Eκδηλώσεις από Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Mε ιδιαίτερη επισημότητα εγκαινιάστηκε στις 8 Απριλίου 2017, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), η παγκόσμιας εμβέλειας διοργάνωση σύγχρονης τέχνης documenta 14, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλο και τον Πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας κ. Φρανκ – Βάλτερ Στάινμάιερ.
H Διευθύντρια του ΕΜΣΤ Κατερίνα Κοσκινά υποδέχθηκε τους υψηλούς καλεσμένους και απηύθυνε χαιρετισμό και στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου εξήρε τη σημασία της έκθεσης «στο κόσμημα του πολιτισμού», όπως χαρακτήρισε το ΕΜΣΤ.
Ο δήμαρχος της Αθήνας Γιώργος Καμίνης εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι η έκθεση διοργανώνεται και στην Αθήνα: «Κάθε δήμαρχος θα ήθελε να ζήσει τη σημερινή μέρα», είπε.
Ο δήμαρχος του Κάσελ Μπέρναρντ Χίλγκεν εξέφρασε και αυτός τη χαρά του για το γεγονός ότι η έκθεση συνδιοργανώνεται στην Αθήνα «τη σπουδαία αυτή πόλη», όπως είπε, μια πρόταση την οποία απεδέχθη αμέσως και υποστήριξε ολόψυχα.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής Άνταμ Σίμιτσικ αναφέρθηκε στην ιδέα του να διοργανωθεί η documenta 14 στην Αθήνα και στο Κάσελ, αναλύοντας ότι η πρότασή του επανεξετάζει τη θέση αυτού του θεσμού αντιστρέφοντας τον συνηθισμένο μέχρι τώρα ρόλο του οικοδεσπότη, με την προοπτική ενός αμοιβαίου «μαθήματος από την Αθήνα».
Στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε τη σημασία της «εμβληματικής έκθεσης» και υπογράμμισε ότι «το Ελληνικό Πνεύμα, εδώ στο λίκνο του, συναντάται με το Γερμανικό Πνεύμα για να υπερασπισθούν τη φυσική θέση τους στον αενάως απαστράπτοντα αστερισμό της Ευρωπαϊκής Πολιτισμικής Κληρονομιάς».
Τέλος, ο Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας κ. Φρανκ Βάλτερ Στάινμάιερ, είπε στον χαιρετισμό του ότι ο τίτλος της έκθεσης «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», «ενώ μοιάζει αυτονόητος αφού είναι το λίκνο της δημοκρατίας μας, θέλει να εστιάσει στο παρόν, στα πολιτικά και οικονομικά ρήγματα μεταξύ μας, τα οποία, – έτσι αντιλαμβάνομαι εγώ το μήνυμα- οφείλουμε να υπερβούμε».
Μετά τις ομιλίες ακολούθησε ξενάγηση των επισήμων στους χώρους και τα εκθέματα της έκθεσης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).
Το άνοιγμα της έκθεσης στο κοινό πραγματοποιήθηκε αμέσως μετά, όπου οι πόρτες του ΕΜΣΤ άνοιξαν για να υποδεχτούν με χαρά τους πέραν των 2.700 επισκεπτών που κατέφθασαν από όλον τον κόσμο για να δουν την έκθεση.
Για περισσότερες πληροφορίες:

Φωτογραφία: Stephie Grape
Το ΕΜΣΤ στο Κάσελ
10 Ιουνίου – 17 Σεπτεμβρίου 2017
Κατά τη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο Μουσείο Fridericianum του Κάσελ στις 7 Μαρτίου 2017, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) και η documenta 14 παρουσίασαν τις πτυχές της συνεργασίας τους στις πόλεις όπου εδρεύουν τα δύο ιδρύματα.
Η Κατερίνα Κοσκινά (Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) και ο Adam Szymczyk (Καλλιτεχνικός Διευθυντής της documenta 14) ανακοίνωσαν ότι η documenta 14 θα φιλοξενηθεί στο ΕΜΣΤ από τις 8 Απριλίου έως και τις 16 Ιουλίου 2017. Με τη σειρά της, η documenta 14 θα φιλοξενήσει τμήμα της μουσειολογικής μελέτης της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ με έργα από την ελληνική και διεθνή σύγχρονη τέχνη στο Fridericianum του Κάσελ από τις 10 Ιουνίου έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2017.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), με τη νέα σειρά με τίτλο Το ΕΜΣΤ στον κόσμο, είδε στον τίτλο εργασίας της έκθεσης Μαθαίνοντας από την Αθήνα μια ευκαιρία να αξιοποιήσει με την σειρά του την ευκαιρία που του δίνεται να μάθει από το Κάσελ και ταυτόχρονα να δημιουργήσει ένα δίαυλο που θα επεκτείνει την επαφή του με τον κόσμο. Έτσι, οι δύο οργανισμοί συμφώνησαν να δοθεί η δυνατότητα στο Μουσείο να εκθέσει μέρος της συλλογής του στο Κάσελ, στο εμβληματικό Fridericianum.
Η έκθεση του ΕΜΣΤ στο Fridericianum του Κάσελ (10/6 – 17/9/2017) κατά τη διάρκεια της documenta 14 σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η συλλογή του μουσείου παρουσιάζεται στη Γερμανία.
Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα
Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (Μ ΗΚΑ)
Εγκαίνια: 27 Απριλίου 2017
Οι Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα στο Μ ΗΚΑ αποτελούν το δεύτερο μέρος της συνεργασίας των δύο Μουσείων, που θα παρουσιαστεί σε τέσσερα επεισόδια από τις 28 Απριλίου 2017 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018 στο Βέλγιο, συνεχίζοντας τον θεωρητικό και οπτικό διάλογο των δύο μουσείων μέσα από έργα των συλλογών τους, στο άρτι ανακαινισμένο M HKA στην Αμβέρσα. Στο πρώτο επεισόδιο (28/04–25/06/2017) παρουσιάζεται η ενότητα ΟΠΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ με έργα της Μπίας Ντάβου, Anne-Mie van Kerckhoven και Alevtina Kakhidze.
Οι Κρίσιμοι Διάλογοι: Αθήνα – Αμβέρσα ήταν η πρώτη έκθεση που έγινε στο νέο κτήριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), με τη συνεργασία του Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (Μ ΗΚΑ), στις 31 Οκτωβρίου 2016, η οποία εγκαινίασε ταυτόχρονα τον χώρο των Περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΣΤ και το Πρόγραμμα Το ΕΜΣΤ στον Κόσμο. Η έκθεση ολοκληρώθηκε στην Αθήνα στις 5 Φεβρουαρίου 2017.
Οι Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα ενσαρκώνουν την πεποίθηση ότι τα έργα τέχνης δημιουργούν συνεχώς νέες έννοιες και ερωτήσεις και με τον τρόπο αυτό τονώνουν έναν διάλογο που μπορεί να αποτελέσει βάση για έναν νέο τρόπο σκέψης και έναν διαφορετικό – εναλλακτικό τρόπο δράσης.
Για περισσότερες πληροφορίες:

Φωτογραφία: Στέφανος Τσιβόπουλος, The Land, 2006
Η Ελληνική Παρουσία στην 57η Μπιενάλε Βενετίας
Ελληνικό Περίπτερο
Εθνική Συμμετοχή «Εργαστήριο Διλημμάτων»
Επίτροπος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), Διευθύντρια: Κατερίνα Κοσκινά
Επιμελητής: Ορέστης Ανδρεαδάκης
Καλλιτέχνης: Γιώργος Δρίβας, www.drivas.org
Βενετία – Giardini
Εγκαίνια: 12 Μαΐου 2017, 16.45
Ο καλλιτέχνης Γιώργος Δρίβας θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην 57η Διεθνή Έκθεση Τέχνης – La Biennale di Venezia (13/05– 26/11/2017) με την βιντεοεγκατάσταση με τίτλο Εργαστήριο Διλημμάτων, σε επιμέλεια του Ορέστη Ανδρεαδάκη. Το ΕΜΣΤ είναι ο Επίτροπος της εθνικής συμμετοχής. Το έργο επελέγη ανάμεσα από 30 προτάσεις, από καλλιτεχνική επιτροπή που ορίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το Εργαστήριο Διλημμάτων είναι μια αφηγηματική εγκατάσταση βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες», η οποία θέτει ένα δίλημμα μεταξύ της σωτηρίας του Ξένου και της διατήρησης της όποιας ασφάλειας του Εγχώριου. Διαπραγματεύεται τα τρέχοντα παγκόσμια κοινωνικοπολιτικά ζητήματα, και ασχολείται με την αγωνία, την απορία και τη σύγχυση ατόμων και κοινωνικών ομάδων όταν καλούνται να διαχειριστούν παρόμοια διλήμματα.
Το Εργαστήριο Διλημμάτων επικεντρώνεται στο δίλημμα της τραγωδίας μέσα από τα αποσπάσματα ενός ημιτελούς ντοκιμαντέρ ενός επιστημονικού πειράματος.
Η καταξιωμένη ηθοποιός Charlotte Rampling έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στα βίντεο του Εργαστηρίου Διλημμάτων, μαζί με άλλους γνωστούς Έλληνες ηθοποιούς όπως, τους Γιώργο Κοτανίδη, Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Κόρα Καρβούνη, Πολύδωρο Βογιατζή, Ρένα Κυπριώτη, Πάνη Καλοφωλιά.
Για περισσότερες πληροφορίες:

www.laboratoryofdilemmas.gr
Ο Γιώργος Σαπουντζής στην 57η Biennale di Venezia
Βενετία – Αrsenale
13 Μαΐου – 26 Νοεμβρίου 2017
Ο Γιώργος Σαπουντζής είναι ένας από τους καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν από την κ. Christine Macel, διευθύντρια της φετινής Μπιενάλε Βενετίας για την έκθεση που θα επιμεληθεί στο χώρο της Αρσενάλε.
Ο Γιώργος Σαπουντζής δημιουργεί πολυμεσικά έργα σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, εκκινώντας συχνά από δημόσια μνημεία και καθημερινές εικόνες, αντικείμενα που εκπροσωπούν κάποια όψη συλλογικής ή προσωπικής μνήμης. Στην καρδιά των περισσότερων έργων του βρίσκονται γλυπτικές εγκαταστάσεις, με υλικά όπως φύλλα και βέργες αλουμινίου, υφάσματα με έντονα χρώματα, καρφίτσες, κόμποι και ιμάντες. Όλα αυτά τα υλικά μοιράζονται κάποιες συγκεκριμένες ιδιότητες: είναι ελαφριά, ελαστικά και εύπλαστα.
Η έκθεση Viva Arte Viva στο Κεντρικό Περίπτερο στα Giardini και την Corderie της Arsenale, διοργανώνεται από την κ. Christine Macel, η οποία υποστηρίζει ότι «σχεδιάστηκε με τους καλλιτέχνες, από τους καλλιτέχνες και για τους καλλιτέχνες». Στην κύρια έκθεση της 57ης Μπιενάλε της Βενετίας, προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν 120 καλλιτέχνες, από τους οποίους 103 συμμετέχουν για πρώτη φορά.
Παράλληλο Πρόγραμμα της 57ης Μπιενάλε Βενετίας
GLASS AND BONE SCULPTURES 1977–2017
Έκθεση JAN FABRE
Βενετία – Abbazia di San Gregorio
Εγκαίνια: 11 Μαΐου 2017, 17.00 – 21.00
Η έκθεση Jan Fabre. Glass and Bone Sculptures 1977-2017 εντάσσεται στο παράλληλο Πρόγραμμα της 57ης Διεθνούς Έκθεσης Τέχνης La Biennale di Venezia (13/05– 26/11/2017).
Η επιμέλεια είναι των Giacinto Di Pietrantonio, Κατερίνα Κοσκινά και Dimitri Ozerkov και με την υποστήριξη του GAMeC – Modern and Contemporary Art Gallery of Bergamo σε συνεργασία με το EΜΣΤ – Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Αθήνα) και το Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ (Αγία Πετρούπολη). Παρουσιάζει πάνω από σαράντα γλυπτά του Jan Fabre, που αφορούν στην μακροχρόνια έρευνα του «άτακτου» Φλαμανδού καλλιτέχνη γύρω από τη ζωή και το θάνατο, προκαλώντας ένα φιλοσοφικό, πνευματικό και πολιτικό προβληματισμό για τη ζωή και το θάνατο. Τα έργα αυτά περιστρέφονται γύρω από τη ζωτική έννοια της μεταμόρφωσης, μια αγαπημένη θεματική του καλλιτέχνη.
Στην έκθεση παρουσιάζονται αποκλειστικά έργα από γυαλί και οστά που δημιουργήθηκαν κατά τη σαραντάχρονη καριέρα του καλλιτέχνη, από το 1977 έως το 2017.
Για περισσότερες πληροφορίες:

Φωτογραφία: Λεπτομέρεια ‘Greek gods in a body-landscape’ (2011)
Ομιλία του Γλύπτη Θόδωρου στο ΕΜΣΤ
18 Μαΐου 2017, 19.00
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) διοργανώνει σε συνεργασία με το Πρόγραμμα Σπουδές στον Ελληνικό Πολιτισμό (ΕΛΠ) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, ομιλία του γλύπτη Θόδωρου. Ο σημαντικός γλύπτης θα μιλήσει στους φοιτητές και τους αποφοίτους στο αμφιθέατρο του ΕΜΣΤ, την Πέμπτη 18 Μαΐου και ώρα 19.00.
William Kentridge
TRIUMPHS AND LAMENTS – THE FILM
Στο ΕΜΣΤ 18 & 19 Μαΐου 2017
Το φιλμ του William Kentridge TRIUMPHS AND LAMENTS πρόκειται να προβληθεί από 15 Μαΐου έως και 4 Ιουλίου 2017 στα Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης στη Νέα Υόρκη, το Πεκίνο, την Κωνσταντινούπολη, την Οαξάκα, το Ντουμπάι, το Τορόντο, τη Λισαβώνα, το Βελιγράδι, το Μπουένος Άιρες, το Λεόν, το Ταλίν, το Ζάγκρεμπ, τα Κανάρια Νησιά, το Ισραήλ, την Αυστραλία, την Ελβετία και την Ιταλία και στο ΕΜΣΤ.
Ο σκηνοθέτης Giovanni Troilo, οι παραγωγοί Andrea Patierno and Beatrice Bulgari και ο William Kentridge εργάζονται εδώ και χρόνια με σκοπό τη δημιουργία του φιλμ που επιχειρεί την κατανόηση της διαδικασίας της δημιουργίας μια ταινίας τέχνης που γίνεται τελικά η ίδια «έργο τέχνης». Πρόκειται για μια επαναστατική διαδικασία που επιτρέπει τη βαθύτερη κατανόηση του έργου του William Kentridge.

You may also like...