Εκθέσεις και σεμινάρια στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Yoyo InvitationΣάββατο 20 έως Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014
Έκθεση
Κάνε το δικό σου… ΥoYo
Εγκαίνια: Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου, στις 20:30
Ελεύθερη είσοδος
Καλλιτέχνες, σχεδιαστές και γραφίστες δημιούργησαν, σχεδίασαν και ζωγράφισαν το δικό τους YoYo. Όλα τα έργα αυτού του δημιουργικού διαλόγου παρουσιάζονται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, με ελεύθερη είσοδο. Το καλύτερο έργο θα γίνει ένα ολοκαίνουριο παγκάκι YoYo και θα βρίσκεται σε περίοπτη θέση στην έκθεση. Εγκαίνια έκθεσης: Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου, στις 20:30
Τι είναι το YoYo; Το παγκάκι YoYo είναι ένα χρηστικό αντικείμενο εμπνευσμένο από τη σύγχρονη ζωή του πολίτη του κόσμου, με παγκόσμιες διακρίσεις. Ο σχεδιασμός βασίζεται σε γράμματα που σχηματίζουν τη λέξη YoYo. Μια δημιουργική σύντμηση της λέξης You (εσύ) που είναι ταυτόχρονα και ένα νεανικός χαιρετισμός Υο. Η λέξη διαβάζεται τόσο στην όψη όσο και στην κάτοψη. Το παγκάκι YoYo κατασκευάζεται από συμπιεσμένο ξυλοπολτό, υλικό 100% ανακυκλώσιμο. Είναι ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες και φιλικό στο περιβάλλον. Το YoYo είναι ένα παγκάκι με οικολογική συνείδηση, διασκεδαστικό, πολυβραβευμένο και με δημιουργικό πνεύμα.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ για το YoYo.
– Top Winner στα 2010 China’s Most Successful Design Awards
– Finalist στα New York Festivals 2011
– Διάκριση στα ΕΒΓΕ 2011
– Διάκριση στα βραβεία Designpreis Deutschland 2012
– Ασημένιο Βραβείο στα A ́ Design Award
– Μόνιμα Έκθεμα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Το παγκάκι YoYo δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της δημιουργικής και επικοινωνιακής πλατφόρμας *etsi από τη Ροδάνθη Σεντούκα, Creative Director και Partner της Red Design Consultants, Δημιουργό του Εμβλήματος των Ολυμπιακών Αγώνων, Αθήνα 2004.
ΕΚΘΕΣΕΙΣ με το YoYo
– Παρουσία στην Εκθεση του artΑΖ στο Marina View στην Μύκονο, Ιούλιος 2014
– Μόνιμα Έκθεμα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
– Μόνιμο Έκθεμα στο Betahaus, στη Διεθνή Έκθεση Design Wall of Berlin 2012.
– Μόνιμο Έκθεμα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
– Παρουσία στην Έκθεση στην Κινέζικη Πρεσβεία, Μάρτιος 2013
– Παρουσία στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης 2011 και στο Archive Shop της Carteco.
– Παρουσία στη Διεθνή ετήσια έκθεση Inno Design Tech (IDT) Expo, 2011
– Βασικό έκθεμα στις Εκθέσεις *etsi για το περιβάλλον και *etsi για την Ελλάδα στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 2011
Το YoYo είναι εμπνευσμένο και σχεδιασμένο από τη Ροδάνθη Σεντούκα στη Red design consultants:
http://yoyo-objects.com
http://www.archisearch.gr/article/572/pagkaki-yoyo-apo-ti-red-design-consultants.htm
http://network.artcenter.edu/gallery/YoYo/2629765
http://www.mcf.gr/en/etsiexhibition/
http://www.reddesignconsultants.com/static/main.htm
Η Red Design Consultants είναι η πρωτοπόρος ελληνική εταιρεία branding, με έδρα την Αθήνα. Η Red έχει συμβάλει στη δημιουργία και ανάπτυξη κορυφαίων ελληνικών μαρκών, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της εταιρικής ή προϊοντικής τους ταυτότητας, υιοθετώντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση και παρουσιάζοντας ξεχωριστές προτάσεις, που επικοινωνούν ξεκάθαρα το όραμα και τη μοναδική φιλοσοφία της μάρκας στον τελικό αποδέκτη της και κάνουν τη διαφορά στην αγορά.
Η μακρόχρονη πείρα, το πάθος για το πρωτότυπο, η αγάπη για το αυθεντικό, το ταλέντο και ο απόλυτος συνδυασμός του έξυπνου στρατηγικού design με ουσία και συναίσθημα έχει οδηγήσει πολλές ελληνικές μάρκες στην κορυφή και στη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων τους. Η ομάδα της Red Design Consultants, πολυσυλλεκτική και ξεχωριστή, αποτελείται από εξειδικευμένα ταλέντα στο marketing, στο communication, graphic, product και environmental design, τα οποία με ευρύτητα εμπειρίας, σωστή κρίση, έμπνευση και όραμα δημιουργούν πρωτοποριακές ιδέες, που δίνουν σαφές και δυνατό μήνυμα στην αγορά.
Προσφερόμενες Υπηρεσίες: Brand Consultancy, Brand Strategy, σχεδιασμός ταυτότητας, ονοματολογία, σχεδιασμός επικοινωνίας, Διαδραστικό branding.gr.design, http://grdmagazine.gr
ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ YoYo: Δημήτρης Αρβανίτης, Γιούλη Επτακοίλη, Γιάννης Καρλόπουλος, Ευάγγελος Κασσαβέτης, Γιάννης Κουρούδης, Αγνή Μαριακάκη, Κατερίνα Παπαναγιώτου, Τζανέτος Πετροπουλέας, Κώστας Πολίτης, Ροδάνθη Σεντούκα, Παναγιώτης Χαρατζόπουλος / Συντονιστής: Θοδωρής Μαστρογιάννης.
Συνδιοργανωτές:
gr design, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης,
Υποστηρικτές:
Xαρτιά Περράκης
Φωτόλιο & Typicon
Καθημερινή
Εκθεσιακοί χώροι Ισογείου & 2ου ορόφου
Ώρες Λειτουργίας: Δευ – Κυρ, 18:00 – 22:00
Είσοδος Ελεύθερη
************
Σάββατο 20 έως Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014
Έκθεση
Ο σχεδιασμός της πληροφορίας
ΖΩΗ ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗ
Είσοδος Ελεύθερη
Το περιοδικό gr design ξεκινά να παρουσιάζει σχεδιαστές που έχουν παρουσία στον χώρο του ντιζάιν και έχουν βραβευθεί σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Με ιδιαίτερη ευαισθησία στον τομέα των γραφημάτων, διοργανώνει και παρουσιάζει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης από τις 20 έως τις 30 Σεπτεμβρίου του 2014 έκθεση αφιέρωμα στην σχεδιάστρια Infographics Ζωή Κατσιγιάννη με αφορμή τις τρεις βραβεύσεις της στον διαγωνισμό «European newspaper Awards».
Στην έκθεση θα παρουσιαστούν δουλειές της από την εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ όπου εργάζεται τα τελευταία χρόνια, με αναφορές σε γεγονότα που καλύπτουν όλο το φάσμα της ειδησεογραφίας καθώς και γραφήματα που έχει σχεδιάσει με την ομάδα των greekinfographics.
