα 20:00, την έκθεση SANTIAGO CALATRAVA. Η ανοικοδόμηση του ελληνορθόδοξου ναού του Αγίου Νικολάου στο «Σημείο Μηδέν», η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1) και θα διαρκέσει έως τις 25 Οκτωβρίου 2015.
Η έκθεση προτάθηκε στο Μουσείο Μπενάκη από τον αρχιτέκτονα Santiago Calatrava και την Αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού και Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. Στην Εθνική Πινακοθήκη άλλωστε είχε πραγματοποιηθεί το 2001 η αναδρομική έκθεση του αρχιτέκτονα με τίτλο «CALATRAVA: Γλύπτης, Αρχιτέκτονας, Μηχανικός».
Στο Μουσείο Μπενάκη θα παρουσιαστούν τα στάδια της αναδημιουργίας του ναού του Αγίου Νικολάου στο «Σημείο Μηδέν» μέσα από αρχιτεκτονικές μακέτες, σχέδια, ακουαρέλες, ψηφιακές αποδόσεις του ναού, καθώς και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ Το παλιό κτίσμα του ελληνορθόδοξου ναού καταστράφηκε ολοσχερώς με την κατάρρευση του Νότιου Πύργου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου κατά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001. Μετά από μακρές διαπραγματεύσεις με τη Λιμενική Αρχή της πολιτείας της Νέας Υόρκης και του New Jersey, η Ελληνική Ορθόδοξη Αρχιεπισκοπή της Αμερικής έλαβε την άδεια να οικοδομήσει νέο ναό του Αγίου Νικολάου στο ανατολικό άκρο του νέου Πάρκου Ελευθερίας, πάνω από το Κέντρο Ασφαλείας Οχημάτων του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου.Η ανοικοδόμηση της εκκλησίας του Αγίου Νικολάου στο «Σημείο Μηδέν», όχι μόνο αντικαθιστά τον ναό που καταστράφηκε την 11η Σεπτεμβρίου 2001, αλλά εντάσσεται στο πλαίσιο της αναδιαμορφωμένης περιοχής του «Σημείου Μηδέν» με έναν ιδιαίτερο ρόλο ως το μοναδικό μη κοσμικό κτήριο.
Το κτήριο αποτελεί τοπόσημο, καθώς πρόκειται για το εθνικό ιερό της ελληνορθόδοξης εκκλησίας της Αμερικής και έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ένα μέρος του να είναι ανοιχτό για όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από το θρήσκευμά τους, και ένα μέρος του για λατρεία, προσευχή, διαλογισμό και φιλοξενία.“Ο σχεδιασμός του ναού θα πρέπει να είναι σύμφωνος με τις παραδόσεις και το τελετουργικό της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, αλλά ταυτόχρονα να αναγνωρίζει το γεγονός ότι ζούμε στον 21ο αιώνα.”Η Σεβασμιότης του, Αρχιεπίσκοπος Δημήτριος Ανταποκρινόμενος στην πρόκληση αυτή, ο Santiago Calatrava ανέλαβε να οικοδομήσει ένα κτίσμα και μια αλληλουχία θρησκευτικών χώρων που θα ανταποκρίνονταν στο παραδοσιακό ελληνικό τελετουργικό, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια χωρικά διαφοροποιούμενη αρχιτεκτονική ακολουθία.Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Σε επίπεδο εννέα περίπου μέτρα πάνω από αυτό του δρόμου, η εκκλησία θα ορθώνεται λίγο ψηλότερα από το φύλλωμα των βελανιδιών του Μνημείου του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου. Η περίοπτη αυτή θέση αρμόζει στον ενδεδυμένο με πέτρα ναό, που είναι το μόνο θρησκευτικό κτίσμα στην ανοικοδομημένη περιοχή. Από τη θέση αυτή, θα αποτελεί φανό ελπίδας και πνευματικής αναγέννησης για τους πιστούς, τους κατοίκους της πόλης και τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες που περνούν από τον αναπλασμένο χώρο του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου.Το εξωτερικό του ναού απαρτίζεται από τέσσερις μεγάλους και συμπαγείς πεσσούς καλυμμένους από πέτρα, που ορίζουν ένα δομικό τετράγωνο. Εγγεγραμμένοι κυκλικά στο τετράγωνο, το τύμπανο με τον τρούλο είναι κατασκευασμένοι στο εξωτερικό από λεπτή πέτρα και φύλλα γυαλιού που φωτίζονται από μέσα. Τη νύχτα, όλη η πρόσοψη φέγγει αντιστικτικά προς τη συμπαγή μάζα των πεσσών. Παρότι δίνει την εντύπωση της μονοκόμματης ύλης, η επιφάνεια του τυμπάνου και του τρούλου χωρίζεται σε σαράντα ελάσματα, σε ανάμνηση των σαράντα παραθύρων του τρούλου της Αγίας Σοφίας. Σαράντα ευδιάκριτοι φεγγίτες ενσωματώνονται αρμονικά στην τρισδιάστατη αυτή σύνθεση.
Οι γωνιακοί πεσσοί είναι καλυμμένοι από μεγάλες και μικρές οριζόντιες λωρίδες λευκού και γκρίζου μαρμάρου που εναλλάσσονται, ανακαλώντας το Ναό του Αγίου Σωτήρος στη Χώρα της Τουρκίας. Επιπρόσθετοι χώροι εκδηλώσεων και εσωτερικά κλιμακοστάσια στεγάζονται σε μια κτιριακή επέκταση των δύο δυτικών πεσσών, όπου χρησιμοποιείται η ίδια εναλλαγή λωρίδων λευκού και γκρίζου μαρμάρου. Στη δυτική πρόσοψη του ναού, ένας πολυεδρικός τοίχος-παραπέτασμα, παρόμοιας κατασκευής με αυτή του εξωτερικού τρούλου, φωτίζει τις αίθουσες Πένθους και Κοινότητας που στεγάζονται στα ανώτερα επίπεδα του ναού.