Συμπόσιο Πολιτισμού, με τίτλο «Ο Μέγας Ιεροεξεταστής» του Ντοστογιέφσκι και το αρχαίο δράμα , με ομιλήτρια την Λυδία Κονιόρδου, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου, στις 7,30 στο Πολύκεντρο Νεολαίας

ΠΕΜΠΤΗ 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2019

ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ “ΣΥΜΠΟΣΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ”

ΜΕ ΤΙΤΛΟ: «Ο ΜΕΓΑΣ ΙΕΡΟΕΞΕΤΑΣΤΗΣ ΤΟΥ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ

ΚΑΙ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ»

ΜΕ ΟΜΙΛΗΤΡΙΑ ΤΗΝ ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ

ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, ΣΤΙΣ 7:30 ΤΟ ΒΡΑΔΥ

ΣΤΟ ΠΟΛΥΚΕΝΤΡΟ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΤΟΥ Δ. Η.

      Το εκρηκτικά επίκαιρο ζήτημα της παγκόσμιας ελευθερίας σε όλες της τις διαστάσεις, πολιτικής, κοινωνικής, θρησκευτικής,  της ελευθερίας της ανθρώπινης συνείδησης, στην πάλη του ανθρώπου με τον ολοκληρωτισμό της εξουσίας, η συρρίκνωση των οικουμενικών αξιών, θα συζητηθεί στην εκδήλωση που πραγματοποιεί ο πολιτισμικός φορέας, «Συμπόσιο Πολιτισμού», με τίτλο: «Ο Μέγας Ιεροεξεταστής του Ντοστογιέφσκι και το αρχαίο δράμα», με ομιλήτρια την κορυφαία τραγωδό, Λυδία Κονιόρδου, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου, στις 7:30 το βράδυ, στο Πολύκεντρο Νεολαίας του Δήμου Ηρακλείου.

 Ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας,  στο μυθιστόρημά του, «Αδελφοί Καραμαζόβ»,  σκηνοθετεί την κάθοδο του Χριστού για δεύτερη φορά στην γη, όπου συλλαμβάνεται από τον Μέγα Ιεροεξεταστή της Σεβίλλης, ως ένοχος διασάλευσης της  τάξης και της ολοκληρωτικής εξουσίας που έχει εγκαθιδρύσει η Παπική Εκκλησία, ως φενάκη του Χριστιανισμού, τον φυλακίζει και απειλεί να τον κάψει ζωντανό!  Ο  συγγραφέας σε ένα συγκλονιστικό μονόλογο, προειδοποιεί την Ανθρωπότητα διαχρονικά για τον ολοκληρωτισμό της κάθε εξουσίας, την απεμπόληση της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ηθικής, της ανθρώπινης ευτυχίας κ.λ.π.

«Μέσα στο πυκνό σκοτάδι ανοίγει ξαφνικά η σιδερένια πόρτα της φυλακής και μπαίνει μέσα αργά ο ίδιος ο γέρο -ιεροεξεταστής με μια αναμμένη δάδα στο χέρι…. Τον πλησιάζει αργά αργά, στηρίζει την δάδα στο τραπέζι και λέει:» «Εσύ είσαι ; Εσύ;» μα μην παίρνοντας καμιά απάντηση, προσθέτει γρήγορα:  Μην απαντάς, σώπαινε.  Μα και τι θα μπορούσες μα πεις;; Ξέρω πολύ καλά τι θα πεις. Μα ούτε και έχεις το δικαίωμα να προσθέσεις  τίποτα σ’ εκείνα που΄ χεις  πει. Γιατί ήρθες λοιπόν να μας ενοχλήσεις; Γιατί για να μας ενοχλήσεις ήρθες, αυτό το ξέρεις και μονάχος Σου. Μα ξέρεις τάχα τι θα γίνει αύριο; Δεν ξέρω ποιος είσαι, και ούτε θέλω να ξέρω: Αν είσαι Συ ή αν είσαι ομοίωμά Του μονάχα, μα αύριο θα Σε καταδικάσω και θα σε κάψω στην πυρά, σαν τον χειρότερο αιρετικό, και εκείνος ο ίδιος  ο λαός, που φιλούσε σήμερα, τα πόδια Σου, αύριο κιόλας, μ’ ένα μου μονάχα νεύμα, θα τρέξει και θα συνδαυλίσει την πυρά Σου. Το ξέρεις τάχα αυτό ; Το ξέρεις τάχα αυτό; Ναι ίσως και να το ξέρεις », πρόσθεσε σκεφτικός κοιτάζοντας ακατάπαυστα, διαπεραστικά τον αιχμάλωτό του >>, σελ. 288, μετ. Άρης Αλεξάνδρου, εκδ. Γκοβόστης. Ποια είναι τα όρια του εσωτερικού κόσμου στην επαφή του με την εξουσία;

  Πως συνδέεται η ιδιοφυής σύλληψη του Ντοστογιέφσκι με το διαχρονικό μήνυμα του Αισχύλου στο έργο του, Προμηθέας Δεσμώτης, ότι η Αντίσταση  σε κάθε μορφής εξουσίας, ακόμα και στον Θεό , είναι μονόδρομος κάθε ανθρώπου για να είναι ελεύθερος πολίτης και δημιουργός; Να αντιπαραθέτει επιχειρήματα στην ισχύ της εξουσίας και στην βία; δηλαδή να δημιουργεί την Δημοκρατία των πολιτών. Πως συνδέεται το πάντα επίκαιρο μήνυμα της Αντιγόνης και του Οιδίποδα Τύραννου του Σοφοκλή ή  ο τραγικός κόσμος του Ευρυπίδη στην παρακμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, που χάνεται η Ελευθερία, το μέτρο κ.λ.π. Η Λυδία Κονιόρδου θα ανιχνεύσει  τα μεγάλα Ερωτήματα των οικουμενικών αξιών που η σημερινή Παγκοσμιοποιημένη εξουσία επιχειρεί να σβήσει.

You may also like...