Χορηγοί επικοινωνίας
Gr design
EΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΧΑΡΤΙΑ ΠΕΡΡΑΚΗΣ
Σάββατο 20 έως Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2014
Έκθεση: Ο σχεδιασμός της πληροφορίας
Εκθεσιακός χώρος 1ου ορόφου
Ώρες Λειτουργίας: Δευ – Κυρ, 18:00 – 22:00
Είσοδος Ελεύθερη
*********
συνεχίζεται και ολοκληρώνεται η Έκθεση:
Πέμπτη 4 έως Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014
Έκθεση Ζωγραφικής
«Μύθοι Πρόγνωσης»
Σοφία Καλογεροπούλου
Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014, στις 19:00, διαδραστική ξενάγηση από την ζωγράφο
Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έχει τη χαρά να σας προσκαλέσει την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014, στις 19:00, τελευταία ημέρα της έκθεσης «Μύθοι πρόγνωσης» της Σοφίας Καλογεροπούλου, σε μια διαδραστική ξενάγηση που θα πραγματοποιήσει η ζωγράφος στα έργα της
Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης καλωσόρισε τη νέα σαιζόν με την Έκθεση Ζωγραφικής «Μύθοι Πρόγνωσης» της Σοφίας Καλογεροπούλου από την Πέμπτη 4 έως Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2014. Εγκαίνια: Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2014, στις 19:00
Η θεματική αυτής της έκθεσης βασίζεται στην ιδέα ότι η πρόβλεψη του μέλλοντος πηγάζει από τους μύθους του παρελθόντος. Η μυθολογία με τους διαχρονικούς συμβολισμούς της, κατά τη γνώμη της ζωγράφου, αποτελεί την πραγματική ιστορία της ανθρωπότητας γιατί είναι μνήμη λαών.
Η Σοφία Καλογεροπούλου είναι μία διεθνώς καταξιωμένη ζωγράφος που κατατάσσεται στο χώρο της Ναΐφ ζωγραφικής. Το ιδιαίτερο εικαστικό της ιδίωμα είναι υποδόρια υπερρεαλιστικό, ενώ την ίδια στιγμή στο έργο της εντοπίζονται πολύ-επίπεδες αναφορές σε σύγχρονα ρεύματα. Τα έργα της περιγραφικά αλλά κυρίως συμβολικά έχουν σαν αφετηρία ιστορίες από τη μυθολογία, την Παλαιά Διαθήκη, ή θεατρικές οπερατικές σκηνές όπου και με χιούμορ η ζωγράφος επιδιώκει να «εξορκίσει» ότι μας τρομάζει, αφηγείται ιστορίες από το παρελθόν και τοποθετεί σε αυτές έναν προφήτη ή ένα μάντη για να ανοίξει μια πόρτα στο μέλλον. Οι χαρακτηριστικοί τίτλοι των έργων της (Αριάδνη στην Νάξο, Συνέδριο Μαγισσών, Ηλέκτρα του R. Strauss, Δανιήλ στον λάκκο των λεόντων κ.α.) καταδεικνύουν τον οργανικό ρόλο που διαδραματίζει η αφήγηση στο έργο της Σοφίας Καλογεροπούλου, αποτυπώνοντας πανηγυρικά τη θετική αντίληψή της για τη ζωή.
Στην Έκθεση «Μύθοι Πρόγνωσης» στο ΙΜΚ παρουσιάζονται τριάντα έργα σε ξύλο, μικτής τεχνικής και όλων των διαστάσεων.
Σημειώνει η Ντόρα Βυζοβίτου: Η Σοφία Καλογεροπούλου είναι «Κιβωτός» και «Θησαυρός». Διαφυλάσσει όλες αυτές τις ιστορίες που πρέπει να σωθούν και τις αφιερώνει στο ανθρώπινο ιερό του μέλλοντος. Τα έργα της έκθεσης Μύθοι πρόγνωσης είναι τα κλειδιά της μυστικής αφήγησης μέσα και κάτω από τις εικόνες. Είναι επεισόδια της παγκόσμιας ανθρωπογονίας, της μυθολογίας, που χρόνια τώρα μας αφηγείται η ζωγράφος. Είναι μικρά τάματα, αφιερώματα σε όλα αυτά που αποτελούν την πραγματική ιστορία της ανθρωπότητας. Είναι η αρχέγονη επιλογή των λαών για εκείνα που άξιζαν να εξηγηθούν, να διασωθούν, να κληροδοτηθούν στις επόμενες γενιές, καταρχήν μέσα από την προφορικότητα. Η Καλογεροπούλου μας προτείνει τη μυθολογία σαν μια υπερρεαλιστική, ανατρεπτική και καθηλωτικά άμεση ανάγνωση του χθες ως αύριον.
Κλείστε τα μάτια, ξεχάστε τις συμβάσεις και ελάτε να ξεκλειδώσουμε το κουτί της Πανδώρας. Είναι επικίνδυνα χιουμοριστικό.
Η Σοφία Καλογεροπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος και πτυχιούχος Νομικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Σπούδασε μουσική στο Ωδείο Αθηνών και στο «Στούντιο» της Όπερας της Βιέννης. Την περίοδο 1976-77, εμφανίστηκε στην Κρατική Όπερα της Βιέννης ως σολίστ με το πατρικό της όνομα Σοφία Μαζαράκη.
Στη ζωγραφική είναι αυτοδίδακτη. Από το 1990 που πρωτοεμφανίστηκε ως ζωγράφος, έχει πραγματοποιήσει πλήθος ατομικών εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Νέα Υόρκη, Βρυξέλλες, Λευκωσία, Άγκυρα, Σμύρνη, Τελ Αβίβ, Γκέτενμπουργκ κ.ά.). Παράλληλα, έχει συμμετάσχει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις ανά τον κόσμο (Γαλλία, Σουηδία, Ισπανία, Τουρκία, Ιταλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, Ελβετία, Ισραήλ κ. ά).
Εκθεσιακοί χώροι 1ου & 2ου ορόφου
Ώρες Λειτουργίας: Δευ – Κυρ, 18:00 – 22:00
Είσοδος Ελεύθερη
******************
Εργαστήρια – Σεμινάρια
17 Σεπτεμβρίου έως 18 Δεκεμβρίου 2014
“Laban- Aristotle new project: The interpretative art of acting”
Εργαστήρι του Συστήματος του Laban για την υποκριτική τέχνη του ηθοποιού από την Dr Κική Σελιώνη
Στο πλαίσιο Μεταδιδακτορικής Έρευνας της Δρ Κικής Σελιώνη σε συνεργασία με το Royal Central School of Speech and Drama και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το εργαστήρι βασίζεται στη διδακτορική διατριβή της διδάκτορος Κικής Σελιώνη. Πρόκειται για τη διατριβή που εκπονήθηκε στο Central School of Speech and Drama University of London και αφορά στη μέθοδο του Laban και στη διδασκαλία της στην εκπαίδευση του σώματος του ηθοποιού και στη σύνθεση της κίνησης του ρόλου. Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε ως θεωρητική υποστήριξη της μεθόδου του Laban η Αριστοτελική φιλοσοφία (όπως την σχολιάζει και την αναλύει ο σύγχρονος Έλληνας φιλόσοφος Στέλιος Ράμφος) και παρουσιάστηκε πώς αυτή εφαρμόζεται πρακτικά στην τριετή εκπαίδευση του ηθοποιού.
Η καινοτόμος μεθοδολογία θα προχωρήσει στο επόμενο στάδιο που αφορά στην εφαρμογή της στην ερμηνευτική ικανότητα του ηθοποιού στο απαιτητικό επάγγελμα της υποκριτικής τέχνης. Θα επαναξιολογηθεί η υποκριτική τέχνη και τεχνική της ευρωπαϊκής σχολής (και ιδιαίτερα της αγγλικής σχολής) και θα προταθεί μία μεθοδολογία για την τέχνη της υποκριτικής στον 21ο αιώνα στα Πανεπιστήμια και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Η έρευνα θα πραγματοποιηθεί από την Δρ Κική Σελιώνη σε συνεργασία με το Royal Central School of Speech and Drama (London) και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για την παρουσίαση παραστάσεων/ work-in-progress κατά την τριετία 2015 – 2017.
Την έρευνα υποστηρίζουν επίσης ο εκδοτικός οίκος «Ελληνοεκδοτική», που θα αναλάβει τις εκδόσεις τις οποίες θα παραγάγει η έρευνα, καθώς και η Ανώτερη Δραματική Σχολή «Μαίρη Βογιατζή Τράγκα», που θα στηρίξει με την παραχώρηση των χώρων της για την εκπαίδευση των ηθοποιών.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών στην πρακτική του εφαρμογή, ενώ ως παρατηρητές/ακροατές έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σκηνοθέτες, δάσκαλοι υποκριτικής, θεατρολόγοι, χορογράφοι, movement directors/ instructors.
Το εργαστήρι περιλαμβάνει δύο παρουσιάσεις (Τετάρτη – Πέμπτη) ανά εβδομάδα, διάρκειας τριών ωρών η καθεμία, για το διάστημα από 17 Σεπτεμβρίου έως και 18 Δεκεμβρίου 2014 (προετοιμασία και πρόβες μέχρι 29 Οκτωβρίου). Οι παραστάσεις θα αφορούν σε σκηνές από Shakespeare και British Comedies στα ελληνικά και στα αγγλικά.
Όσοι παρακολουθήσουν το εργαστήρι θα έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν κατόπιν επιλογής στην επόμενη τριετή έρευνα της Δρ Κ. Σελιώνη, που αφορά στην εφαρμογή του συστήματος στην υποκριτική, και θα παρουσιάζει τα αποτελέσματά της με μορφή παραστάσεων στο θέατρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.
Πρόγραμμα – Δομή Εργαστηρίου:
Από 17/9 έως 23/10 κάθε Τετάρτη και Πέμπτη 16:00 – 19:00 (Διδασκαλία – Προετοιμασία – Πρόβες)
Από 29/10 έως 18/12 κάθε Τετάρτη 21:00 – 23:00 (Παρουσίαση) και κάθε Πέμπτη 16:00 – 21:00 (Διδασκαλία – Προετοιμασία – Πρόβες & Παρουσίαση)
Χώρος: Θέατρο/ Black Box
Αριθμός συμμετεχόντων: 40 άτομα
Συνολική Διάρκεια Προγράμματος: 14 Εβδομάδες
Κόστος Συμμετοχής: 40€ ανά εβδομάδα
Δόσεις Αποπληρωμής:
Όσοι ενδιαφέρονται, παρακαλούνται να αποστείλουν το συντομότερο βιογραφικό τους σημείωμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση: kikiselioni@yahoo.gr
Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Η Κική Σελιώνη είναι κάτοχος Diploma & B.A (Hons) in Dance Theatre – Laban Centre City University, London, M.A in European Dance Theatre Practice – Laban City University, London και PhD in movement for actors and in acting – Royal Central School of Speech and Drama, University of London. Διδάσκει Laban Movement Analysis for actors and in acting (on stage and on screen), Ballet for actors, Graham technique, Performance Art, Χοροθέατρο, Χορογραφία. Έχει διδάξει/διδάσκει σε Ανώτερες Δραματικές Σχολές από το 1997 [Γ. Κιμούλη, Δ. Φωτιάδη, Μ. Τράγκα, Θεατρική τέχνη, Σχολή Δήμου Αγ. Βαρβάρας, Θέατρο των Αλλαγών, Ακμή, τμήμα Θεάτρου (BA Queen Margaret University και Χορού (BA Hons Roehampton University London), Πρώτη Πράξη, Δήλος). Έχει εργαστεί στο θέατρο και στην τηλεόραση ως χορογράφος και movement instructor. Συμμετείχε σε Διαλέξεις και Συμπόσια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συνεχίζει τη συνεργασία της με το Royal Central School of Speech and Drama University of London ως ερευνήτρια με θέμα την εκπαίδευση των ηθοποιών μέσω του συστήματος Laban.
**********
Σάββατο 4 Οκτωβρίου – Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014
Σάββατο 11 Οκτωβρίου – Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014
Ώρες: 10:00 – 16:00
Το ντοκιμαντέρ ως εργαλείο στην Εκπαίδευση – και όχι μόνο!
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ
Σε ποιους απευθύνεται το Κινηματογραφικό Εργαστήριο
Το Εργαστήριο απευθύνεται σε ανήσυχους εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που θέλουν να εφοδιαστούν με γνώσεις και μεθόδους χρήσιμες για τη δουλειά τους, σε ιστορικούς ερευνητές, σε μελετητές της προφορικής αφήγησης, σε ανθρώπους με γενικότερα ενδιαφέροντα που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ντοκιμαντέρ και τις αναζητήσεις του, καθώς και σε ανθρώπους του κινηματογράφου (τεχνικούς και ηθοποιούς) που θέλουν να διευρύνουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους.
ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία στο χώρο του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών.
ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ όμως όρεξη, αγάπη για το σινεμά, υπομονή και περιέργεια: τα βασικά υλικά για να κάνει κανείς κινηματογράφο ή να βλέπει τις ταινίες με δημιουργικό τρόπο.
Με τι ασχολείται αυτό το Εργαστήριο
Το ντοκιμαντέρ είναι ίσως το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως και γνωρίζει τα τελευταία χρόνια μεγάλη άνθιση και στην Ελλάδα. Με πολύ μεγαλύτερο εύρος θεμάτων και ποικιλία μορφής σε σχέση με παλιότερα, με περισσότερο συναίσθημα και χιούμορ, το σύγχρονο ντοκιμαντέρ ανιχνεύει αχαρτογράφητες περιοχές της ανθρώπινης συνείδησης, της κοινωνίας και της Ιστορίας.
Με όλα αυτά ακριβώς τα χαρακτηριστικά, το ντοκιμαντέρ έχει μπει και στο χώρο της Εκπαίδευσης καθώς όλο και περισσότερα σχολεία και Ιδρύματα το εντάσσουν στη δουλειά τους ως ένα πολυσύνθετο εκπαιδευτικό εργαλείο. Αρέσει στα παιδιά, προσφέρεται για αναλύσεις και ασκήσεις, και μπορεί να αποτελέσει αφορμή ακόμα και για νέες κινηματογραφικές απόπειρες, των ίδιων των μαθητών αυτή τη φορά.
Τα ερωτηματικά που θα απασχολήσουν το Εργαστήριο μπορούν να αποτελέσουν 3 ομάδες.
Τα ερωτηματικά της 1ης ομάδας αφορούν σε θέματα Εκπαίδευσης:
-Πώς μπορούμε να κάνουμε το ντοκιμαντέρ, και ιδιαίτερα το ανθρωποκεντρικό, πολύτιμο εργαλείο στη σχολική τάξη;
-Πέρα από το ίδιο το βασικό θέμα ενός ντοκιμαντέρ, πώς εντοπίζουμε και πώς αξιοποιούμε τα πολλαπλά επίπεδα γνώσης που μας προσφέρει, τις παράπλευρες πληροφορίες που μας δίνει η εικόνα και ο λόγος του;
-Πώς τα παιδιά εξασκούνται μέσω των ταινιών στο να συνδυάζουν πληροφορίες, να ερευνούν μόνα τους, να προχωράνε ακόμα παραπέρα στη μάθηση και τη δημιουργία;
-Η αξία της προφορικής αφήγησης στην εποχή της εικόνας και της πληροφορίας. Γιατί έχει σημασία να μάθουν τα παιδιά να ακούνε και να παρακολουθούν βιωματικές ιστορίες;
-Πόση αξία έχει να μάθουμε να βλέπουμε μια ταινία όχι μόνο με βάση αυτό που αφηγούνται οι άνθρωποι που εμφανίζονται αλλά και με βάση αυτά που ΔΕΝ λένε με τα λόγια; Με τη σιωπή, με τη γλώσσα του σώματος, με την γλώσσα και το συντακτικό της κινηματογραφικής αφήγησης;
Δεν είναι όμως μόνον αυστηρά “σχολικό” το περιεχόμενο των παραπάνω ερωτηματικών: πίσω από αυτά υπάρχουν κάποια άλλα πιο βαθειά, πιο βασικά και θεμελιώδη τα οποία αφορούν πολύ περισσότερους – όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς. Κάποια, όπως τα παρακάτω που αφορούν στην προφορική αφήγηση:
Τα ερωτηματικά της 2ης ομάδας αφορούν στην προφορική μαρτυρία και αφήγηση:
-Πώς καταγράφουμε μια ειλικρινή και βαθειά βιωματική μαρτυρία; Ποιά είναι τα μυστικά αυτής της τέχνης; Η διάκριση ανάμεσα στους “πληροφορητές” και στους “χαρακτήρες”, ανάμεσα στην πληροφορία και στο μοίρασμα του βιώματος.
-Πόσο η παρουσία της κάμερας δυσκολεύει τον απλό άνθρωπο που καλείται να μοιραστεί τα βιώματά του μπροστά της; Τι είναι αυτό που μπορεί να τον κάνει να ξαναβρεί την εσωτερική ένταση και την φρεσκάδα της πρώτης φοράς;
-Η ηθική της κινηματογράφησης προφορικής μαρτυρίας, η επιμονή του ερευνητή και η αντίσταση του ανθρώπου που προσφέρει τη μαρτυρία, η χημεία ανάμεσά τους. Τα διλήμματα και η ηθική του μοντάζ.
-Πώς τελικά κινηματογραφούμε μαρτυρίες, αφηγήσεις και παραμύθια με τρόπο ζωντανό, άμεσο, ελκυστικό και σύγχρονο, κι όχι απλώς για να «…διασώσουμε την μνήμη ή την παράδοση»;
Τα ερωτηματικά της 3ης ομάδας αφορούν στη σχέση της μικρής, προσωπικής ιστορίας με την γενική Ιστορία:
-Πώς γεννιέται μέσα μας ένα ντοκιμαντέρ με πρόσωπα και εποχές παλιότερες, μια ταινία που ξανακοιτάει την Ιστορία – αυτό που λέμε “ιστορικό ντοκιμαντέρ”;
-Με ποιό τρόπο μπορεί να μας αφορά προσωπικά σήμερα;
-Πώς μπορεί να γεννηθεί μια ολόκληρη ταινία ντοκιμαντέρ από μια και μόνο φωτογραφία-ντοκουμέντο;
-Η πολλαπλή σημασία των κινηματογραφικών υλικών αρχείου (επίκαιρα κλπ): η μαγεία του παρελθόντος, η απαθανάτιση ενός κόσμου που έφυγε, αλλά και η αμφισβήτιση της αντικειμενικότητας των αρχείων. Η οπτική γωνία των δημιουργών τους. Αντικειμενικότητα, υποκειμενικότητα και παραπλάνηση.
-Πώς μπορούμε να βλέπουμε και να διδάσκουμε την “μεγάλη” Ιστορία μέσα από τις “μικρές”, προσωπικές ιστορίες των απλών ανθρώπων που βρέθηκαν στην δίνη της;
(Τα παραδείγματα δυο ταινιών μου – Φιλιά εις τα παιδιά και Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη – που χρησιμοποιήθηκαν σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης είναι αποκαλυπτικά ως προς τα τελευταία ερωτήματα)
Όλα αυτά τα θέματα που αφορούν όχι μόνο στην τέχνη της λήψης μαρτυρίας / αφήγησης αλλά και στο πώς χειρίζεται κανείς στο μοντάζ το υλικό που κινηματογράφησε, αποτελούν την «ύλη» αυτού του Εργαστηρίου.
Με προβολές, αναλύσεις και παραδείγματα θα ξεδιπλωθούν πολλές πτυχές του θέματος.
Προϋποθέσεις για την ουσιαστική συμμετοχή στο Εργαστήριο
Για να είναι δημιουργική η συνεργασία μας είναι καλό όσοι ενδιαφέρονται να πάρουν μέρος στο Κινηματογραφικό Εργαστήριο να κάνουν τα εξής:
α) Να έχουν μελετήσει την παρούσα αναλυτική περιγραφή του Εργαστηρίου.
β) Να έχουν προετοιμαστεί για τον τρόπο προσέγγισης του θέματος έχοντας δει τα links των ταινιών μου στο ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ (βλ. συνημμένο αρχείο).
γ) να έχουν μελετήσει το κείμενο με τον τίτλο ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη (βλ. συνημμένο αρχείο).
δ) Να έχουν μαζί τους laptop, φωτογραφική μηχανή και βιντεοκάμερα (όσοι διαθέτουν). Μαζί και όλα τα περιφερειακά (μπαταρίες, καλώδια, κάρτες, αντάπτορες κλπ) για φόρτωμα, ξεφόρτωμα υλικών από και προς τον υπολογιστή.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΔΟΜΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Διάρκεια: 24 ώρες
(Κύκλος με 4 εξάωρα θεωρίας, προβολών και ασκήσεων)
Σάββατο 4 Οκτωβρίου – Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014
Σάββατο 11 Οκτωβρίου – Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014
Ώρες: 10:00 – 16:00
Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 30 άτομα
Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης
Δίδακτρα: 70€ για τον πλήρη κύκλο των 4 ημερών
Τελευταία ημερομηνία δήλωσης συμμετοχής: Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου
Πληροφορίες – Δηλώσεις Συμμετοχής: Βασίλης Λουλές
vassilisloules@yahoo.gr
Με τη δήλωση συμμετοχής παρακαλούμε όπως αποστείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Βασίλη Λουλέ (vassilisloules@yahoo.gr) συμπληρωμένη **Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, με τα εξής στοιχεία: ονοματεπώνυμο, στοιχεία επικοινωνίας (τηλέφωνο σταθερό και κινητό, email) και επαγγελματική ιδιότητα. Προαιρετικά, μπορείτε να σημειώσετε σε λίγες γραμμές στην ενότητα «Σκέψεις», τον προσωπικό σας λόγο για τον οποίο σας ενδιαφέρει το Εργαστήριο και τι θα θέλατε να αποκομίσετε από όλη τη διαδικασία.
******
Από Δευτέρα 6 Οκτωβρίου έως Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014
Bijoux de Kant Factory
εργοστάσιο παραγωγής τεχνών
Εργαστήριο υποκριτικής με τον Γιάννη Σκουρλέτη & κίνησης με τον Τάσο Καραχάλιο
Η bijoux de kant είναι μια ιδέα, μια αισθητική, μια έκφραση. Είναι η συνύπαρξη πολλών ιδεών, πολλών αισθητικών, πολλών εκφράσεων. Είναι η έλλειψη δόγματος στην οποία καταλήγει από την αγάπη της τόσο για την φόρμα όσο για την έννοια.
Η bijoux de kant είναι μία καλλιτεχνική εγγραφή που σχηματίστηκε για να υποστηρίξει και να προωθήσει τη δημιουργική έκφραση και την κριτική στάση, τους διαφορετικούς ποιητικούς λόγους και ιδιώματα.
Σε αυτό το πλαίσιο και ύστερα από 5 χρόνια συνεχούς δημιουργίας η bijoux de kant εγκαινιάζει το «Bijoux de Kant Factory», ένα εργοστάσιο παραγωγής τεχνών, με πρώτη του δράση μια σειρά τρίμηνων εργαστηρίων υποκριτικής και κίνησης τα οποία θα πραγματοποιηθούν στον Ειδικά Διαμορφωμένο Υπόγειο Χώρο και στο Black Box του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.
Η bijoux de kant αγαπά να μελετάει συστήματα και μηχανισμούς και παθιάζεται με το σπασμένο δόντι στο γρανάζι που θα κάνει τη μηχανή να καταρρεύσει και να γίνει κάτι άλλο. Έτσι γεννήθηκε και η ιδέα του Factory: ένα εργοστάσιο στους κόλπους του οποίου αποσυναρμολογούνται και συναρμολογούνται εκ νέου μηχανισμοί τέχνης.
Ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης και ο χορευτής και χορογράφος Τάσος Καραχάλιος θα δουλέψουν με τους συμμετέχοντες πάνω σε τεχνικές του σύγχρονου θεάτρου που εκκινούν από και επικεντρώνονται στο σώμα του ερμηνευτή. Τα εργαστήρια έχουν διάρκεια τριών μηνών και θα πραγματοποιούνται δυο φορές την εβδομάδα. Στόχος τους είναι το υλικό τους να καταλήγει σε παράσταση.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Εγγραφές από 1.09.2014 (1 Σεπτεμβρίου 2014):
στα bijouxdekantfactory@gmail.com
και 2103418550 & 579 (Δευ – Παρ 11:00 – 14:00)
Λήξη Εγγραφής Συμμετοχών: 1.10.2014 / 1 Οκτωβρίου 2014
Έναρξη Εργαστηρίων: 6.10.2014 / 6 Οκτωβρίου 2014
Λήξη Εργαστηρίων: 22.12.2014 / 22 Δεκεμβρίου 2014
Χώρος Διεξαγωγής Εργαστηρίων: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Ημέρες Εργαστηρίων:
Δευτέρα 16.00 – 19.00 / Κίνηση με τον Τάσο Καραχάλιο
Πέμπτη 16.00 – 19.00 / Υποκριτική με το Γιάννη Σκουρλέτη
* Οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν είτε και τα δύο εργαστήρια είτε ένα εξ αυτών.
Κόστος συμμετοχής: 300€ (και τα δύο) / 150€ (μόνο το ένα από τα δύο)
* Τα εργαστήρια απευθύνονται σε ηθοποιούς, χορευτές και περφόρμερς.
Πληροφορίες: bijouxdekantfactory@gmail.com / Ταμεία Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, Δευ – Παρ 11:00 – 14:00, τηλ. 2103418550 & 579
**************
15 Οκτωβρίου έως 17 Δεκεμβρίου 2014
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ
ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΜΑΜΕΤ
«ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ»
Διδάσκουν: Κορίνα Χρυσάιδου ή/και Γιώργος Χαρατζάς
(Εταιρεία Θεάτρου X-act)
Για πέμπτη συνεχή χρονιά το επιτυχημένο εργαστήριο μαθημάτων της τεχνικής υποκριτικής του Ντέιβιντ Μάμετ, που ονομάζεται Πρακτική Αισθητική, φιλοξενείται από το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης:
• Δεν ξέρω τι κάνω
• Δεν ξέρω τι να κάνω με το «θέλω» μου
• Πώς χτίζεται ο χαρακτήρας που υποδύομαι;
• Πρέπει να «νιώθω» αυτό που νιώθει ο χαρακτήρας;
• Μπορώ να «γίνω» ο χαρακτήρας;
• Σε τι πρέπει να συγκεντρωθώ επί σκηνής;
• Ποια είναι τα εργαλεία της τέχνης μου;
• Πώς προσεγγίζεται ένα κείμενο;
• Μπορώ να δουλέψω το κείμενο μόνος μου χωρίς την καθοδήγηση δασκάλου ή σκηνοθέτη;
• Υπάρχει μέθοδος στην υποκριτική; Είναι κάτι που μαθαίνεται;
Αυτοί είναι κάποιοι από τους συνηθέστερους προβληματισμούς των ηθοποιών, οι οποίοι αν και είναι βάσιμοι, μπορούν να απαντηθούν ολοκληρωμένα και κυρίως πρακτικά.
Η Πρακτική Αισθητική (Practical Aesthetics)είναι η επαναστατική τεχνική υποκριτικής που εισήγαγε και ανέπτυξε ο David Mamet και οι συνεργάτες του στην Αμερική στα μέσα της δεκαετίας του ’80 εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στη διδασκαλία της υποκριτικής. Έκτοτε πολλοί γνωστοί ηθοποιοί όπως οι William Macy, Felicity Huffman (βραβείο Oscar), Jessica Alba, Skeet Ulrich, Larry Bryggman, Eddie Cahill, Neil Pepe και Kate Blumberg εκπαιδεύθηκαν και δουλεύουν με βάση την Πρακτική Αισθητική.
Η συγκεκριμένη τεχνική αποτελεί πρωτοποριακή και ολοκληρωμένη μέθοδο υποκριτικής διότι εξηγεί πλήρως τι χρειάζεται να κάνει ένας ηθοποιός. Δίνει συγκεκριμένες, ξεκάθαρες και απόλυτα εφαρμόσιμες πρακτικές οδηγίες που αφορούν στον τρόπο δουλειάς του τόσο κατά τη διάρκεια των προβών όσο και κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. Έτσι ο επαγγελματίας ηθοποιός που έχει ασκηθεί στην Πρακτική Αισθητική έχει αυξημένη αυτοπεποίθηση διότι γνωρίζει επακριβώς ποια είναι η δουλειά του και κυρίως πώς να τη φέρνει σε πέρας.
Η θεωρητική περιγραφή της Πρακτικής Αισθητικής περιλαμβάνεται στο ΕΝΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΗΘΟΠΟΙΟ (γραμμένο από έξι μαθητές του Μάμετ σε μετάφραση Κ. Χρυσάιδου – Γ. Χαρατζά). Η μελέτη του εγχειριδίου είναι απαραίτητη για την παρακολούθηση του σεμιναρίου εφόσον θα αποτελέσει τη βάση για την εφαρμογή της Πρακτικής Αισθητικής.
Το εργαστήριο απευθύνεται σε κάθε νέο ενδιαφερόμενο αλλά και σε παλιότερους μαθητές που θα δουλέψουν ξεχωριστά σε ζευγάρια. Η εκπαίδευση θα είναι απόλυτα πρακτική και θα περιλαμβάνει ασκήσεις αλλά και δουλειά πάνω σε κείμενα.
Διάρκεια εργαστηρίου: 32 ώρες
Δομή εργαστηρίου: 8 τετράωρα (1 τετράωρο / εβδομάδα κάθε Τετάρτη 1-5 μ.μ.)
Ημερ/νία έναρξης: Τετάρτη 15/10/2014.
Ημερ/νία λήξης: Τετάρτη 17/12/2014 (τις Τετάρτες 5/11/14 και 12/11/14 δεν θα γίνουν συναντήσεις)
Κόστος εργαστηρίου: 140€/ σπουδαστή σε 2 δόσεις των 70€.
Λήξη προθεσμίας υποβολής αιτήσεων: 16/10/2014
Η πρώτη συνάντηση στις 15/10/2014 θα είναι ανοικτή τόσο σε καινούργιους όσο και σε παλιότερους μαθητές της τεχνικής και θα έχει την έννοια του δοκιμαστικού μαθήματος. Η εγγραφή στο εργαστήριο θα μπορεί να γίνει και μετά την πρώτη αυτή συνάντηση. Πληροφορίες και υποβολή ενδιαφέροντος στη διεύθυνση XACTTHEATRE@YAHOO.GR. Παρακαλούμε αναφέρατε ονομ/νυμο, σπουδές, σχετική εμπειρία (εάν υπάρχει – δεν είναι απαραίτητο) και στοιχεία επικοινωνίας.
Η ΚΟΡΙΝΑ ΧΡΥΣΑΪΔΟΥ γεννήθηκε στην Νεμέα Κορινθίας. Έχει σπουδάσει υποκριτική στην Αθήνα (Σχολή Αρχή). Στη Νέα Υόρκη ειδικεύθηκε στην τεχνική υποκριτικής Practical Aesthetics (Πρακτική Αισθητική) στο Atlantic Theater Company, τη σχολή που ίδρυσε ο David Mamet και οι συνεργάτες του, όπου μεταξύ άλλων διδάχθηκε και από τους Scott Zigler και Lee Michael Cohn. Είναι ιδρυτικό μέλος της εταιρείας θεάτρου και πολιτισμού X-ACT.
Ως ηθοποιός έχει παρουσιάσει δουλειά της σε Ελλάδα, Αίγυπτο, Αμερική και Αγγλία. Αυτή την εποχή παίζει στην νέα παραγωγή της X-ACT, τους «Δανειστές» του Α. Στρίντμπεργκ στο θέατρο Αλκμήνη. Πρόσφατα (Ιούλιος 2013) σε παραγωγή της X-ACT έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία μεγάλου μήκους «Έγιολφ» σε σκηνοθεσία Σπύρου Διαμάντη αλλά και στο θεατρικό «Έγιολφ» του Χ. Ίψεν στο θέατρο Βρυσάκι (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2013). Παλιότερα παρουσίασε στο Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης με την ομάδα X-ACT τη σύνθεση κειμένων βασισμένων σε κείμενα του Α.Στρίντμπεργκ με τίτλο Γένους Θηλυκού σε σκηνοθεσία Γ. Χαρατζά. Επίσης έχει συνεργαστεί στο θέατρο με τους Κοραή Δαμάτη, Stephen Hutton, Μαρία Σάββα, Michael Seibel, Μιχάλη Βιρβιδάκη. Στον κινηματογράφο έχει συνεργαστεί με τους Λένα Μαρκογιάννη, Catherine Gulacsy, Ηλία Γιαννακάκη, Γιώργο Μαρκάκη και στην τηλεόραση με τους Κώστα Κωστόπουλο και Γιάννη Βασιλειάδη. Ως βοηθός σκηνοθέτη έχει συνεργαστεί με τους Νέλλη Καρρά και Μαρία Σάββα. Επίσης, έχει μεταφράσει στα ελληνικά το βασικό εγχειρίδιο της Πρακτικής Αισθητικής, “A Practical Handbook for the Actor” (Ένα Πρακτικό Εγχειρίδιο για τον Ηθοποιό). Έχει δώσει διαλέξεις και έχει διδάξει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο Θέατρο των Αλλαγών, στη δραματική σχολή Αρχή της Νέλλης Καρρά, στη δραματική σχολή Ανδρέας Βουτσινάς της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και σε άλλους χώρους θεατρικής εκπαίδευσης.
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΑΡΑΤΖΑΣ γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος Πολυτεχνείου (σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών). Έχει σπουδάσει υποκριτική στην Αθήνα (Σχολή Αρχή) και σκηνοθεσία Θεάτρου στο Λονδίνο (Master in Theatre Practices), στο Rose Bruford College υπό την καθοδήγηση της Nesta Jones. Στη Νέα Υόρκη ειδικεύθηκε στην τεχνική υποκριτικής Practical Aesthetics (Πρακτική Αισθητική) στο Atlantic Theater Company, τη σχολή που ίδρυσε ο David Mamet και οι συνεργάτες του. Είναι ιδρυτικό μέλος της εταιρείας θεάτρου και πολιτισμού X-ACT.
Έχει παρουσιάσει δουλειά του σε Αγγλία, Ελλάδα, Ισπανία και Αμερική. Αυτή την εποχή παίζει στην νέα παραγωγή της X-ACT, τους «Δανειστές» του Α. Στρίντμπεργκ στο θέατρο Αλκμήνη. Πρόσφατα (Ιούλιος 2013) σε παραγωγή της X-ACT έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία μεγάλου μήκους «Έγιολφ» σε σκηνοθεσία Σπύρου Διαμάντη αλλά και στο θεατρικό «Έγιολφ» του Χ. Ίψεν στο θέατρο Βρυσάκι (Ιανουάριος-Φεβρουάριος 2013). Ως σκηνοθέτης παρουσίασε παλαιότερα στο Ίδρυμα Μ.Κακογιάννης με την ομάδα X-ACT τη σύνθεση κειμένων βασισμένων σε κείμενα του Α.Στρίντμπεργκ με τίτλο Γένους Θηλυκού. Έχει επίσης παρουσιάσει δουλειά πάνω στους Χ. Πίντερ, Μ. Κρίμπ, και Π. Μάρμπερ. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με τους Peader Kirk, Λεωνίδα Λοϊζίδη, Chris Baldwin, Νέλλη Καρρά, Γιώργο Αγαθονικιάδη, Θωμά Μοσχόπουλο, Φρόσω Μαστρόκαλλου, Λένα Φιλίπποβα και Σπύρο Διαμάντη. Έχει μεταφράσει, εκτός από θεατρικά έργα, το A Practical Handbook for the Actor (Ένα Πρακτικό Εγχειρίδιο για τον Ηθοποιό) των Bruder, Cohn, Olnek, Pollack, Previto, Zigler που αποτελεί το βασικό εγχειρίδιο της Πρακτικής Αισθητικής. Έχει δώσει διαλέξεις και έχει διδάξει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο Θέατρο των Αλλαγών, στη δραματική σχολή Αρχή της Νέλλης Καρρά, στη δραματική σχολή Ανδρέας Βουτσινάς της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών, στο πολιτισμικό οργανισμό Νότος στα Χανιά και σε άλλους χώρους θεατρικής εκπαίδευσης.
********
14 Οκτωβρίου 2014 έως 2 Ιουνίου 2015
Τρεις ανεξάρτητοι κύκλοι σεμιναρίων
ΠΑΡΑ – ΜΥΘΕΟΜΑΙ V
ΕΤΗΣΙΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ
ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Με την ψυχοπαιδαγωγό – αφηγήτρια
Σάσα Βούλγαρη
Ο καλός αφηγητής είναι γυμνός!
Με τα λόγια του και μόνο, και με τη φωνή του πρέπει να μπορεί να σε γοητεύει ανά πάσα στιγμή.
Η αφηγήτρια και ψυχοπαιδαγωγός Σάσα Βούλγαρη διδάσκει για την τέχνη της αφήγησης από το 1995 έχοντας διαμορφώσει την δική της μέθοδο διδασκαλίας, βασισμένη τόσο στην πλούσια εμπειρία και στη συνεχή παρουσία της στον χώρο της αφήγησης, όσο και στην εκπόνηση πολλών αφηγηματικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε γνωστά μουσεία και ποικίλους πολιτιστικούς χώρους. Πολλοί από τους μαθητευόμενους στα σεμινάριά της έχουν ενσωματώσει σε διάφορους επαγγελματικούς χώρους τη χρήση της ιστόρησης, και της δημιουργίας ιστοριών, ενώ αρκετοί έχουν προχωρήσει και στην επαγγελματική αφήγηση. Είναι η 5η χρονιά που το συγκεκριμένο σεμινάριο φιλοξενείται στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης δημιουργώντας, έτσι, μία άτυπη «αφηγηματική σχολή».
Το σεμινάριο εκκινεί τον Οκτώβρη – με ημέρα έναρξης την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014 και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο. Διαρκεί συνολικά 90 ώρες με τρίωρα εβδομαδιαία μαθήματα.
Το συγκεκριμένο σεμινάριο αποτελεί μια καλή εισαγωγή και κατάρτιση –σε όλα τα επίπεδα- στην παραδοσιακή προφορική τέχνη της αφήγησης και στην όποια μεταμόρφωσή της στην εποχή μας, ανάλογα με τον νέο τρόπο ζωής. Η τέχνη της αφήγησης, απλή στη μορφή, αλλά δυσκολότατη στην εξάσκησή της, απαιτεί γνώση των κανόνων και των τεχνικών της, ενημέρωση θεωρητική και γνώση παιδαγωγική εφόσον απευθύνεται σε παιδιά.
Η Σάσα Βούλγαρη προτείνει μια διερεύνηση στη μαγεία της προφορικής αφήγησης και μια γνωριμία με τις τεχνικές και τα μυστικά της. Διαρθρώνει το σεμινάριό της σε τρεις εισαγωγικούς κύκλους, των δέκα τρίωρων συναντήσεων, με ξεχωριστές θεματικές ενότητες που μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει ανεξάρτητα από αυτόν που έχει προηγηθεί.
Προτείνεται η παρακολούθηση και των τριών κύκλων για κάποιον που ενδιαφέρεται να εμβαθύνει στο θέμα.
Από παλιά οι άνθρωποι επικοινωνούσαν τα βιώματα και τις εμπειρίες τους μέσα από τις… ιστορίες! Η ιστόρηση υπήρξε πάντα μια προσφιλής ψυχαγωγία που, όπως όλες οι λαϊκές τέχνες, διέπεται από κανόνες που δεν ήταν πάντα συνειδητοί στους παραδοσιακούς παραμυθάδες, ωστόσο υπήρχαν και καθόριζαν την ποιότητα μιας αφήγησης.
Ο καλός παραμυθάς κατείχε καλά το υλικό του και γνώριζε πώς να το κάνει περισσότερο γοητευτικό έτσι ώστε όλοι να «κρέμονται» από τα χείλη του. Υπήρχαν διαφορετικά «στυλ» αφήγησης ανάλογα με την προσωπικότητα του ιστορητή, τον τόπο καταγωγής του, την συγκυρία και το εκάστοτε κοινό του, καθώς και διαφορετικά είδη αφηγηματικών κειμένων: παραμύθια και αστείες ιστορίες, μπαλάντες και έπη, παραδόσεις και θρύλοι, ιστορίες διδακτικές, παραμύθια για να παρηγορήσουν σε μια δύσκολη ώρα, και… τόσα άλλα! Υπήρχε η αφήγηση κατ΄ οίκον, μεταξύ των μελών μιας οικογένειας, αλλά – ανά των κόσμο – υπήρχαν και επαγγελματικοί τρόποι αφήγησης με πολλές και ποικίλες, εντυπωσιακές, συχνά, μορφές.
Πιο συγκεκριμένα:
Α΄ ΚΥΚΛΟΣ: 14 Οκτωβρίου – 23 Δεκεμβρίου 2014
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΑΦΗΓΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Τα βασικά συστατικά μιας καλής αφήγησης
Μερικά από τα θέματα:
• Το είδος του κειμένου: επιλογή και αφηγηματική αντιμετώπιση
• Ανάγνωση επώνυμου κειμένου: μια άλλη τεχνική
• Απεύθυνση: βλέμμα, στάση σώματος, κίνηση κ.α.
• Η χρήση της φωνής – το βασικό συστατικό της αφήγησης: άρθρωση, εκφορά
• Γλώσσα, ντοπιολαλιές, τραγουδίσματα και άλλα. Το θέμα της μετάφρασης.
• Η «σκηνοθεσία» της προφορικής αφήγησης
• «Αυτογνωσία» του αφηγητή: γλωσσικές καταβολές, προτιμήσεις, δυνατότητες
• Θεωρητική ενημέρωση (λαογραφική, ανθρωπολογική, παιδαγωγική, ιστορική κ.α. και παρουσίαση τεχνικών από διάφορα μέρη του κόσμου
Β΄ ΚΥΚΛΟΣ: 13 Ιανουαρίου – 17 Μαρτίου 2015
ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ
Η ουσία στην τεχνική της αφήγησης
Μερικά από τα θέματα:
• Αναπνοές, παύσεις και σιωπές,
• Η «παρτιτούρα» του κειμένου
• Η μουσική επένδυση στην αφήγηση
• Χρήση μουσικών οργάνων από τον αφηγητή
• Ρυθμικά αφηγήματα, τραγουδίσματα και μελωδική εκφορά του λόγου.
• Παραδοσιακές μορφές ρυθμικού λόγου: ταχταρίσματα, επωδές, αινίγματα κ.λ.π.
• Ποιητικός λόγος, έμμετρος και πεζός λόγο
Γ΄ ΚΥΚΛΟΣ: 24 Μαρτίου – 9 Ιουνίου 2015
ΜΥΘΟΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΑΦΗΓΗΣΗ: ΦΤΙΑΞΤΕ ΤΙΣ ΔΙΚΕΣ ΣΑΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Μερικά από τα θέματα:
• Απλές τεχνικές και αφορμές από την καθημερινότητα για να φτιάξετε ιστορίες
• Αυθόρμητες ιστορίες, αυτόματη γραφή, και ιστορίες με προδιαγραφές
• Τα βασικά συστατικά στην κατασκευή μιας ιστορίας
• Ο τρόπος επεξεργασίας ανάλογα με το είδος της ιστορίας – μορφολογία του κειμένου (έμμετρο, πεζό, ανάλογα με την έκταση και τη δομή κ.λ.π.)
• Δομή του αφηγήματος: το στήσιμο και ο «χάρτης» επεξεργασίας του
• Τεχνικές μυθοπλασίας εμπνευσμένες από παγκόσμια προφορικά είδη αφήγησης
• Ο συν – τονισμός των λέξεων: πως έχουμε ένα κριτήριο για αυτό που γράψαμε
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
• Δεν απαιτείται ιδιαίτερη ικανότητα ή προεργασία για την παρακολούθηση του σεμιναρίου και μπορεί να το παρακολουθήσουν άτομα από κάθε επαγγελματικό χώρο
• Το σεμινάριο είναι ομαδικό και βιωματικό και ζητείται συνέπεια στην παρακολούθηση όλων των συναντήσεων του κάθε κύκλου
• Θα προτιμηθούν τα άτομα εκείνα που έχουν την διάθεση να παρακολουθήσουν και τους τρεις κύκλους
• Υπάρχει η πρόθεση στο τέλος του κάθε κύκλου να γίνονται προυσιάσεις σε σχέση με το θέμα που επεξεργαστήκαμε, εφόσον υπάρχει η διάθεση από τους συμμετέχοντες
• Δίνεται βιβλιογραφία, σημειώσεις και βεβαίωση σπουδών
ΚΑΘΕ ΤΡΙΤΗ από 17:30 έως 20:30
ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΠΕΙΡΑΙΩΣ 206, ΤΑΥΡΟΣ ΑΘΗΝΑ
ΤΗΛ. 210 3418550, www.mcf.gr
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
ΣΑΣΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ: 210 9572613, 6972 261037
sassa_v@otenet.gr
https://www.facebook.com/sassa.voulgari
Η παραμυθού Σάσα Βούλγαρη
Ανήκει στους πρωτεργάτες της νέο-αφήγησης (για ενήλικο και παιδικό κοινό) στην Ελλάδα με διαρκή επαγγελματική δραστηριότητα από το 1993. Η πλούσια και ποιοτική καλλιτεχνική της παραγωγή την καθιστά μια από τους πιο σημαντικούς δημιουργούς στο χώρο της επαγγελματικής αφήγησης, με έντονη επιρροή στις νεότερες γενιές αφηγητών.
Έχοντας διαμορφώσει τη δική της μέθοδο, διδάσκει σε σεμινάρια και συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες, για την τέχνη της αφήγησης από το 1995. Με τις σταθερές εμφανίσεις της έχει δημιουργήσει «στέκια παραμυθιών» και από το 1996 συνεργάζεται τακτικά με Μουσεία, δημιουργώντας εξειδικευμένα διαθεματικά προγράμματα. Έχει καταπιαστεί με πολλά και διαφορετικά είδη κειμένων, τόσο από την προφορική παράδοση όσο και από την γραπτή λογοτεχνία, ενώ συχνά αφηγείται και γράφει δικά της κείμενα.
Την ενδιαφέρει ο συν-τονισμός με το ακροατήριο και η μετα-μόρφωση του χρόνου σε α-χρονο, μέσα από τα εργαλεία της γλώσσας, της φωνής και της αναπνοής που δίνει στο σώμα μια λειτουργική ετοιμότητα «σαν να χορεύει». Δεν αποστηθίζει … «τραγουδάει» τα παραμύθια και ψάχνει μιαν αρμονική σχέση της γλώσσας μεταξύ παλιού και νέου.
Έχει συνεργαστεί με το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης, το Μουσείο Γουλανδρή – κέντρο Γαία, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, το Μουσείο του Λουτρού των Αέρηδων, το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, το ίδρυμα Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, το Μουσείο Παιδικής Τέχνης, τα θέατρα Μεταξουργείο και Φούρνος, το Τσάι στη Σαχάρα, το Μπαράκι του Βασίλη, το Παιδικό Μουσείο, κ.α. Έχει αφηγηθεί σε διάφορους χώρους σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 1996 συνεργάζεται σταθερά με τις Βιβλιοθήκες του Κολεγίου Αθηνών σχεδιάζοντας διαθεματικά προγράμματα αφήγησης με στόχο την φιλαναγνωσία.
Από το 2010 συνεργάζεται σταθερά με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Από το 2014 είναι υποψήφια της SCBWI – Greece, ως storyteller, για το Διεθνές Βραβείο Astrid Lindgren Memorial Award, το μεγαλύτερο βραβείο για την παιδική λογοτεχνία στον κόσμο. Είναι η πρώτη φορά που επαγγελματίας αφηγητής αντιπροσωπεύει την Ελλάδα σε αυτόν τον διαγωνισμό.
*******
Οκτώβριος 2014 – Ιούνιος 2015
Επίπεδα: Orientation & Intermediate/ Advanced Acting Classes
σε 3 Ανεξάρτητους 3μηνιαίους Κύκλους Συναντήσεων
«Εκπαιδεύοντας ηθοποιούς για μια διεθνή καριέρα»
– Εργαστήριο/ Σεμινάριο Υποκριτικής από το Beverly Hills Playhouse Los Angeles – Athens πάνω στη «ΜΕΘΟΔΟ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ MILTON KATSELAS»
Διδασκαλία: Sophie Papadopoulos
Εισαγωγικά
Η Sophie Papadopoulos είναι η Ιδρύτρια της iWa [International Workshops for Actors]. Με παρουσία σε Αθήνα και Los Angeles, η iWa προσφέρει επίκαιρη εργαστηριακή εκπαίδευση (workshop training) σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες και παραγωγούς υποστηρίζοντας τις ανάγκες τους για επαγγελματική πρόοδο και καλλιτεχνική εξέλιξη. Ή iWa έχει αναπτύξει ένα ισχυρό πλαίσιο συνεργασίας με επαγγελματίες από την παγκόσμια βιομηχανία του θεάματος και παρέχει στους Έλληνες καλλιτέχνες τη δυνατότητα να διευρύνουν τις επαγγελματικές τους ευκαιρίες, μέσω της δικτύωσης και της δημιουργίας ισχυρών δεσμών σε διεθνές επίπεδο. Η iWa συνεργάζεται κατ’ αποκλειστικότητα με το Beverly Hills Playhouse στο Hollywood, και αποτελεί πιστοποιημένο φορέα διδασκαλίας, της διάσημης Μεθόδου Υποκριτικής του Milton Katselas.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.iwanet.biz
Τμήμα Προσανατολισμού στην Υποκριτική (Orientation – Beginners Acting Class)
Το Μάθημα Προσανατολισμού στην Υποκριτική (Orientation Acting Class) απευθύνεται σε Νέους Ηθοποιούς όλων των ηλικιών. Το μάθημα είναι ανοιχτό στο ευρύ κοινό που επιθυμεί να μυηθεί πρακτικά στην υποκριτική τέχνη, από σπουδαστές χωρίς εμπειρία, έως εκείνους που έχουν ήδη λάβει εκπαίδευση σε θεατρικές σπουδές, ή ακόμη εκείνους που έχουν ήδη μια ολόκληρη καριέρα πίσω τους και βρίσκονται σε διαδικασία αναζήτησης, επιδιώκοντας την ενασχόλησή τους με το άδηλο όνειρο της Υποκριτικής. Η εκπαιδευτική προσέγγιση δεν εστιάζει στο αν είναι κανείς αρχάριος ή όχι, αλλά κυρίως στην ενίσχυση της συμπεριφοριακής αντίληψης, και στην απελευθέρωση της εσωτερικότητας προκειμένου κάποιος να υποδυθεί ένα ρόλο και να διηγηθεί μια ιστορία με έναν αυθεντικό, “γειωμένο” και ειλικρινή τρόπο. Πιστοποιητικά Συμμετοχής απονέμονται με την ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών.
Τμήμα Μέσου / Προχωρημένου Επιπέδου (Intermediate/ Advanced Class)
Το τμήμα μέσου / προχωρημένου επιπέδου απευθύνεται σε Ηθοποιούς και Σκηνοθέτες οι οποίοι διαθέτουν μεγαλύτερη επαγγελματική εμπειρία και επιθυμούν να πειραματιστούν και να επεκτείνουν το δυναμικό τους με περεταίρω εξάσκηση και εμπειρία. Πιστοποιητικά Συμμετοχής απονέμονται με την ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών.
Αρχές
Ο φημισμένος Σκηνοθέτης και Δάσκαλος Milton Katselas εκπαίδευε ηθοποιούς για περισσότερα από 30 χρόνια στη Beverly Hills Playhouse, μία από τις παλαιότερες και πλέον αναγνωρισμένες σχολές υποκριτικής στο Hollywood. Η προσέγγιση του Κατσέλας είναι απολύτως πρακτική, πέρα από θεωρητικές αγκυλώσεις και εστιάζει στο τρίπτυχο: υποκριτική τεχνική, κατάλληλη προδιάθεση, και επαγγελματική προσήλωση και πειθαρχία. Η καθοδήγηση του έχει ωφελήσει την επαγγελματική καταξίωση διασημοτήτων όπως: George Clooney, Michelle Pfeifer, Alec Baldwin, James Cromwell, Patrick Swayze, Jim Carrey, Kate Hudson, Giovanni Ribisi, αναφέροντας μόνο κάποιους μεταξύ άλλων.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.bhplayhouse.com
Περιγραφή
Τα Μαθήματα Υποκριτικής συναρπάζουν, παθιάζουν και διασκεδάζουν ενώ, αποτελούν μια εμπειρία διαφορετική από οποιοδήποτε άλλο μάθημα. Μέσα από τη μελέτη σκηνών (scene study), οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στη συμπεριφορική θεώρηση ενός ρόλου και μαθαίνουν να εστιάζουν στη λεπτό προς λεπτό εξέλιξη του χαρακτήρα που υποδύονται ακολουθώντας την παράδοση των μεγάλων Αμερικανών ηθοποιών .Τα μαθήματα δίνουν μικρότερη έμφαση στις τεχνικές υποκριτικής – όπως των Stanislavski, Meisner, Adler, ή την «αισθητηριακή μνήμη» του Strasberg , στοχεύοντας κυρίως στην επεξεργασία των εξωτερικών δεδομένων και εσωτερικών πτυχών ενός ρόλου προκειμένου να αναδειχτεί υποκριτικά με ειλικρίνεια και γείωση. Για παράδειγμα:
—Ποια συμβάντα/γεγονότα σχετίζονται με την ιστορία;
—Ποια είναι η ιδιαίτερη φύση του χαρακτήρα;
—Τι έχει προηγηθεί πριν από τη σκηνή;
—Τι θα έκανε ένα πραγματικό πρόσωπο κάτω από ίδιες συνθήκες;
Στόχος του μαθήματος αποτελεί η ενίσχυση και υποστήριξη του κάθε σπουδαστή ώστε να μπορεί να αποδώσει ως ηθοποιός μια πολυσύνθετη, πιστευτή και ειλικρινή ερμηνεία, ανεξαρτήτως των συνθηκών που επικρατούν, από τα γυρίσματα μιας ταινίας ή τηλεοπτικής σειράς με λίγες ή ακόμη και καθόλου πρόβες, έως μια θεατρική παράσταση όπου πραγματοποιούνται πρόβες για μήνες, ή ακόμη και σε μία πρώτη ακρόαση που απαιτείται για την εξασφάλιση της δουλειάς.
Με την εγγραφή και την πληρωμή, στείλτε πρόσφατη φωτογραφία και βιογραφικό σημείωμα στο sophie@iwanet.biz
Η γλώσσα διδασκαλίας είναι η Αγγλική, ενώ θα γίνονται επεξηγήσεις στην Ελληνική εφόσον χρειάζονται.
Απαιτούμενη Βιβλιογραφία: «Acting Class – Take a Seat» του Milton Katselas (περιλαμβάνεται στο κόστος συμμετοχής και διατίθεται σε όλους τους συμμετέχοντες)
Συνοπτικό Πρόγραμμα Συναντήσεων
Κύκλος Α
Συνάντηση Γνωριμίας: 6/10, 16:00-17:00
Συναντήσεις: 6/10, 13/10, 20/10, 27/10, 3/11, 10/11, 17/11, 24/11, 1/12, 8/12
Κύκλος Β
Συνάντηση Γνωριμίας: 5/01, 16:00-17:00
Συναντήσεις: 5/01, 12/01, 19/01, 26/01, 2/02, 9/02, 16/02, 23/02 (αργία, Καθαρά Δευτέρα), 2/03, 9/03, 16/03
Κύκλος Γ
Συνάντηση Γνωριμίας: 23/03 16:00-17:00
Συναντήσεις: 23/03, 30/03, 6/04, 13/04 (αργία, Δευτέρα του Πάσχα), 20/04, 27/04, 4/05, 11/05, 18/05, 25/05, 1/06 (αργία, Αγίου Πνεύματος), 8/06
*********
Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78, τηλ. 210 3418 550, φαξ. 210 3418 570
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο : info@mcf.gr Ιστοσελίδα: www.mcf.gr
Στάθμευση στο εμπορικό κέντρο athensheart
Οι  θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο Parking του εμπορικού κέντρου Athens Heart από Δευτέρα έως Σάββατο από τις 08:00 – 22:00.  Από τις 22:00 έως τη 01:00 η χρέωση είναι 2,5€ και 1€ για κάθε επιπλέον ώρα στάθμευσης μετά από τη 01:01. Τις Κυριακές οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ θα επιβαρύνονται  με 2,5€ για χρήση του parking από τις 10:00  έως 01:00. Από τις 01:01πμ  θα επιβαρύνεται με κόστος 1€ για κάθε επιπλέον ώρα.

You may also like...